


El jardí naturalista com a objecte didàctic en el Projecte Educatiu de Centre
El jardí naturalista de l’IES Vicent Andrés Estellés s’inicia al setembre de 2021 per l’acció conjunta de tres professors entusiastes: David Llavata, Santiago Sirera i Alberto Sanjuán. Des d’aleshores, i dins del marc del Projecte Educatiu de Centre, s’ha consolidat com un eix didàctic essencial gràcies a la seua capacitat per articular aprenentatges interdisciplinaris i fomentar una consciència ambiental activa.
Aquesta proposta es concreta a través del Projecte ANT (Art, Natura i Tecnologia), una iniciativa innovadora que combina jardineria, horticultura i sostenibilitat com a eines pedagògiques al servei de tota la comunitat educativa.
El Projecte ANT naix com a resposta a diverses necessitats del centre: la lluita contra l’absentisme escolar, la demanda d’assignatures optatives amb un enfocament pràctic i la necessitat de reconnectar amb la natura després de la pandèmia. A més, el projecte s’alinea amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), promovent la consciència ambiental urbana i la conservació de la biodiversitat.
Al llarg del desenvolupament del projecte, s’han construït més de 3000 m² de zones verdes, on s’integren cultius hortícoles, plantes aromàtiques i vegetació tant mediterrània com tropical. Aquest espai viu s’ha convertit en una aula a l’aire lliure, on l’alumnat experimenta, investiga i aprén des de la pràctica.
Les assignatures optatives associades al projecte reforcen aquest enfocament transversal i inclouen:
Jardineria I, II i III (1r, 2n i 3r d’ESO)
Art i Natura / Hort Escolar (4t d’ESO)
Projectes Artístics / Projecte d’Investigació (1r de Batxillerat)
El desenvolupament del Projecte ANT ha comptat amb la implicació activa de l’alumnat, l’equip directiu, el professorat d’Arts i Biologia, les famílies (a través de l’AFA), l’Ajuntament de Burjassot i ONGs com Entreculturas i InteRed. Gràcies a aquesta xarxa de col·laboració, s’han impulsat accions com el disseny i manteniment de zones verdes, bancals de plantes aromàtiques, cultius hidropònics, horts escolars i arbres fruiters, així com mesures naturals per prevenir inundacions.
En definitiva, el jardí naturalista no és sols un espai físic, sinó un recurs pedagògic transformador que reforça el vincle entre art, ciència i sostenibilitat, i que situa l’alumnat al centre d’un aprenentatge significatiu, experiencial i compromés amb l’entorn.
