Job shadowing a Berlín

Del 15 al 19 d’octubre, Empar Monzonís, professora de cicles formatius del nostre centre, ha realitzat una estada formativa (job shadowing) en Berlin.

L’objectiu de la mateixa era conéixer el funcionament de la Formació Professional Dual en el sistema educatiu alemany.

Durant l’estada ha visitat dues empreses on hi ha alumnat realitzant aquesta modalitat de formació. La primera empresa, Speisegut, dedicada a l’agricultura biològica, proveix de verdura a més de 400 famílies berlineses. Té un total de 14 persones treballant i, cada any, contracta alumnat de Formació Professional, que compagina la seua formació teòrica en un centre educatiu, amb el seu treball en l’empresa.

La segona empresa, una escola infantil que acull a xiquetes i xiquets d’1 a 6 anys, també contribueix amb el sistema educatiu en la formació dels educadors i educadores infantils. Es tracta del Kindergarten Kiga Alegria, escola que ofereix educació bilingüe (alemany-espanyol o alemany-anglés) al seu alumnat. La relació amb el personal de la mateixa va estar realment enriquidora. Va tenir l’oportunitat de conéixer diferents educadors i educadores del centre, que havien estat formant-se en el mateix. Un educador format en el sistema dual alemany, va compartir la seua experiència de formació. Dues educadores espanyoles, que el curs passat van finalitzar la seua Formació Professional al nostre país, van realitzar les pràctiques del cicle formatiu en el Kindergarten, dintre el programa Erasmus+, i s’han quedat a treballar allí. La seua experiència va ser realment positiva, i els va obrir les portes a treballar de manera immediata com a Tècniques Superiors en Educació Infantil.

L’experiència al Job Shadowing en un país com Alemanya, amb una llarga tradició en la Formació Professional Dual, ens ajuda a obrir la mirada i tenir referents en el procés d’implementació d’aquest sistema en la nostra comunitat. Els contactes establerts amb les empreses ens obren moltes possibilitats per al futur, especialment per tal d’oferir la possibilitat al nostre alumnat de realitzar les seues pràctiques professionals en les mateixes.