Comencem aquesta quarta sessió amb una mirada a tot el canvi que la idea d’intel·ligència ha tingut al llarg del temps. Jano és només una cosa que es mesura amb un número, sinó que hi ha moltes formes de ser intel·ligent, com les que va plantejar Gardner amb les seues Intel·ligències Múltiples. També vam veure com anomenem a aquestes persones: abans es deia “gifted” (en anglès), però ara preferim “alta capacitat” perquè sona millor.
Després vam definir què són exactament les altes capacitats. No és només ser molt llest, sinó que influeixen un munt de coses, com la genètica, un bon ambient per a aprendre, oportunitats i tenir ganes de fer-ho. A més, vam parlar d’un concepte anomenat dissincronia, que és quan un xiquet té un ritme diferent en l’intel·lectual, l’emocional o el social, o quan no encaixa amb el que s’espera d’ell.
Després vam veure que no tots els xiquets amb altes capacitats són iguals. Hi ha diversos perfils, com l'”exitós” que trau bones notes, el “desafiant” que es rebel·la, el “subterrani” que s’amaga, l'”evadit” que s’aïlla, el “doblement excepcional” que té una altra dificultat a més de l’alta capacitat, i el “de risc” que pot tenir problemes. Vam prestar especial atenció als xiquets que tenen doble excepcionalitat, perquè a vegades és difícil detectar-los.
També vam parlar que hi ha menys xiques en programes per a xiquets amb alta capacitat. Això passa per moltes raons socials i culturals, com els estereotips de gènere. Vam veure iniciatives com “No More Matildas” que busquen visibilitzar a dones científiques perquè les xiquetes tinguen models a seguir.
D’altra banda, per a detectar si un xiquet té alta capacitat, cal fer diverses coses. Primer, observar-lo a classe; segon, preguntar als professors i a la família; tercer, mirar com rendeix a l’escola; i quart, fer una avaluació completa amb un psicòleg. És important tenir en compte no només com d’intel·ligent és, sinó també la seua creativitat, la seua motivació i com se sent.
Finalment, vam reflexionar sobre què fer si detectem que un xiquet té alta capacitat tenint en compte diverses opcions.
Text: prof. María García