PORTFOLIO EUROPEU DE LES LLENGÜES (PEL)

portada

El Portfolio Europeu de les Llengües (PEL) és un document personal promogut pel Consell d'Europa i com a complement del Marc Comú Europeu de Referència per a les llengües (MCER) en el que els que aprenen o han aprés una llengua, ja siga a l'escola o fora d'ella, poden registrar les seves experiències d'aprenentatge de llengües i cultures i reflexió sobre elles. És una ferramenta d’ús personal i es centra en 3 idees principalment:

L’aprenentatge autònom.

El plurilingüisme

La multiculturalitat

Passaport de Llengües

L'actualitza regularment el titular. Reflecteix el que aquest sap fer en diferents llengües. Mitjançant
el Quadre d'Autoavaluació, que descriu les competències per destreses (parlar, llegir, escoltar,
escriure), el titular es pot reflexionar i autoavaluar-se. També conté informació sobre diplomes
obtinguts, cursos als quals ha assistit així com a contactes relacionats amb altres llengües i cultures.

Biografia lingüística

En ella es descriuen les experiències del titular en cada una de les llengües i està dissenyada per a servir de guia per aprendre a l'hora de planificar i avaluar el seu progrés.

Dossier

Conté exemples de treballs personals per a il·lustrar les capacitats i els coneixements lingüístics. (Certificats, diplomes, treballs escrits, projectes, gravacions en àudio, vídeo, presentacions, etc.)

Per a què serveix el Portfolio?

• Per animar a tots a aprendre més llengües, cada un dins de les seves capacitats, i continuar aprenent-ho al llarg de tota la vida.
  • Per facilitar la mobilitat a Europa, mitjançant una descripció clara i reconeguda internacionalment de les competències lingüístiques.
  • Per afavorir l'enteniment i la tolerància entre els ciutadans d'Europa, mitjançant el coneixement d'altres llengües i cultures.
img1

Quins són els objectius del Consell d'Europa a través del Portfolio?

El desenvolupament de la ciutadania democràtica a Europa a través de:

• L'aprofundiment en l'entesa i la tolerància entre els ciutadans d'Europa.
  • La protecció i promoció de la diversitat lingüística i cultural.
  • La promoció del plurilingüisme per mitjà de l'aprenentatge de llengües i cultures al llarg de tota la vida.
  • La descripció clara i transparent de les competències lingüístiques i de les titulacions per facilitar la mobilitat a Europa.
img2

Per a què serveix el Portfolio?

Nivells de competencia lingüística

grafico

Usuari bàsic A1

Pot comprendre i utilitzar expressions quotidianes i familiars i frases molt senzilles encaminades a satisfer les primeres necessitats. Pot presentar-se i presentar una tercera persona i pot formular i respondre preguntes sobre detalls personals com ara on viu, la gent que coneix i les coses que té. Pot interactuar d’una manera senzilla a condició que l’altra persona parli a poc a poc i amb claredat i que estigui disposada a ajudar.

Usuari bàsic A2

Pot comprendre frases i expressions utilitzades habitualment i relacionades amb temes d’imṕortància immediata (per exemple, informacions personals bàsiques, informacions familiars, compres, geografia local, ocupació ). Pot comunicar-se en situacions senzilles i habituals que exigeixin un intercanvi simple i directe d’informació sobre temes familiars i habituals. Pot descriure, de manera senzilla, aspectes de la seva experiència o bagatge personal, aspectes de l’entorn immediat i assumptes relacionats amb necessitats immediates.

Usuari independent B1

Pot comprendre les idees principals d’una informació clara sobre temes relatius a la feina, a l’escola, a l’oci, etc. Pot fer front a la major part de situacions lingüístiques que poden aparéixer quan es viatja en una zona on es parla la llengua objecte d’aprenentatge. Pot produir un discurs senzill i coherent sobre temes que li són familiars o d’interès personal. Pot descriure fets i experiències, somnis, esperances i ambicions, i donar raons i explicacions de les opinions i projectes de manera breu.

Usuari independent B2

Pot comprendre les idees principals de textos complexos sobre temes tant concrets com abstractes, in- cloent-hi discussions tècniques en el camp de l’especialització professional. Pot expressar-se amb un grau de fluïdesa i d’espontaneïtat que fa possible la interacció habitual amb parlants nadius sense que comporti tensió per a cap dels interlocutors. Pot produir textos clars i detallats en una àmplia gamma de temes i expressar un punt de vista sobre una qüestió, exposant els avantatges i els inconvenients de diverses opcions.

Usuari experimentat C1

Pot comprendre una àmplia gamma de textos llargs i complexos, i en reconeix el sentit implícit. Pot expressar-se amb fluïdesa i espontaneïtat sense haver de cercar d’una manera gaire evident paraules o expressions. Pot utilitzar la llengua de manera flexible i eficaç̧ per a propòsits socials, acadèmics i professionals. Pot produir textos clars, ben estructurats i detallats sobre temes complexos, i demostra un ús controlat d’estructures organitzatives, connectors i mecanismes de cohesió.

Usuari experimentat C2

Pot comprendre sense esforç̧ pràcticament tot el que llegeix o escolta. Pot resumir informació procedent de diferents fonts orals o escrites, reconstruir fets i arguments, i presentar-los d’una manera coherent. Pot expressar-se espontàniament, amb fluïdesa i precisió, distingint matisos subtils de significat fins i tot en les situacions més complexes.