Les matemàtiques: una jornada per celebrar el Dia Internacional i visibilitzar les dones matemàtiques
El passat 16 de març el nostre centre es va sumar a la celebració del Dia Internacional de les Matemàtiques amb una jornada plena d’activitats creatives, de descoberta i aprenentatge, en què van participar vora 600 alumnes de 1r, 2n, 3r i 4t d’ESO.
A través de diferents tallers adaptats a cada nivell, l’alumnat va poder apropar-se a les matemàtiques d’una manera pràctica, motivadora i propera, mentre descobrien la influència que moltes dones matemàtiques han exercit al llarg de la història i que continuen deixant a dia d’avui en àmbits com la ciència, la medicina, la informàtica o l’educació.
A 1r d’ESO, l’activitat va girar al voltant de Clara Grima i el seu equip, així com a l’exploració d’una nova geometria: els escutoides. Els estudiants van conèixer les curiositats d’aquest descobriment i van veure com les matemàtiques segueixen sent una eina essencial per entendre el món que ens envolta. A més, van realitzar una activitat amb plàstic màgic per treballar conceptes com l’escala i la simetria, creant originalss llaveros.
A 2n d’ESO, els grups van participar en un “Qui és qui” de dones matemàtiques, una proposta amb la qual van investigar i descobrir figures històriques i contemporànies, les seues aportacions i la influència en disciplines com les ciències naturals, la psicologia, la medicina o la informàtica. Una ocasió excel·lent per posar nom i cara a referents femenins sovint invisibilitzats.
Els alumnes de 3r d’ESO van enfrontar-se a una activitat educativa de “breakout” centrada en la desencriptació de missatges. A través de reptes i proves, van aprofundir en la criptografia i van conèixer el paper clau de Joan Clarke en el descifratge de la màquina Enigma, al costat d’Alan Turing, durant la Segona Guerra Mundial. Una experiència on matemàtiques, lògica i història es van donar la mà.
Finalment, a 4t d’ESO, els estudiants van construir paráboles amb hilorammes, combinant precisió matemàtica i creativitat artística. També van posar en valor la figura de Mary Everest Boole, tot reconeixent les seues aportacions a la didàctica de les matemàtiques i les seves conegudes cartes de costura.
Amb iniciatives com aquesta, el nostre centre reafirma el seu compromís amb una ensenyament de les matemàtiques més participativa, inspiradora i inclusiva, així com amb la necessitat de seguir visibilitzant el paper de les dones que han contribuït de manera decisiva al desenvolupament d’aquesta ciència.


