ENTORN GEOGRÀFIC I SOCIAL

HISTÒRIA

L'IES Albal naix a partir d'una reivindicació popular encapçalada per l'Ajuntament del poble. Hem de remuntar-nos en 2000 per a comprendre les circumstàncies de la seua creació. Albal és un poble que ha experimentat un elevat creixement demogràfic, però els joves del municipi han d'anar a estudiar en els instituts de Catarroja o Silla. Els veïns d'Albal, descontentaments amb aquesta situació, expressen el desig de tindre centre de Secundària propi; l'Ajuntament, fent-se eco de les aspiracions dels albalencos, comença les gestions necessàries per a la construcció del nostre centre educatiu que obri les seues portes al setembre de 2004. Podem dir, doncs, que l'IES Albal és el resultat de la il·lusió d'un poble, la qual cosa significa que tant l'Ajuntament com els veïns se senten molt orgullosos del seu institut, un edifici que ha materialitzat el seu somni de gaudir d'un centre de Secundària, Batxillerat i Cicles Formatius per als seus fills i filles. Aquest sentiment d'orgull i satisfacció explica l'estreta i fluida relació de l'institut amb les autoritats locals.

Així doncs, l'IES Albal va iniciar el primer curs el setembre de 2004 amb 60 professors i 400 alumnes, i sobretot amb un ample horitzó de tasques per davant. Com acostuma a passar amb els centres de nova creació, els primers anys van ser difícils: tot estava per a estrenar, tot estava per a fer, sobretot les relacions entre els diferents sectors educatius. Catorze anys després d'aquell primer curs, el centre ha crescut molt, no sols perquè l'actual institut té al voltant de 1110 alumnes i 108 professors, sinó també, i sobretot, perquè té una personalitat pròpia.

L'institut es va crear amb una plantilla de professorat definitiu considerable perquè una gran part del professorat va arribar en condició de suprimit dels centres de primària d'Albal. En anys posteriors, la plantilla es va anar consolidant i hui dia el 53% del professorat té plaça definitiva en el centre. Si a més tenim present que la major part del professorat no definitiu intenta tornar, podem dir que l'IES Albal compta amb una plantilla molt estable (70%). Aquesta estabilitat és una de les fortaleses del centre perquè el claustre coneix bé la dinàmica de l'institut i les necessitats educatives de l'alumnat, cosa essencial en el quefer diari; a més, s'unisca de les raons que explica el compromís del professorat en projectes educatius de llarg alé que exigeixen el recolzament i la participació del claustre, com per exemple el PAM, el Programa Plurilingüe, els projectes de formació en centre, els equips de Mediació o els projectes Europeus.

Entorn Geogràfic i Social

Situació: Albal limita en el nord amb Catarroja, en el sud amb Beniparrell, a l'est amb l'Albufera i en l'oest amb Torrent. Les vies d'accés són la nacional 332 o pista de Silla, amb enllaç cap a Torrent per la CV-33, així com l'antic Camí ral de Madrid, per l'avinguda Pare Carlos Ferris, i l'avinguda del Sud, o CV-400, que discorre paral·lela a aqueix camí per l'oest de la població, des del seu inici a València fins a Albal.

Dades d'interés històric: El nom d'Albal deriva de la paraula àrab Alboayal que és com apareix per primera vegada, escrita la denominació de la població en 1238, en el llibre del repartiment de Jaume I, qui després de la conquesta als àrabs, va donar la propietat d'aquestes terres i l'alqueria musulmana que existia en un dels seus cavallers, Egidio d'Astrossillo. Vestigi d'aquesta època és la torre àrab que feia de sentinella o talaia.

Festes: Les celebracions més importants són la festivitat de Sant Blai, patró de la població, el 3 de febrer. Les festes majors de la població, en honor a la patrona Santa Anna se celebren durant el mes de juliol.

Edificis significatius: L'ermita de Santa Anna, del segle XV, es troba situada en l'oest de la població, en un monticle pròxim amb pins. Altres edificis significatius són, l'església parroquial de la Mare de Déu dels Àngels, la casa natalícia del pare Ferris, les escoles de Sant Blai, l'antic ajuntament i el mercat municipal.

Cultura i esports: La Casa de la Cultura organitza diversos actes culturals dels quals participa l'institut. L'any 2007 es va inaugurar una nova biblioteca. Hi ha dos nuclis esportius, el Poliesportiu  Municipal  de  Santa Anna i el poliesportiu de la Balaguera on hi ha una piscina coberta.

Entorn socioeconòmic i cultural de l'IES Albal: Albal i Beniparrell  són  dues poblacions  de parla valenciana de l'Horta Sud. L'economia tradicional descansava sobre l'agricultura, però des dels anys huitanta, el  principal motor econòmic de tots dos pobles és la indústria. Vora 2000 veïns té Beniparrell, mentre que Albal suma 16.000.