Mirant Finlàndia

Movilitat

Mirar Europa

Ciutat

Porvoo, Finlàndia

Persona

Virginia Pla

Data de finalització

May 14th, 2022

En el marc del projecte Erasmus Mirar Europa per a innovar a les aules he participat juntament amb la meua companya Mar durant la setmana del 8 al 14 de maig de 2022 en una formació estructurada sobre El sistema educatiu finlandés, totes les etapes, a la ciutat de Porvoo, Finlàndia.

El curs ha sigut dissenyat combinant sessions teòriques explicatives de cada etapa educativa amb informació general i visites als centre educatius corresponents, on la directora o el director del centre ens rebien, ens explicaven les característiques del seu centre i ens permetien entrar a les seues instal·lacions, les aules generals, espais específics… A més, les vesprades les hem completades amb activitats complementàries com ara senderisme, visita cultural en Porvoo i Hèlsinki, sessió de sauna, passejos…

Érem un grup de vint-i-dos docents espanyols, de totes les etapes educatives i diverses comunitats autònomes que, després de la presentació del primer dia, hem aprés junts sobre el sistema educatiu finlandés i un altre no poc de l’intercanvi informatiu de la nostra labor docent i legislació en matèria educativa de les nostres respectives comunitats autònomes.

Les paraules clau del PLA D’APRENENTATGE FINLANDÉS

-Coneixements i habilitats, competències, habilitats socials, multiliteracidad, ciutadania activa, motivació en l’aprenentatge, suports individualitzats, definició d’objectius individuals, concreció de reptes i resolució de problemes, autoavaluació, avaluació formativa, metodologies col·laboratives, assumpció de responsabilitats individuals en el procés d’aprenentatge, connexió entre formació i món laboral, planificació-ensenyament i aprenentatge multidisciplinari, col·laboracions amb agents externs, molta vinculació llar-escola, benestar de l’alumnat, i sobretot FLEXIBILITAT:
-Flexibilitat en l’aplicació del currículum en els centres, sobre la base del pla nacional i local.
-Flexibilitat en la duració de les etapes educatives en funció de la necessitats individuals i la maduresa
de l’alumnat. El concepte de repetició bàsicament no existeix.
-Flexibilitat en els períodes lectius de les jornades diàries.
-Flexibilitat i ponts entre les diferents opcions educatives al llarg de tota l’educació obligatòria.
-Flexibilitat en els horaris de l’alumnat en funció de l’opcionalidad.

Alguns principis bàsics del sistema educatiu finlandés que ens han transmés en el curs:
-En infantil s’aprén jugant: escriure NO és l’objectiu. Es fa un pla individual per a cada xiquet que
establisca les metes i els suports necessaris.
-L’any de preescolar és de preparació per a la Primària i aprendre a llegir NO és una meta.
-Existeix bastant flexibilitat en els horaris en funció de les particularitats de cada família.
-En Primària els mestres, a part del màster universitari, estan especialitzats en Pedagogia.
-En Primària l’alumnat té molt pocs deures, com 30 minuts diaris.
-En Primària es prioritza la la avaluació formativa.
-En Secundària tenen períodes lectius entre 45 i 75 minuts i 15 de descans.

-Existeix l’opció del desé curs després de Primària per a l’alumnat que vulga millorar les notes o
prendre’s l’any per a madurar i decidir la formació que volen continuar.
-El percentatge d’alumnat que opta als 16 anys pel Batxillerat és bastant similar als qui opten
per la formació Professional.
-El Batxillerat es fa en tres anys, però es pot fer en dos o en quatre.
-En Batxillerat les rutes d’estudi no van per any acadèmic, sinó per crèdits: existeixen les seccions de
estudis, que consten de mòduls, i aquests al seu torn consten d’assignatures.
-Els crèdits s’obtenen de l’aprenentatge formal i informal.
-En Batxillerat l’any acadèmic s’organitza en períodes de 6 setmanes.
-Al final de Batxillerat l’alumnat passa la prova final nacional (primavera i tardor), que li atorga el títol
de Batxiller i li permetrà accedir a estudis universitaris.
-L’assignatura de Religióno és doctrinal; versa sempre sobre la història de les religions.
-Existeix una assignatura anomenada Economia Domèstica per a l’aprenentatge d’habilitats bàsiques per a la
vida.
-Les competències bàsiques i les TIC estan integrades de manera transversal en totes les assignatures del
currículum.
-Cada alumne rep les classes en la seua llengua materna: finés o suec; a més reben classes de la segona
llengua materna del país; també aprenen llengües estrangeres.

Programa del curs:

Avís de privacitat: Ús de cookies pròpies per a anàlisis de visites

Este lloc web utilitza cookies pròpies amb l'únic propòsit d'analitzar el trànsit i millorar l'experiència de l'usuari. Les cookies són xicotets arxius de text que s'emmagatzemen en el teu dispositiu quan visites el nostre lloc. No compartim esta informació amb tercers ni la utilitzem per a fins publicitaris.

Veure política de cookies