Àrea 5. Empoderament de l’alumnat

Una dels avantatges principals de les tecnologies digitals en l’educació és la capacitat per a donar suport a estratègies pedagògiques centrades en l’alumnat, impulsar el compromís actiu de l’alumnat en el seu procés d’aprenentatge i fer que se’n responsabilitzen.

Les tecnologies digitals hauran de contribuir, a més, a proporcionar suport diferenciat a l’aula i una educació personalitzada, i oferir activitats d’aprenentatge adaptades al nivell de competència, interessos i necessitats de cada estudiant. Al mateix temps, s’ha d’actuar per a superar i compensar les desigualtats existents (per exemple, en l’accés a les tecnologies digitals o en les competències digitals) i garantir l’accessibilitat a tot l’alumnat atenent les necessitats educatives personals.

Les competències dels docents per a un ús adequat d’aquestes tecnologies impliquen el coneixement dels models pedagògics subjacents, la capacitat de configurar-les, utilitzar-les i l’avaluació de la idoneïtat per a aconseguir els objectius d’aprenentatge tenint en compte consideracions ètiques i didàctiques.

La major part de les tecnologies orientades a la personalització de l’aprenentatge deriven del tractament de dades i de l’aplicació de desenvolupaments d’intel·ligència artificial. És essencial que els docents intervinguen de manera selectiva en la presa de decisions automatitzades i les supervisen. D’aquesta manera es protegiran de manera segura les dades personals i la privacitat, superant els biaixos discriminatoris o prediccions algorítmiques que limiten el progrés potencial de l’alumnat i promovent un aprenentatge creatiu i crític, alternatiu a un altre mecànic centrat en tasques estandarditzades.

5.1 Accessibilitat i inclusió

Descripció. Utilitzar les tecnologies digitals per a facilitar l’aprenentatge de tot l’alumnat eliminant les barreres contextuals per a la presència, participació i progrés. Garantir l’accessibilitat física, sensorial i cognitiva als recursos digitals. Adoptar mesures que promoguen l’equitat i permeten reduir o compensar la bretxa digital i l’impacte de les desigualtats socioculturals i econòmiques en l’aprenentatge.

 
A
 
Coneixement de les solucions tecnològiques existents per a aconseguir l’accessibilitat universal i com incorporar les en la pràctica educativa.
 
B
 
Aplicació de solucions d’accessibilitat universal en utilitzar les tecnologies digitals en la pràctica docent per a respondre a la diversitat d’alumnat.
 
C
 
Experimentació de noves solucions d’accessibilitat i estratègies pedagògiques d’ús per a garantir la inclusió de tot l’alumnat en un mateix procés didàctic.

5.2 Atenció a les diferències personals en l’aprenentatge

Descripció. Utilitzar les tecnologies digitals per a atendre les diferències de l’alumnat, garantint-ne els drets digitals, de manera que tots puguen aconseguir els objectius d’aprenentatge.

 
A
 
Coneixement dels recursos digitals per a respondre a les necessitats individuals d’aprenentatge de l’alumnat sota criteris ètics i pedagògics.
 
B
 
Ús dels recursos digitals i disseny d’estratègies per a donar resposta a les necessitats de l’alumnat seguint criteris ètics i pedagògics perquè assolisca els objectius d’aprenentatge.
 
C
 
Investigació i innovació sobre l’ús de les tecnologies digitals per a donar resposta a les necessitats personals de l’alumnat durant els processos d’ensenyament i aprenentatge.

5.3 Compromís actiu de l’alumnat amb el seu propi aprenentatge

Descripció. Integrar les tecnologies digitals en estratègies pedagògiques que promoguen el compromís actiu de l’alumnat amb una matèria, per a convertir-lo en protagonista del seu propi aprenentatge, i incentivant el desenvolupament d’operacions cognitives complexes i de competències transversals, com el pensament crític o la creativitat.

 
A
 
Coneixement teòric i ús tutelat de les tecnologies digitals per a afavorir el compromís actiu de l’alumnat i el desenvolupament de les competències transversals i d’operacions cognitives complexes.
 
B
 
Ús autònom i integració de les tecnologies digitals per a afavorir el compromís actiu de l’alumnat amb el seu aprenentatge en les diferents àrees i matèries i en el desenvolupament de les competències transversals.
 
C
 
Investigació i innovació sobre la integració de les tecnologies digitals en processos de transformació de les pràctiques pedagògiques amb la finalitat de millorar la motivació i el compromís actiu de l’alumnat amb el seu aprenentatge.

Avís de privacitat: Ús de cookies pròpies per a anàlisis de visites

Este lloc web utilitza cookies pròpies amb l'únic propòsit d'analitzar el trànsit i millorar l'experiència de l'usuari. Les cookies són xicotets arxius de text que s'emmagatzemen en el teu dispositiu quan visites el nostre lloc. No compartim esta informació amb tercers ni la utilitzem per a fins publicitaris.

Veure política de cookies