Orientador intel·ligent per a la orientació acadèmica, professional i la inclusió educativa

Breu resum del projecte
Aquest projecte desenvoluparà un orientador utilitzant la intel·ligència artificial per a assessorar acadèmicament i laboralment l’alumnat de totes les etapes educatives del centre, promovent així la inclusió educativa. L’eina proporcionarà recomanacions personalitzades sobre itineraris formatius i oportunitats laborals. Ajudant a extraure dades significatives incloses en la documentació oficial. A més a més, facilitarà la integració de l’alumnat en el centre mitjançant un seguiment personalitzat i suport continu.
Calendari de les activitats
| Trimestre | Tipus d’activitat | Nom de l’activitat | Metodologies actives emprades | Breu descripció de l’activitat |
| 1r 2024-25 | Organització | Reunió inicial de planificació | Treball en equip | Primera reunió amb tots els participants per definir objectius i planificar activitats. |
| 1r 2024-25 | Desenvolupament | Formació inicial en PLN i RAG | Treball en equip i ABP | Formació inicial per a conèixer la tecnologia |
| 1r 2024-25 | Desenvolupament | Recopilació d’informació: preguntes, respostes, documentació oficial. | Treball en equip i ABP | Recollida de possibles preguntes per a entrenar el RAG, generació de les enquestes i passar aquestes a tot el professorat i alumnat del centre |
| 1r 2024-25 | Desenvolupament | Creació de la base de dades | Treball col·laboratiu | Recopilació i integració de dades acadèmiques i laborals en una base de dades centralitzada. |
| 2n 2024-25 | Difusió | Visita de l’alumnat i el professorat del curs d’especialització d’IA a una empresa puntera del sector | Visita de camp | Visita de l’alumnat i el professorat del curs d’especialització d’IA a una empresa puntera del sector on hi haurà una xerrada explicativa de com utilitzen diferents tècniques de la IA. |
| 2n 2024-25 | Desenvolupament | Desenvolupament de l’algorisme | Aprenentatge basat en projectes (ABP) | Creació i entrenament de l’algoritme d’IA per a recomanacions personalitzades. |
| 3r 2024-25 | Avaluació | Avaluació intermèdia | Anàlisi de dades | Revisió del progrés del projecte i ajustaments necessaris. I avaluació del RAG per part del departament d’orientació. |
Documentació gràfica de les activitats de desenvolupament
A 2 DAW es va fer la pàgina web que connectarà amb el RAG. Els alumnes es van repartir la feina per grups i van fer gran part del frontend i el backend queno és RAG. És a dir, la gestió d’usuaris, documental i de qualitat del RAG.
Les ferramentes van ser principalment:
- Angular per al client web
- Spring Boot per al Backend
- MySQL per a la base de dades tradicional utilitzada per a la gestió d’usuaris i documental.
Una vegada fet, el professorat, han recollit el codi fet i l’han recopilat a aquest repositori provisionalment: https://github.com/xxjcaxx/rag_acredita
La següent tasca és acabar d’adaptar aquest codi ja desenvolupat a les necessitats del projecte, connectar-lo amb el backend del RAG que estan desenvolupant al curs d’especialització i fer proves. Previsiblement, es farà al curs que ve amb els nous alumnes tant del curs d’IA com de DAW, així com pel professorat.
A les captures es veu el resultat visual del frontend a l’espera de contenir informació del backend del RAG.




Els alumnes del curs d’especialització en intel·ligència artificial i Big Data de l’IES Simarro van desenvolupar un orientador acadèmic basat en un sistema RAG (Retrieval-Augmented Generation). Van utilitzar Elasticsearch com a base de dades vectorial, processant PDFs d’orientació acadèmica mitjançant la divisió en fragments, l’extracció d’embeddings amb un sentence-transformer i la seua indexació. A més, van crear índexs per unitats competencials i van dominar operacions CRUD, completant així el cicle de desenvolupament d’un sistema d’IA conversacional des de zero.







Este PIIE ha rebut una assignació econòmica per part de la conselleria competent en matèria d’educació de la Generalitat. Tot el que s’ha publicat en esta pàgina es fa baix una llicència Creative Commons Reconeixement-CompartirIgual 4.0 Internacional. En cas de publicació del projecte o dels recursos educatius generats, així com la de possibles obres derivades, s’ha de fer baix la mateixa llicència, indicar si s’ha fet alguna modificació i enllaçar esta pàgina com a referència del projecte original i de la seua autoria

