Àrea 5. Empoderament de l’alumnat
Una dels avantatges principals de les tecnologies digitals en l’educació és la capacitat per a donar suport a estratègies pedagògiques centrades en l’alumnat, impulsar el compromís actiu de l’alumnat en el seu procés d’aprenentatge i fer que se’n responsabilitzen.
Les tecnologies digitals hauran de contribuir, a més, a proporcionar suport diferenciat a l’aula i una educació personalitzada, i oferir activitats d’aprenentatge adaptades al nivell de competència, interessos i necessitats de cada estudiant. Al mateix temps, s’ha d’actuar per a superar i compensar les desigualtats existents (per exemple, en l’accés a les tecnologies digitals o en les competències digitals) i garantir l’accessibilitat a tot l’alumnat atenent les necessitats educatives personals.
Les competències dels docents per a un ús adequat d’aquestes tecnologies impliquen el coneixement dels models pedagògics subjacents, la capacitat de configurar-les, utilitzar-les i l’avaluació de la idoneïtat per a aconseguir els objectius d’aprenentatge tenint en compte consideracions ètiques i didàctiques.
La major part de les tecnologies orientades a la personalització de l’aprenentatge deriven del tractament de dades i de l’aplicació de desenvolupaments d’intel·ligència artificial. És essencial que els docents intervinguen de manera selectiva en la presa de decisions automatitzades i les supervisen. D’aquesta manera es protegiran de manera segura les dades personals i la privacitat, superant els biaixos discriminatoris o prediccions algorítmiques que limiten el progrés potencial de l’alumnat i promovent un aprenentatge creatiu i crític, alternatiu a un altre mecànic centrat en tasques estandarditzades.
5.1 Accessibilitat i inclusió
Descripció. Utilitzar les tecnologies digitals per a facilitar l’aprenentatge de tot l’alumnat eliminant les barreres contextuals per a la presència, participació i progrés. Garantir l’accessibilitat física, sensorial i cognitiva als recursos digitals. Adoptar mesures que promoguen l’equitat i permeten reduir o compensar la bretxa digital i l’impacte de les desigualtats socioculturals i econòmiques en l’aprenentatge.
5.2 Atenció a les diferències personals en l’aprenentatge
Descripció. Utilitzar les tecnologies digitals per a atendre les diferències de l’alumnat, garantint-ne els drets digitals, de manera que tots puguen aconseguir els objectius d’aprenentatge.
5.3 Compromís actiu de l’alumnat amb el seu propi aprenentatge
Descripció. Integrar les tecnologies digitals en estratègies pedagògiques que promoguen el compromís actiu de l’alumnat amb una matèria, per a convertir-lo en protagonista del seu propi aprenentatge, i incentivant el desenvolupament d’operacions cognitives complexes i de competències transversals, com el pensament crític o la creativitat.