Coordinador de benestar

Llei orgànica 8/2021, de 4 de juny, de protecció integrala la infància i l’adolescència enfront de la violència(*LOPIVI):
Prioritzen la prevenció de tota forma de violència contra xiquets i xiquetes o adolescents, en tots els àmbits de la seua vida, per mitjà de mesures i actuacions
integrals i coordinades de les quals han de responsabilitzar-se les famílies, els poders públics, la societat civil i el sector empresarial.
“Tots els centres educatius on cursen estudis persones menors d’edat, independentment de la seua titularitat, hauran de tindre unCoordinador o Coordinadora de benestar i protecció de l’alumnat, que actuarà sota la supervisió de la persona que ostente la direcció o titularitat del centre.
Estes funcions son les següents:
a) Promoure plans de formació sobre prevenció, detecció precoç i protecció dels xiquets, xiquetes i adolescents, dirigits tant al personal que treballa en els
centres com a l’alumnat. Es prioritzaran els plans de formació dirigits al personal del centre que exerceixen de tutors, així com aquells dirigits a l’alumnat destinats a
l’adquisició per aquests d’habilitats per a detectar i respondre a situacions de violència.
Així mateix, en coordinació amb les Associacions de Mares i Pares de l’Alumnat, haurà de promoure aquesta formació entre els progenitors, i els qui
exercisquen funcions de tutela, guarda o acolliment.
b) Coordinar, d’acord amb els protocols que aproven les administracions educatives, els casos que requerisquen d’intervenció per part dels serveis socials
competents, havent d’informar les autoritats corresponents, si es valora necessari, i sense perjudici del deure de comunicació en els casos legalment previstos.
c) Identificar-se davant els alumnes i alumnes, davant el personal del centre educatiu i, en general, davant la comunitat educativa, com a referent principal per
a les comunicacions relacionades amb possibles casos de violència en el propi centre o en el seu entorn.
d) Promoure mesures que asseguren el màxim benestar per als xiquets, xiquetes i adolescents, així com la cultura del bon tracte a aquests.
e) Fomentar entre el personal del centre i l’alumnat la utilització de mètodes alternatius de resolució pacífica de conflictes.
f) Informar el personal del centre sobre els protocols en matèria de prevenció i protecció de qualsevol forma de violència existents en la seua localitat o
comunitat autònoma.
g) Fomentar el respecte als alumnes i alumnes amb discapacitat o qualsevol altra circumstància d’especial vulnerabilitat o diversitat.
h) Coordinar amb la direcció del centre educatiu el pla de convivència.

i) Promoure, en aquelles situacions que suposen un risc per a la seguretat de les persones menors d’edat, la comunicació immediata per part del centre educatiu
a les Forces i Cossos de Seguretat de l’Estat.
j) Promoure, en aquelles situacions que puguen implicar un tractament il·lícit de dades de caràcter personal de les persones menors d’edat, la comunicació
immediata per part del centre educatiu a les Agències de Protecció de Dades.
PRINCIPIS BÀSICS
Bon tracte:
La llei no sols proposa l’eliminació de la violència contra la infància, sinó que, a més, imposa el bon tracte a xiquetes, xiquets i adolescents per a garantir el seu
desenvolupament atés l’interés superior de cada xiquet garantint el seu participació en la seua avaluació i determinació i sense cap discriminació.
“S’entén per bon tracte a l’efecte de la present llei aquell que, respectant els drets fonamentals dels xiquets, xiquetes i adolescents, promou activament els principis de respecte mutu, dignitat de l’ésser humà, convivència democràtica, solució pacífica de conflictes, dret a igual protecció de la llei, igualtat d’oportunitats i prohibició de discriminació dels xiquets, xiquetes i adolescents”
Entorns segurs:
L’eliminació de la violència i el bon tracte han de garantir-se en tots els àmbits en els quals es desenvolupa la vida de xiquets, xiquetes i adolescents.