1r d’ESO explora la biodiversitat del Saler i de l’Albufera de València.

El passat 27 d’abril més d’un centenar d’alumnes de 1r d’ESO visità el Saler i l’Albufera de València en una excursió científica per explorar la rica biodiversitat del Parc Natural de la llacuna litoral més important de la península Ibèrica.

Amb la finalitat de conèixer de primera mà un dels més espectaculars i importants parcs naturals valencians, l’alumnat de 1r d’ESO realitzà un itinerari didàctic per la Devesa del Saler i el llac de l’Albufera. La travessa lacustre a bord dels tradicionals albuferencs –això sí, amb motors elèctrics i per tant silenciosos– s’inicià al port del Saler i va recórrer part del llac per la zona compresa entre la gola de Pujol, el flotó de Llebeig, la mata del Puig i el tancat de la Pipa. Es va poder observar, de la mà dels guies locals, la gran varietat de fauna i flora existent, amb notable presència d’aus en període de nidificació.

L’alumnat també pogué descobrir els usos tradicionals del llac i els seus encontorns, agrícoles i residencials, i la seua evolució al llarg el temps. Posteriorment van realitzar un itinerari didàctic per la devesa, que és el bosc que ocupa les dunes del cordó litoral que es denomina restinga i que separa l’Albufera de la Mediterrània. També es van visitar el cordó de dunes interiors, ja totalment colonitzat per la vegetació, el cordó de dunes davanteres i la platja. Podem destacar les mallades, que són saladars de reduïdes dimensions que a partir de les pluges estacionals i el brollament d’aigües marines, s’inunden i creen un ecosistema molt especial i molt canviant al llarg de les estacions.

Altre aspecte tractat fou l’etnològic, amb l’explicació dels sistemes constructius tradicionals amb materials de la zona, com l’emprat per al sostre de les barraques, i el sistema de reg i desguàs dels camps d’arròs, així com el fenomen de la “perellonada” o inundació general controlada. La caça, el turisme i l’evolució del llac i la problemàtica mediambiental de la zona foren qüestions que també van despertar l’interés de l’alumnat.