Movilitat
Mirar Europa
Ciutat
Porvoo, Finlàndia
Persona
Virginia Pla
Data de finalització
May 14th, 2022
En el marc del projecte Erasmus Mirar Europa per a innovar a les aules he participat juntament amb la meua companya Mar durant la setmana del 8 al 14 de maig de 2022 en una formació estructurada sobre El sistema educatiu finlandés, totes les etapes, a la ciutat de Porvoo, Finlàndia.
El curs ha sigut dissenyat combinant sessions teòriques explicatives de cada etapa educativa amb informació general i visites als centre educatius corresponents, on la directora o el director del centre ens rebien, ens explicaven les característiques del seu centre i ens permetien entrar a les seues instal·lacions, les aules generals, espais específics… A més, les vesprades les hem completades amb activitats complementàries com ara senderisme, visita cultural en Porvoo i Hèlsinki, sessió de sauna, passejos…
Érem un grup de vint-i-dos docents espanyols, de totes les etapes educatives i diverses comunitats autònomes que, després de la presentació del primer dia, hem aprés junts sobre el sistema educatiu finlandés i un altre no poc de l’intercanvi informatiu de la nostra labor docent i legislació en matèria educativa de les nostres respectives comunitats autònomes.
Les paraules clau del PLA D’APRENENTATGE FINLANDÉS
-Coneixements i habilitats, competències, habilitats socials, multiliteracidad, ciutadania activa, motivació en l’aprenentatge, suports individualitzats, definició d’objectius individuals, concreció de reptes i resolució de problemes, autoavaluació, avaluació formativa, metodologies col·laboratives, assumpció de responsabilitats individuals en el procés d’aprenentatge, connexió entre formació i món laboral, planificació-ensenyament i aprenentatge multidisciplinari, col·laboracions amb agents externs, molta vinculació llar-escola, benestar de l’alumnat, i sobretot FLEXIBILITAT:
-Flexibilitat en l’aplicació del currículum en els centres, sobre la base del pla nacional i local.
-Flexibilitat en la duració de les etapes educatives en funció de la necessitats individuals i la maduresa
de l’alumnat. El concepte de repetició bàsicament no existeix.
-Flexibilitat en els períodes lectius de les jornades diàries.
-Flexibilitat i ponts entre les diferents opcions educatives al llarg de tota l’educació obligatòria.
-Flexibilitat en els horaris de l’alumnat en funció de l’opcionalidad.
Alguns principis bàsics del sistema educatiu finlandés que ens han transmés en el curs:
-En infantil s’aprén jugant: escriure NO és l’objectiu. Es fa un pla individual per a cada xiquet que
establisca les metes i els suports necessaris.
-L’any de preescolar és de preparació per a la Primària i aprendre a llegir NO és una meta.
-Existeix bastant flexibilitat en els horaris en funció de les particularitats de cada família.
-En Primària els mestres, a part del màster universitari, estan especialitzats en Pedagogia.
-En Primària l’alumnat té molt pocs deures, com 30 minuts diaris.
-En Primària es prioritza la la avaluació formativa.
-En Secundària tenen períodes lectius entre 45 i 75 minuts i 15 de descans.
-Existeix l’opció del desé curs després de Primària per a l’alumnat que vulga millorar les notes o
prendre’s l’any per a madurar i decidir la formació que volen continuar.
-El percentatge d’alumnat que opta als 16 anys pel Batxillerat és bastant similar als qui opten
per la formació Professional.
-El Batxillerat es fa en tres anys, però es pot fer en dos o en quatre.
-En Batxillerat les rutes d’estudi no van per any acadèmic, sinó per crèdits: existeixen les seccions de
estudis, que consten de mòduls, i aquests al seu torn consten d’assignatures.
-Els crèdits s’obtenen de l’aprenentatge formal i informal.
-En Batxillerat l’any acadèmic s’organitza en períodes de 6 setmanes.
-Al final de Batxillerat l’alumnat passa la prova final nacional (primavera i tardor), que li atorga el títol
de Batxiller i li permetrà accedir a estudis universitaris.
-L’assignatura de Religióno és doctrinal; versa sempre sobre la història de les religions.
-Existeix una assignatura anomenada Economia Domèstica per a l’aprenentatge d’habilitats bàsiques per a la
vida.
-Les competències bàsiques i les TIC estan integrades de manera transversal en totes les assignatures del
currículum.
-Cada alumne rep les classes en la seua llengua materna: finés o suec; a més reben classes de la segona
llengua materna del país; també aprenen llengües estrangeres.
Programa del curs: