Into Oppia: Passió per aprendre

Mar Lorente

Data de finalització

May 14th, 2022

Després de dos anys de parada causada per la pandèmia mundial, mi companya Virginia i jo vam poder per fi realitzar el viatge de descobriment de l’escola finlandesa que havíem planejat al maig de 2020.
Amb la incertesa i temors que encara subsistien al març de 2022, decidim recuperar els nostres vols a Hèlsinki, que havien quedat en uns cash points de les Norwegian Airlines i ho curse sobre el sistema educatiu finlandés que teníem previst en 2020 i que ara, sí, hem pogut fer en la setmana del 8 al 14 de maig.
Aquest curs conjugava la part teòrica, mitjançant conferències per ponents dels diferents nivells educatius amb les visites d’escoles i la part sociocultural, amb visites guiades de la ciutat de Porvoo i Hèlsinki, rutes pels boscos finesos i, com no, l’experiència de la sauna, tan pròpia de la cultura finlandesa.
A més de conéixer de prop aquest sistema educatiu, que tan bona fama té a tot el món, hem tingut l’oportunitat de compartir aquesta experiència, i, per tant, reflexions i punts de vista, aportacions sobre similituds i diferències en els nostres propis centres, etc amb 20 docents, directores i directores, gestors educatius de diferents comunitats i ciutats del nostre país: Salamanca, Valladolid, Tenerife, Cadis, València, Navarra.
Hem dedicat una jornada d’estudi a cada nivell educatiu, des d’infantil: visita de l’escola infantil SOLHEM, primària, escola VARBERGA secundaria, escola LYPA, batxillerat, institut LUKIO i Universitat, amb la visita de la Facultat de Pedagogia d’Hèlsinki, on vam mantindre una taula de treball con el Doctor en Pedagogia Jan-Erik Mansikka.
Destacaré:
– L’escola obligatòria comença als 6 anys i amb l’última reforma educativa s’estén l’obligació d’aprenentatge fins a l’edat de 18 anys (a partir d’agost de 2021).
– En període d’Infantil, que comença als 3 anys i en el primer curs de preescolar, de 6 a 7 anys NO s’introdueix la lectoescriptura. Aquest període s’entén com un període de socialització i aprenentatge mitjançant el joc, en el qual els xiquets i xiquetes tenen dret a jugar, explorar i entendre.
– En l’educació bàsica es busca el benestar de l’alumne: JOY OF LEARNING, l’ensenyament és gratuït fins als 18 anys. Es reben gratuïtament materials i un menjar calent al llarg de tota l’escolarització obligatòria. Els fonaments del currículum per a l’educació bàsica són participació, democràcia i esperit empresarial
– L’ensenyament primari va dels 7 als 12 anys.
– L’horari de primària és de 25 hores per setmana com a màxim. Els períodes de classe són de 45 minuts i hi ha un descans de 15 minuts entre sessió i sessió.
– Hi ha un pla d’aprenentatge nacional, però és el municipi el que té la responsabilitat d’executar el pla i el centre disposa d’una gran autonomia de centre per a dissenyar no tan sols el seu projecte educatiu, sinó també la pròpia distribució del currículum.

– En secundaria (3 anys després de primària) s’organitza l’ensenyament per períodes de 8 setmanes. En finalitzar cada període es canvien matèries d’estudi i horaris. Les classes són de 45 minuts, algunes poden ser de 75 minuts i sempre es descansa 15 minuts entre classe i classe. L’horari setmanal és de 29 hores.
– La uniformitat no està de moda en el batxillerat finlandés: l’oferta de matèries i itineraris de lliure configuració per als alumnes és una cosa que xoca amb la rigidesa del nostre sistema: cada set setmanes, els futurs batxillers poden canviar horari i temes d’estudi. Poden triar fins a quin punt volen aprofundir en algunes matèries, dedicant-los un, dos o tres períodes, depenent dels seus interessos.
En finalitzar els estudis de batxillerat, els alumnes i alumnes passen una prova nacional igual en tot el país. Quan obtenen el seu batxillerat, se celebra una gran festa en la qual li les atorga el birret que les fa el pas en la vida adulta. És un moment molt important en tot el país. Aquests xics i xiques representen el millor del seu país, el seu orgull, el seu futur.