Àrea 4. Avaluació i retroalimentació

L’avaluació pot afavorir la innovació en l’educació. En integrar les tecnologies digitals en l’aprenentatge i l’ensenyament, hem de considerar com les tecnologies digitals poden millorar les estratègies d’avaluació existents. Al mateix temps, també hem de considerar com poden emprar-se per a crear o facilitar enfocaments d’avaluació innovadors. A més, l’ús de les tecnologies digitals en l’educació proporciona una àmplia gamma de dades que permeten realitzar el seguiment de l’aprenentatge de l’alumnat i facilitar l’anàlisi i interpretació de les dades per a la presa de decisions.

Al mateix temps, les tecnologies digitals poden contribuir al seguiment del progrés de l’alumnat i a facilitar la retroalimentació, l’avaluació i l’adaptació de les estratègies d’ensenyament.

4.1 Estratègies d’avaluació

Descripció. Utilitzar les tecnologies digitals per al disseny dels mitjans i instruments d’avaluació diagnòstica, formativa i sumativa i implementar-los complint amb les mesures de seguretat i protecció de dades personals. Millorar la diversitat i idoneïtat dels formats i enfocaments d’avaluació.

Coneixement teòric i ús guiat de les tecnologies digitals per a avaluar els processos d’ensenyament i aprenentatge.

Aplicació autònoma i adaptació a nous contextos dels mitjans i instruments digitals d’avaluació dels processos d’ensenyament i aprenentatge.

Investigació i disseny de nous models, mitjans i instruments d’avaluació dels processos d’ensenyament i aprenentatge mitjançant l’ús de tecnologies digitals.

4.2 Analítiques i evidències d’aprenentatge

Descripció. Generar, emmagatzemar, validar, seleccionar, analitzar i interpretar les evidències digitals sobre l’activitat, el rendiment i el progrés de l’alumnat amb la finalitat de millorar el procés d’ensenyament i l’aprenentatge, respectant la normativa vigent quant a protecció de dades.

Coneixement dels mitjans digitals per a la gestió i interpretació de les dades procedents de l’avaluació educativa sota criteris ètics i pedagògics i aplicació tutelada dels procediments.

Ús autònom de les tecnologies digitals d’anàlisis de dades del centre, en els processos d’avaluació de l’ensenyament i l’aprenentatge, i transferència de com aplicar-ho a noves estratègies educatives.

Investigació aplicada sobre la gestió i interpretació de dades per a la millora de l’avaluació dels processos d’ensenyament i aprenentatge utilitzant les tecnologies digitals.

4.3 Retroalimentació i presa de decisions

Descripció. Utilitzar les tecnologies digitals per a oferir retroalimentació a l’alumnat respectant la privacitat i seguretat de la informació aportada. Adaptar les estratègies d’ensenyament i proporcionar reforç específic a partir de les dades obtingudes. Informar l’alumnat i a les famílies i facilitar la comprensió de les evidències d’aprenentatge aportades per les tecnologies digitals perquè siguen utilitzades en la presa de decisions.

Coneixement de les tecnologies digitals empleades per a informar sobre els processos d’avaluació i orientar en conseqüència l’ensenyament i l’aprenentatge.

Ús autònom de les tecnologies digitals del centre per a prendre decisions i oferir retroalimentació, informació i orientacions sobre el desenvolupament dels processos d’ensenyament i aprenentatge a partir de les dades obtingudes en els processos d’avaluació.

Avaluació, configuració i desenvolupament de nous sistemes, emprant les tecnologies digitals per a oferir retroalimentació, informar i orientar l’ensenyament i l’aprenentatge a partir de les dades obtingudes en els diferents processos d’avaluació.