Província: Alacant
Ciutat: eLX
Adreça: C/ LAvet, nº3
Descripció:
En el 2015 un grup de professors i professores del centre van començar a compartir la inquietud de canviar l’educació. El model tradicional no responia als reptes del segle XXI ni els aprenentatges eren motivadors i significatius per a l’alumnat. Buscant trobar solucions, es va organitzar una visita a un centre de secundària a Barcelona per a observar el sistema de treball que portaven i que estava afavorint el seu èxit educatiu. Eixe va ser el punt d’inflexió a partir del qual es va començar a contagiar al claustre la idea del canvi o transformació.
Primer, a través de la formació en aprenentatge cooperatiu. D’una banda, del claustre, gràcies a diferents formadors com Esperanza Coves i Pepe Linares, professionals reconeguts en este camp. D’altra banda, una part de l’equip directiu va acudir a Madrid i a Bilbao, pel seu propi compte, per a formar-se amb els germans David i Roger Johnson i, així, poder traslladar esta formació a la resta de professorat.
Paral·lelament, es va posar en marxa l’aprenentatge cooperatiu en el centre, buscant acords sobre l’organització, dinàmiques d’inici de curs, creació d’equips, tècniques, utilització de rols, etc., a través de la COCOPE i de les reunions de formació. Posteriorment, es va desenvolupar l’ABP com a projectes de centre en cada nivell i, després, dins dels àmbits de 1r i 2n ESO, en els quals s’ha anat introduint la ludificació, els ODS, el APs i les Tertúlies dialògiques. Al mateix temps, es van anar creant espais flexibles a la biblioteca, hort escolar, amfiteatre, aules a l’aire lliure, etc. I, finalment, comencem a treballar digitalment, al principi amb la plataforma de Aules i, després de la pandèmia amb tauletes i portàtils a l’aula utilitzant les ferramentes de Microsoft (identitat digital), aplicacions, editors de vídeo, …
Actualment som un dels 35 centres seleccionats per a participar en el Projecte Acord gràcies a la nostra trajectòria de realització de Projectes d’innovació. Dins d’este projecte es contempla la creació d’una Aula transformadora a la sala d’usos múltiples juntament amb un espai de gestió emocional. Esta última transformació és una manera de facilitar, reforçar i secundar tot el que ja estem fent.
Les aules transformadores suposen per a nosaltres la unió de totes les línies i reptes que ens agradaria consolidar en el nostre centre: el canvi de metodologia, l’adequació d’espais flexibles i l’ús de la tecnologia.
Metodologia
Actualment en l’IES CAYETANO SEMPERE es treballa per àmbits tant en 1r com en 2n de l’ESO.
- 1r de l’ESO tenim dos àmbits, el sociolingüístic el fil conductor del qual és geografia historia i com a matèries transversals es desenvolupen les llengües cooficials: castellà i valencià, i el científic-tecnològic on la biologia és el fil conductor i les matemàtiques i la tecnologia les matèries transversals.
- 2n de l’ESO tenim altres dos àmbits, l’esportiu-lingüístic, on s’utilitza el currículum d’educació física com a fil conductor i l’assignatura de castellà com a matèria que es desenvolupa, i l’àmbit científic matemàtic amb física-química i matemàtiques.
La metodologia utilitzada principalment és el ABP, que es complementa amb l’aprenentatge cooperatiu, la ludificació, el APs i les tertúlies dialògiques. En la resta dels cursos hi ha assignatures optatives que seguixen esta línia de treball i determinats docents que ho aprofiten per a les seues assignatures. També hi ha projectes de centre com “Parla’m bonic”, Erasmus, Projecte esportiu de
centre,…
Tecnologia
El centre disposa de 5 aules d’informàtiques: dos amb 20 ordinadors, 1 amb 30 i dos més xicotetes amb 15. A la biblioteca, també tenim 10 ordinadors que l’alumnat pot utilitzar per a fer tasques. Les sis aules, tant les 5 d’informàtica com la biblioteca, es reserven pels docents de tots els nivells per a fer classes que necessiten l’ús de tecnologia.
Les aules de 2n de l’ESO disposen de 15 ordinadors portàtils Tenim 30 tauletes disponibles per a portar a l’aula, que s’utilitzen per a l’alumnat de 1r ESO o d’altres cursos que el requerisquen.
A la sala d’usos múltiples i en el pavelló de cicles hi ha altres dos armaris amb 15 ordinadors portàtils.
Espais flexibles
La biblioteca s’ha transformat i organitzat en diverses zones: una amb taules *grades per al treball d’equip, un racó amb sofàs, una altra zona amb ordinadors i una última zona amb projector per a exposar. Així com a la porta d la biblioteca hem habilitat una zona de
treball en equip.
El Taller de tecnologia: té dos zones separades, una de taules tipus pupitre per a l’exposició, una altra zona amb taules grans per a construir o treballar en grup, zona d’ordinadors, zona de robòtica i una paret de croma per a gravacions
Tenim un hort escolar, on hi ha una zona de plantació, una altra zona de relaxació i una última de treball amb taules i cadires a l’aire lliure. També tenim un AMFITEATRE a l’exterior on l’alumnat duu a terme tasques de presentació de tasques, obres de teatre, exposicions, etc
I per tota la part externa el centre es disposa de diverses zones amb taules pic-nic col·locades per a poder explicar i deixar el treball en equip a l’aire lliure. També s’ha decorat una zona amb els *ODS pintats per l’alumnat per a assaig i exposicions
El centre disposa de la Sala d’Usos Múltiples dotada amb cadires de pales, zona d’exposició, zona de treball en equip (taules i cadires), zona per a treball amb portàtils (en la paret), armari amb 15 portàtils (al final a l’esquerra) i matalassets per a relaxació (al final a la dreta). Esta aula està en ple procés de transformació, ja s’ha fet una comanda per a crear la sala de radi, una altra zona de croma, graderies, etc
Web del centre
https://portal.edu.gva.es/iescayetanosempere/proyectos/aules-transformadores
> Centres AT