Àrea 5. Empoderament de l’alumnat

Una dels avantatges principals de les tecnologies digitals en l’educació és la capacitat per a donar suport a estratègies pedagògiques centrades en l’alumnat, impulsar el compromís actiu de l’alumnat en el seu procés d’aprenentatge i fer que se’n responsabilitzen.

Les tecnologies digitals hauran de contribuir, a més, a proporcionar suport diferenciat a l’aula i una educació personalitzada, i oferir activitats d’aprenentatge adaptades al nivell de competència, interessos i necessitats de cada estudiant. Al mateix temps, s’ha d’actuar per a superar i compensar les desigualtats existents (per exemple, en l’accés a les tecnologies digitals o en les competències digitals) i garantir l’accessibilitat a tot l’alumnat atenent les necessitats educatives personals.

Les competències dels docents per a un ús adequat d’aquestes tecnologies impliquen el coneixement dels models pedagògics subjacents, la capacitat de configurar-les, utilitzar-les i l’avaluació de la idoneïtat per a aconseguir els objectius d’aprenentatge tenint en compte consideracions ètiques i didàctiques.

La major part de les tecnologies orientades a la personalització de l’aprenentatge deriven del tractament de dades i de l’aplicació de desenvolupaments d’intel·ligència artificial. És essencial que els docents intervinguen de manera selectiva en la presa de decisions automatitzades i les supervisen. D’aquesta manera es protegiran de manera segura les dades personals i la privacitat, superant els biaixos discriminatoris o prediccions algorítmiques que limiten el progrés potencial de l’alumnat i promovent un aprenentatge creatiu i crític, alternatiu a un altre mecànic centrat en tasques estandarditzades.

5.1 Accessibilitat i inclusió

Descripció. Utilitzar les tecnologies digitals per a facilitar l’aprenentatge de tot l’alumnat eliminant les barreres contextuals per a la presència, participació i progrés. Garantir l’accessibilitat física, sensorial i cognitiva als recursos digitals. Adoptar mesures que promoguen l’equitat i permeten reduir o compensar la bretxa digital i l’impacte de les desigualtats socioculturals i econòmiques en l’aprenentatge.

Coneixement de les solucions tecnològiques existents per a aconseguir l’accessibilitat universal i com incorporar les en la pràctica educativa.

Aplicació de solucions d’accessibilitat universal en utilitzar les tecnologies digitals en la pràctica docent per a respondre a la diversitat d’alumnat.

Experimentació de noves solucions d’accessibilitat i estratègies pedagògiques d’ús per a garantir la inclusió de tot l’alumnat en un mateix procés didàctic.

5.2 Atenció a les diferències personals en l’aprenentatge

Descripció. Utilitzar les tecnologies digitals per a atendre les diferències de l’alumnat, garantint-ne els drets digitals, de manera que tots puguen aconseguir els objectius d’aprenentatge.

Coneixement dels recursos digitals per a respondre a les necessitats individuals d’aprenentatge de l’alumnat sota criteris ètics i pedagògics.

Ús dels recursos digitals i disseny d’estratègies per a donar resposta a les necessitats de l’alumnat seguint criteris ètics i pedagògics perquè assolisca els objectius d’aprenentatge.

Investigació i innovació sobre l’ús de les tecnologies digitals per a donar resposta a les necessitats personals de l’alumnat durant els processos d’ensenyament i aprenentatge.

5.3 Compromís actiu de l’alumnat amb el seu propi aprenentatge

Descripció. Integrar les tecnologies digitals en estratègies pedagògiques que promoguen el compromís actiu de l’alumnat amb una matèria, per a convertir-lo en protagonista del seu propi aprenentatge, i incentivant el desenvolupament d’operacions cognitives complexes i de competències transversals, com el pensament crític o la creativitat.

Coneixement teòric i ús tutelat de les tecnologies digitals per a afavorir el compromís actiu de l’alumnat i el desenvolupament de les competències transversals i d’operacions cognitives complexes.

Ús autònom i integració de les tecnologies digitals per a afavorir el compromís actiu de l’alumnat amb el seu aprenentatge en les diferents àrees i matèries i en el desenvolupament de les competències transversals.

Investigació i innovació sobre la integració de les tecnologies digitals en processos de transformació de les pràctiques pedagògiques amb la finalitat de millorar la motivació i el compromís actiu de l’alumnat amb el seu aprenentatge.