La figura de la Coordinació de Formació del Professorat suposa una peça important en la millora de la qualitat en tot centre educatiu. Aquest curs inicia la seua tasca en aquest lloc, Javier Baixauli, professor de Departament d’Electrònica. Parlem amb ell per conèixer un poc millor el Pla de Formació del Centre, que és el document que guia aquest aspecte de la vida professional i acadèmica del centre.
1. Quina és la teva funció com a coordinador de formació del professorat i quines són les teues responsabilitats principals?
Com a coordinador de formació, la meua funció principal és detectar les necessitats formatives del professorat, planificar accions que responguen a aquestes necessitats, coordinar les activitats amb els agents implicats (CEFIRE, equip directiu, departaments didàctics) i fer seguiment i avaluació de les accions formatives. També actue com a enllaç entre el centre i les institucions que ofereixen formació.
2. Com valores la importància de la formació contínua per als i les docents en l’actual context educatiu?
La formació contínua és essencial per adaptar-se als canvis constants en l’educació: innovació metodològica, inclusió, digitalització, competències clau, etc. És una eina fonamental per garantir una educació de qualitat i per fomentar el desenvolupament professional i personal del professorat.
3. Quins són els principals reptes que afronta la formació del professorat en el nostre centre?
Alguns dels reptes són la conciliació entre la càrrega lectiva i la participació en formació, la motivació del professorat, la diversitat de necessitats formatives i la implementació real de les formacions en la pràctica educativa. També cal destacar la necessitat de fomentar la col·laboració entre docents i la transferència de coneixement.
4. Quins tipus de formacions ofereix el centre per al personal docent i com es decideix quins són els temes prioritaris?
S’ofereixen formacions internes (formació en centre), activitats externes amb el CEFIRE, tallers pràctics, seminaris i grups de treball. Els temes prioritaris es decideixen a partir de les propostes del professorat, les línies estratègiques del centre i les directrius de la Conselleria. També es tenen en compte les avaluacions de cursos anteriors.
5. Com s’organitzen i s’avaluen les sessions de formació per garantir la seva qualitat i rellevància?
Les sessions es planifiquen amb objectius clars, continguts adaptats i metodologies actives. L’avaluació es fa mitjançant qüestionaris, valoracions qualitatives i observació de l’impacte en la pràctica docent. Es revisen les propostes per millorar futures edicions.
6. Pots comentar algun exemple de formació que haja tingut un impacte positiu en la pràctica educativa del professorat?
Un exemple destacat ha estat la formació en metodologies actives i treball cooperatiu, que ha generat canvis en la dinàmica d’aula i ha millorat la participació de l’alumnat. També les formacions en competència digital han facilitat la integració de noves eines tecnològiques.
7. Com s’involucra el professorat en la planificació i en la proposició de temes de formació?
El professorat participa a través d’enquestes, reunions de departament i propostes directes. Es fomenta la implicació activa i es valoren les iniciatives que parteixen de l’experiència i les inquietuds dels docents.
8. Quines novetats o projectes de formació teniu previstos per al proper curs escolar?
Per al proper curs, es preveu impulsar projectes relacionats amb la formació en noves tecnologies i la seua aplicació en robòtica, pensament computacional i IA. Desenvolupament integral i benestar emocional d’alumnat i docents, millorar dels processos d’ensenyança i aprenentatge i difusió i implantació d’accions i processos de sostenibilitat ambiental.
9. Com valora la importància de la col·laboració entre docents per fomentar l’intercanvi de bones pràctiques?
La col·laboració és clau per crear una comunitat d’aprenentatge. Compartir experiències, recursos i reflexions enriqueix la pràctica docent i genera un clima de confiança i innovació. Els grups de treball i seminaris són espais ideals per fomentar aquesta col·laboració.
10. Quins consells donaries als i les docents per continuar desenvolupant-se professionalment i adaptar-se als canvis en l’educació?
Els animaria a mantenir una actitud oberta, curiosa i reflexiva. Participar en formacions, compartir amb companys, experimentar a l’aula i estar al dia de les novetats educatives són accions que afavoreixen el creixement professional. La formacióno és una obligació, sinó una oportunitat.
