Del 24 al 31 de març ha tingut lloc l’experiència d’intercanvi escolar per a 20 alumnes del centre de 1r de Batxillerat. Novament hem visitat Florència, però en aquesta ocasió en un centre educatiu nou: IIS Peano. Aquest centre ofereix quatre modalitats educatives per a l’etapa escolar secundària , compresa entre els 15 i 19 anys (sí, ells tenen un any escolar més en la seua formació prèvia a la universitat) : Liceu Lingüístic i Liceu Econòmic-Social, i Institut Tecnicoeconòmic i Informàtic. L’intercanvi s’ha realitzat amb alumnat de Tercer del Liceu Lingüístic.
El nostre alumnat ha conviscut durant una setmana amb les famílies de les seues respectives parelles italianes, sens dubte un dels principals reptes de l’experiència, però no l’únic.
Han assistit a algunes classes lectives per a observar dinàmiques didàctiques a les aules (de Filosofia, Història, Matemàtiques, Literatura…), també han conegut la ciutat durant les diverses visites programades a espais històrics i culturals d’interés.
Museus tan importants com la Galeria Uffizi, L’Acadèmia, el Palazo Veccquio, el Palazo Pitti i els seus jardins de Bóboli, la Basílica de la Santa Croce, han sigut objectius en el nostre programa de visites.
En un altre ordre de contingut de l’intercanvi, no menys interessant, ha sigut descobrir alguns espais de la ciutat associats a la història de la Resistència de la ciutat al Feixisme durant el segle XX: l’estació de Santa María Novella, el pont Vecchio i la pròpia catedral de Santa María dei Fiore, sorprenentment per a nosaltres, guarden connexió amb aquesta part de la història italiana, tal com ens va explicar la professora Sandra B.
L’alumnat ha tingut moments de temps lliure per a socialitzar i sentir-se lliures en un context soci-familiar diferent i, finalment, i com a element clau de l’intercanvi des del punt de vista del seu contingut d’aprenentatge, han realitzat en el centre una exposició oral en públic, resultat del seu treball col·laboratiu durant la fase prèvia a la mobilitat. En aquesta fase de l’intercanvi cinc grups mixtos han exposat. Els altres cinc grups exposaran a València quan es produïsca la seua visita al maig.
Feixisme, emigració, resistència, llibertat d’expressió i democràcia: paraules majors les de la sessió.
El format del producte final és divers: presentació digital, àudio, vídeo. Cada grup explica el seu tema fent comparacions entre els dos països, Itàlia i Espanya. Això és l’interessant: descobrir aspectes de cada país en uns certs moments difícils de la seua història, que han suposat una amenaça per al desenvolupament i la convivència pacífica de la seua societat.
L’alumnat ha exposat davant el gran grup una síntesi utilitzant l’anglés. Aquest ha sigut un altre gran repte, però l’han aconseguit.
No hem d’oblidar la visita a Pisa, amb el seu impactant Piazza *dei Miracoli, on vam poder visitar la seua catedral i, com no, la Torre inclinada.
L’hospitalitat, atenció i amabilitat, tant de les famílies, segons ens diu l’alumnat, com del professorat amb qui hem treballat, no ha pogut ser millor, i ha cobert totes la nostra expectatives.
Un balanç molt positiu en tots els aspectes. Quedem molt satisfets.