INF3 anys. Eixida MasIa Torre Ebrí (Coves de Vinromà)

Dimecres 6 de febrer de 2019

L’alumnat d’INF 3 anys hem realitzar l’eixida a la Masia Torre Ebrí, situada a la localitat de Les Coves de Vinromà.

Es tracta d’una formatgeria on realitzen formatges i lactis de manera artesanal. Els pares del actuals propietaris ja ho feien així i els fills han continuïtat la professió artesanal.

L’alumnat s’ho ha passat genial al llarg de tot el recorregut. Només arribar a la masia, ja ens esperava una de les seves propietàries, hem esmorzat i després ens ha ensenyar on tenen la llet de les ovelles, com la porten a ebullició i com li fiquen l’espessidor i el ferment. De la llet del matí ja tenien preparada la llet fermentada per a poder realitzar el formatge posterior. També ens ha contat com fan el formatge fresc, el curat i el vell (tot va en funció del temps que esta en repòs).

Ens ha contat que les dones antigues treien l’espessidor de la flor de la carxofa.

A continuació hem realitzar un tast de formatges: un formatge de 2 mesos, un altre de 6 mesos i per acabar un altre d’un any. Als xiquets i xiquetes els ha agradat moltíssim, molts i moltes han repetit la degustació varies voltes.

Tos seguit ens hem netejat les mans, ens hem posat un davantal i hem procedit a realitzar, amb les nostres manetes, un formatge fresc. Tot consistia en intentar extraure tot el líquid (sèrum) que portava el formatge. Per últim, l’hem posat dins de la premsa.

Hem comprovat que era molt difícil i, ells ens han contar que a vegades estan fins dos hores realitzant moviments suaus damunt del formatge.

Per últim, hem anat al pessebre per tal de veure a les ovelles. Hem tingut la sort que, aquell mateix matí, havia nascut un corder i el vam poder tocar. Que suau es la seva llana! I què preciós era: tenia una taca a l’ull. Tots i totes el volien tocar. També hem pogut tindre a les nostres mans un corder que tenia ja dues setmanes.

Óscar, el propietari de la Masia, ens ha explicat com munyen a les ovelles. Diu que ho fan dos vegades al dia, una pel matí i una altra per la vesprada. Ens ha contar que les ovelles ja saben el circuit que segueixen per a poder extraure la seva llet. Són ovelles lleteres que poden arribar a pesar fins 80 quilos. A més a més generen a l’any entre 4 i 5 quilos de llana.

Vos podem assegurar que xiquets i xiquetes han estat encantats amb tot aquest ambient rural.

Un fantàstic matí gaudint de les activitats dels pobles rurals, a més de poder vivenciar totes aquelles coses que a les classes havíem estat veien mitjançant el projecte de treball de les ovelles i de les vaques. Tota una experiència per a repetir.

Ací uns deixem unes fotos del matí