Fira de Santa Caterina 2018

Divendres 23 de novembre de 2018

Cada últim diumenge de novembre se celebra a Vila-real la tradicional Fira de Santa Caterina, un mercat que dona inici a les compres nadalenques que ha anat creixent fins a convertir-se en l’actualitat en un dels de major extensió i referència de la província. Els seus inicis daten al segle XIII, en la fira comercial atorgada com a privilegi pel rei Jaume I en la Carta Pobla. Es recuperada a finals del segle XIX, ja que va desaparèixer en la primera meitat del segle.

La fira, actualment és un mercat ambulant amb més de 250 parades de venda de productes d’artesania, alimentació i vinculats a la preparació del Nadal, com ara joguets, naixements i torrons, que s’estén des de la plaça Major fins al barri de l’Hospital. A partir de la segona meitat del segle XX, van començar a introduir-se modes i costums d’arrelament desigual entre la població com la coneguda mocadorà, tradició segons la qual els homes han de regalar a les dones el dia de la fira un mocador ple de dolços, o l’adquisició de xiulets, motiu pel qual la fira va arribar a popularitzar-se com la Fira del Pito. També ha rebut el nom de Fira de la Llonganissa, suposadament a causa de la seua celebració en època de matança.

Font: Vilapèdia

Des de l’escola celebrem aquesta tradició tan vila-realenca el divendres abans de la fira, juntant la tradició del nostre poble amb la visita La Castanyera, que marca l’inici de la tardor. Participen l’alumnat d’Educació Infantil i de PRI-1. Durant l’última setmana han estat preparant les danses, cançons i activitats relacionades, esperant ansiosament a la vesprada del divendres per replegar la paperina amb la pilota amb la gometa, el xiulet, les bufes, castanyes torrades i els torrons, que els pares i mares encarregades han preparat i repartit a les paradetes.

Per la seua part, l’alumnat d’Educació Primària han participat en un mercadet que hem muntat al pati. Al llarg de les últimes setmanes, cada alumne/a, a les classes de plàstica, han confegit diferents manualitats, les quals es venen a les paradetes, ateses per els i les companyes de PRI6. Cada manualitat costa 0,50€, i cada alumne/a pot adquirir un màxim de 2 tíquets, de forma que després de fer les corresponents ullades a les paradetes, han pogut comprar el que més els ha agradat. Tot el benefici econòmic es destina per al viatge fi de curs de l’alumnat de PRI6.

Moltes gràcies a tots i a totes, especialment a les voluntarioses castanyeres, a les mares encarregades i a les mestres que ens han preparat la celebració, que han fet que passarem una vesprada de tradicions vila-realenques divertida i molt dolça!!!

Us deixem el resum fotogràfic de la celebració