Movilitat
Aprendre a ensenyar Europa
Ensenyant Europa, Europa a prop, Mirar Europa
Ciutat
Praga
Persona
María Pascual
Data de finalització
Apr 4th, 2022
Els alumnes de 4ESO i 1BATX d’anglés oral han participat en un programa d’intercanvi lingüístic amb l’institut europeu ARCIBISKUPSKÉ GYMNÁZIUM PRAHA a República Txeca. L’intercanvi es va dur a terme des del 29 de març fins al 4 d’abril de 2022.
Les activitats que s’han realitzat van des de l’assistència a classes d’idiomes en l’institut que ens acull fins a la visita cultural a la ciutat de Praga:
Castillo de Praga, Petřin, Malá Strana, Muro de John Lenon, Illa de Kampa, Vyšehrad, Camí ral, Námesti Míru, Vaclavské Naměsti, Na Přikope, Náměstí Repúbliky, Letná, Malostrana, Barri Jueu i pobles de voltant com Kutná Hora, en ple cor de la regió de Bohèmia central, és una localitat que va arribar a rivalitzar amb la capital txeca en rellevància política, econòmica i cultural. En 1995 el seu barri antic va ser declarat Patrimoni de la Humanitat per la Unesco.
Entre els objectius del programa, encara que destaca la immersió lingüística, subratllem la importància de l’intercanvi cultural, l’obertura social cap a una ciutadania europea comuna i el foment de la mentalitat de creixement que suposa adquirir maduresa, disciplina i emprenedoria per part de l’alumnat.
De l’inici del projecte a València, l’alumnat ha posat en pràctica la llengua anglesa diàriament des dels primers esforços per a comunicar-se amb els seus respectius alumnes txecs. Les diferents activitats que s’han dut a terme han facilitat la interacció, la mediació i la producció individual i grupal en un entorn distés, informal i motivador. A més de comunicar-se en anglés, els alumnes han ensenyat espanyol als alumnes txecs i aquests han ensenyat algunes paraules en txec als alumnes espanyols. D’aquesta manera, podem afirmar que hi ha hagut un foment indirecte de llengües europees més enllà de la que és objecte de l’intercanvi.
A més en entrar en contacte amb l’escola, els nostres alumnes han tingut la possibilitat d’assistir a classes de francés, alemany, llatí, espanyol i conéixer el funcionament d’altres realitats escolars a Europa.
El sentiment europeu ha sigut també clau per al desenvolupament d’aquest intercanvi, ja que els alumnes han pogut descobrir que comparteixen una identitat abstracta però comuna. Malgrat les diferències culturals pròpies de cada nació, han pogut comprovar que tenen molt en comú com a adolescents europeus amb els quals comparteixen principis i competències bàsiques.
L’alumnat que ha participat en el programa ha pogut desenvolupar també la seua competència digital gràcies a les activitats TICS que s’han realitzat per a aparellar amb els alumnes: respondre a un formulari en línia, investigació en internet sobre la ciutat que es visita, videoconferències, enregistrament i edició de vídeo a través de la plataforma digital Flipgrid i interacció social segura a través d’Internet.
Gràcies a aquest programa també s’han dut a terme pràctiques inclusives i de gestió de grups heterogenis. Ha sigut possible la interacció entre alumnat de diferents nivells acadèmics, diferent religió, orientació sexual i gènere.
En conclusió, ha sigut una experiència meravellosa tant per a alumnat com per a les professores
acompanyants. Agraïm a l’institut ARCIBISKUPSKÉ GYMNÁZIUM PRAHA, al programa Erasmus + i a la coordinació Erasmus de l’Institut Serpis haver-lo fet possible.