Projecte Lingüístic de Centre (PLC)

Segons el DECRET 127/2012, de 3 d’agost, del Consell, pel qual es regula el plurilingüisme en l’ensenyança no universitària a la Comunitat Valenciana. [2012/7817], tots els centres sostinguts amb fons públics de la Comunitat Valenciana hauran d’elaborar el Projecte Lingüístic de Centre (PLC) en què es definixen, en línies generals, les actuacions dels centres en referència a l’ús i l’ensenyament de les llengües tant en l’entorn escolar com fora d’ell.

A la Comunitat Valenciana, la pròpia concepció del currículum de les àrees lingüístiques,  posa  l’èmfasi en l’ús social de les llengües en diferents contextos comunicatius, fa evident la necessitat d’organitzar els seus usos per tal d’aconseguir en tot l’alumnat una bona competència comunicativa plurilingüe integrada per totes les llengües. A més, en la nostra realitat social i lingüística, les dues llengües oficials presenten una situació dissimètrica i per tant, cal afavorir la presència i ús del valencià a la institució escolar.

• Àmbit administratiu: este àmbit abasta les relacions del centre amb l’Administració educativa o altres i els aspectes burocràtics del propi centre.
  • Àmbit de gestió i planificació pedagògica: comprén tots els usos orals i escrits de la llengua amb la finalitat d’ordenar la planificació i gestió pedagògiques.
  • Àmbit d’interrelació amb l’entorn sociofamiliar del centre: comprén el conjunt de situacions de relació entre la societat i el centre.

La redacció dels objectius del Projecte Lingüístic de Centre ha de recollir els objectius generals del PEPLI, objectius sobre cada apartat o element configurador del PLC i objectius sobre la competència plurilingüe i intercultural de l’alumnat. Són els següents:

1. Garantir, mitjançant l’elaboració del PLC, la consecució dels objectius i els nivells bàsics de referència a què figuren als articles 4 i 5 de la Llei 4/2018.

2. Garantir, mitjançant l’elaboració del PLC, l’assoliment dels objectius propis del centre determinats a partir del context i de la seua proposta pedagògica.

3. Aconseguir que el PLC passe a ser un instrument per a la transparència, l’eficàcia i el treball conjunt dels centres, les famílies i l’administració educativa.

4. Preveure les modificacions necessàries en el projecte lingüístic de centre per garantir que l’alumnat aconseguisca els objectius d’educació plurilingüe i intercultural.