PROGRAMA
Benvinguda i inauguració
Divendres, 24 de novembre. 16:30 h
- Sonia Amelia Sancho Vicente. Directora General de Personal Docent. Conselleria d'Educació i Ocupació de la Generalitat Valenciana.
- Jose Francisco Montserrat del Río. Vicerrector d'Internacionalització i Comunicació de la Universitat Politècnica de València.
- Armando Álvaro Barrios Artamendi. Director del CEFIRE Específic de Competència Digital Docent.
PONÈNCIA 1
Divendres, 24 de novembre. 17:00 h
"Plan de digitalización y de competencias digitales del sistema educativo español"
La digitalització de l'Educació i el desenvolupament de les competències digitals per a l'aprenentatge.
ESPAI DE DIÀLEG
Divendres, 24 de novemebre. 17:40 h
La Competència digital docent des de la mirada europea, estatal i de la Comunitat Valenciana.
- Participant 1: Julio Albalad Gimeno. Director de l'Institut Nacional de Tecnologies Educatives i de Formació del Professorat.
- Participant 2: Linda Castañeda Quintero. Professora titular de la Universitat de Múrcia, departament de Didàctica i Organització Escolar.
- Participant 3: Jaume Tortosa Amor. Cap de Servei de Registre i Acreditació Docent de la Conselleria d'Educació, Universitats i Ocupació de la Generalitat Valenciana.
- Moderat per Maria Zuriaga Ríos. Cap de secció de Programes Educatius de la Conselleria d'Educació, Universitats i Ocupació de la Generalitat Valenciana.
PONÈNCIA 2
Divendres, 24 de novembre. 19:10 h
“Elementos estratégicos clave para la transformación digital educativa”
De la mà de Linda Castañeda coneixerem quins són els elements fonamentals que tota transformació digital ha de contemplar.
PONÈNCIA 3
Dissabte, 25 de novembre. 9:15 h
"Educació mediàtica per protegir-nos de la desinformació, un repte inajornable"
Alfabetització digital, educació mediàtica i fake news.
TALLERS (Primera sessió)
Dissabte 25 de novembre. 10:00 h. Per triar un.
- Taller 1: Desinformació: com ens afecta i com ensenyar a verificar-la. A càrrec de Nereida Carrillo Pérez.
- Taller 2: Explorant el món de la Intel·ligència Artificial. A càrrec de Gaspar Pomares Gonzalo.
- Taller 3: Vehiculant competències en l'aula a través del podcast. A càrrec d'Ignasi Climent Mateu.
- Taller 4: Robòtica educativa: progressió i pràctica cooperativa amb sets de robòtica. A càrrec de Miguel Martínez Herrero.
Pausa Café. 11:00 h
TALLERS (Segona sessió)
Dissabte 25 de novembre. 11:45 h. Per triar un.
- Taller 1: Desinformació: com ens afecta i com ensenyar a verificar-la. A càrrec de Nereida Carrillo Pérez.
- Taller 2: Explorant el món de la Intel·ligència Artificial. A càrrec de Gaspar Pomares Gonzalo.
- Taller 3: Vehiculant competències en l'aula a través del podcast. A càrrec d'Ignasi Climent Mateu.
- Taller 4: Robòtica educativa: progressió i pràctica cooperativa amb sets de robòtica. A càrrec de Miguel Martínez Herrero.
PONÈNCIA 4
Dissabte, 25 de novembre. 12:45 h
"Retos y posibilidades de la IA en la educación: recursos y estrategias"
Miquel Àngel Prats ens donarà llum sobre aquesta temàtica tan d’actualitat amb implicacions en tots els nivells educatius.
CLOENDA
Dissabte, 25 de novembre. 13:45 h
- Jaume Tortosa Amor. Cap de Servei de Registre i Acreditació Docent de la Conselleria d'Educació, Universitats i Ocupació de la Generalitat Valenciana.
PONENTS
Julio Albalad Gimeno
Nascut a Saragossa, ha exercit com a professor de secundària de Geografia i Història en diferents centres de la província de Guadalajara. Director de l'Institut Nacional de Tecnologies Educatives (INTEF).
L'INTEF és la unitat del Ministeri d'Educació i Formació Professional responsable de la integració de les TIC i la Formació del Professorat en les etapes educatives no universitàries. Coordina les actuacions del Pla de Digitalització i de Competències Digitals del Sistema Educatiu.
Linda Castañeda Quintero
Nascuda a Bogotà (Colòmbia), murciana d'adopció, on exerceix com a professora del Departament de Didàctica i Organització Escolar de la universitat de Múrcia i Membre del Grup d'Investigació de Tecnologia Educativa de la mateixa universitat. També és Doctora en Tecnologia Educativa per la Universitat d'Illes Balears.
Al llarg de la seua carrera, Linda Castañeda s'ha centrat en investigar i promoure la incorporació efectiva de la tecnologia a l'aula. Ha treballat en nombrosos projectes d'investigació i ha publicat extensament sobre temes relacionats amb la pedagogia digital, la innovació educativa i l'aprenentatge en línia, realitzant estades d'investigació en universitats per tot el món (el KMi de la OU, el Learning and New Technologies research group del Departament of Education de la Universitat d'Oxford, el CENT de l'UJI i la graduate School of Education de la UC Berkeley, entre altres).
Nereida Carrillo Pérez
Es doctora en Comunicació i Periodisme per la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i cofundadora de l'associació d'alfabetització mediàtica Learn to Check.
En els últims sis anys, ha impartit cursos sobre desinformació i verificació digital per a tots els públics: xiquets, joves, docents, famílies, periodistes, bibliotecaris i majors. L'associació que dirigeix ha format a més de 8.000 persones en desinformació i verificació digital i col·labora amb més de 60 entitats, entre elles, les conselleries d'Educació de diverses comunitats autònomes, a més de la Comissió Europea, el Parlament Europeu a Barcelona, el Consolat i l'Ambaixada dels EUA a Barcelona i Madrid, col·legis professionals, associacions de famílies, etc. És autora de "Fake Over" (editorial Flamboyant), un manual divertit sobre verificació digital per a adolescents i joves.
Miquel Àngel Prats Fernandez
Mestre, psicopedagog i Doctor en Pedagogia per la Facultat de Psicologia, Ciències de l'Educació i de l'Esport Blanquerna de la Universitat Ramon Llull de Barcelona.
Actualment, es professor titular de Tecnologia Educativa, investigador responsable de la línia eduTIC del Grup d'investigació consolidat PSiTIC (Pedagogia, Societat, Innovació i TIC) de la FPCEE Blanquerna de la Universitat Ramon Llull i coordinador del Màster Universitari en Lideratge de la Innovació Pedagògica i Direcció de Centres Educatius.
Durant la seua vida professional, ha compaginat l'activitat acadèmica universitària amb l'activitat divulgativa en diferents mitjans de comunicació. Ha sigut director del CETEI de la Fundació Joan XXIII (2008-2011), de les cinc primeres edicions del ITworldEdu Summit (2008-2012), director del Grau d'Educació Infantil (2013-2019), així com vocal de Comunicació del Col·legi de Pedagogs de Catalunya (2006-2008). En 2020 va ser guardonat amb el XXX Premi Joan Profitós d'Assaig Pedagògic amb l'obra: "10 lliçons per a un ús ètic, saludable i responsable de les tecnologies digitals". És autor del llibre "Viure en digital" (2022) de Eumo Editorial.
TAULA DE DIÀLEG
Jaume Tortosa Amor
És llicenciat en Ciències polítiques i sociologia i Llicenciat en filologia hispànica. Fa trenta anys que és docent i els últims quinze ha sigut director de l'IES Manuel Sanchis Guarner de Silla. Recentment s'ha incorporat a la Subdirecció General de Formació del Professorat com a Cap de Servei de Registre i acreditació docent. Com a responsable d'acreditació ha participat en l'elaboració de la resolució de l'acreditació de la Competència digital docent, a més col·labora estretament amb l'Institut Nacional de Tecnologies Educatives i de Formació del Professorat (INTEF) i el CEFIRE de Competència Digital Docent.
María Zuriaga Ríos
Es graduada en Educació Primària, Pedagogia Terapèutica i Audició i Llenguatge i Màster en Educació Especial. Actualment ocupa una Prefectura de Secció de Programes Educatius en la Subdirecció General de Formació del Professorat de la Conselleria d'Educació, Universitats i Ocupació i és professora associada en la Facultat de Magisteri en la Universitat de València. Està cursant el Màster en Direcció i Gestió per a la Qualitat de centres educatius. Anteriorment ha treballat com a mestra i com a assessora de formació al CEFIRE de Torrent i en la Unitat de les TIC aplicades a l'Educació. Forma part del panell d'experts per a col·laborar amb l'Institut Nacional d'Avaluació Educativa (INEE), del panell d'experts per a col·laborar en el Programa Erasmus+ amb el Servei Espanyol per a la Internacionalització de l'Educació (SEPIE) i del Grup Territorial d'Aprenentatge-Servei de la Comunitat Valenciana (ApS-CV). Col·labora amb l'Institut Nacional de Tecnologies Educatives i de Formació del Professorat (INTEF) en la tutorització de la formació Disseny Universal per a l'Aprenentatge i ha sigut integrant del grup de treball dedicat a l'elaboració del Marc de Referència de la Competència Digital Docent.
Julio Albalad Gimeno
Linda Castañeda Quintero
TALLERS
Taller 1: Desinformació: com ens afecta i com ensenyar a verificar-la.
Què és la desinformació? Com circula? Com podem contrastar-la i aturar-la? Aquest taller té com a objectiu principal formar el professorat sobre la desinformació, les seves múltiples formes, les seves causes i conseqüències negatives per a l'alumnat. La formació tindrà un caràcter pràctic: ensenyarà eines i processos per contrastar informació, fotografies, vídeos, comptes de xarxes socials i contingut fraudulent generat per intel·ligència artificial (IA). A més, proporcionarà als docents materials i recursos per treballar la verificació digital i el pensament crític amb la informació a l'aula.
A càrrec de Nereida Carrillo Pérez.
Taller 2: Explorant el món de la Intel·ligència Artificial
Es tracta d'un taller que naix per a imaginar i col·laborar i que, a més, utilitzant la intel·ligència artificial, desafia als participants a donar forma a unes narracions de les quals es desconeix el final.
Es crearan equips que iniciaran el taller amb una oració i utilitzant la IA donarà forma a les seues narratives. Finalment es podran compartir aquestes creacions i debatre tot el procés.
A càrrec de Gaspar Pomares Gonzalo.
Taller 3: Vehiculant competències en l'aula a través del podcast.
El taller pretén apropar al personal docent participant en el congrés al recurs del podcast. El podcast i el mon radiofònic és un recurs molt potent per a utilitzar com a vehiculador, a través dels gèneres radiofònics, de competències emprenedores, investigadores, comunicatives, plurilingües, personals, socials i digitals a l'aula. Així com del treball multidisciplinari i transversal a través de situacions d'aprenentatge, aprenentatge servei, etc.
A càrrec d'Ignasi Climent Mateu.
Taller 4: Robòtica educativa: progressió i pràctica cooperativa amb sets de robòtica.
En aquest taller, es presentarà una proposta de progressió per a la introducció de la robòtica en els centres educatius, des de l’etapa infantil fins a la secundària. Es tractaran els beneficis de la robòtica educativa i es proporcionaran eines i recursos per a la seua implementació. A més, es realitzarà una part pràctica de STEAM a través de la robòtica amb els sets de Lego Spike, on els participants treballaran en grups cooperatius per a construir i programar un robot.
A càrrec de Miguel Martínez Herrero.
TALLERISTES
Gaspar Pomares Gonzalo
Llicenciat en Ciències Físiques per la Universitat de València i en Informàtica per la Universitat Complutense de Madrid.
Ha desenvolupat la seua carrera professional en l'àmbit informàtic en diferents empreses espanyoles i internacionals com Siemens, Microsoft, Cosiat… etc.
En els últims vint-i-quatre anys simultanieja el món empresarial amb la docència, impartint classes d'Informàtica en l'ESO i Batxillerat, així com en Cicles Formatius d'informàtica.
Ignasi Climent Mateu
Pertany al cos de professors d'ensenyament secundari en l'especialitat de música amb destinació a la Comunitat Valenciana.
Ha sigut professor de trompeta en els conservatoris professionals d'Àvila i d'Astorga (Lleó). I és, per oposició, director de la Banda Municipal de Música d'Astorga (Lleó), actualment en excedència.
Col·labora amb editorials, revistes, periòdics, entitats i empreses de l'àmbit de l'educació i de la cultura amb informes, adaptacions, presentacions, formacions en centres de formació del professorat, articles, textos i música adaptats a les seues creacions i programacions. Ha publicat trenta-dues referències en ISBN de llibres de text per a educació secundària, quaderns corals per a educació primària i diversos articles sobre podcast com a recurs educatiu per a les editorials McGraw Hill, Pearson i Graó, respectivament. També ha registrat com a intèrpret, director musical i director artístic, quinze treballs discogràfics i audiovisuals en format CD, DVD i per a televisió.
Des de setembre de 2017 és assessor de formació en xarxa de CEFIRE (Centre de Formació, Innovació i Recursos per al Professorat), ocupant diferents llocs en la Subdirecció General de Formació del Professorat. Actualment és assessor de formació en el CEFIRE de Competència Digital Docent.
Miguel Martínez Herrero
Graduat en Magisteri d'Educació Física (2009), Diplomat en Magisteri d'Educació Primària (2011) i Màster en Direcció de Centres Educatius (2017). Actualment, exercix com a mestre de llengua estrangera en educació primària en el CEIP Teixereta d'Ibi. Lidera un projecte d'innovació educativa en aprenentatge STEAM mitjançant la robòtica en infantil i primària. Aquest projecte va començar en el curs 2021-2022 i ha sigut molt exitós. A través d'aquest projecte, el centre participa cada curs escolar en la competició internacional de STEAM i robòtica "First Lego League" (Universitat d'Alacant) en les categories Challenge i Explore.
A més, ha impartit ponències en diferents cursos educatius sobre temes com l'aprenentatge STEAM mitjançant la robòtica per a infantil, primària i secundària, recursos TIC per a docents, Minecraft Education, Aules i Office 365. També va ser seleccionat per a participar en la formació que ofereix l'Agència Espacial Europea (ESA) sobre aprenentatge STEAM i robòtica a Brussel·les.
Es un apassionat de l'educació i les noves tecnologies. Ha observat que mitjançant l'aprenentatge STEAM i la robòtica, l'alumnat pot posar en pràctica molts dels sabers bàsics treballats, i d'aquesta manera aconseguim un aprenentatge significatiu.
Nereida Carillo Pérez
PODCAST
En estos sis podcast es descriuen, de manera desenfadada, les sis àrees de la competència digital docent.