Portfolio Europeu de les Llengües (PEL)

Centre FP Cervantes participa des del curs 2021/2022 en el Portfolio Europeu de les Llengües (PEL) promogut des de la Conselleria d’Educació, Cultura i Esport.

L’objectiu, marcat per la Unió Europea i la UNESCO, és obrir els sistemes d´educació i formació al món exterior perquè augmenten les oportunitats educatives i formatives. La qual cosa exigeix, entre altres consideracions, la preservació de les llengües regionals o minoritàries tradicionals d’Europa, l´aprenentatge d’almenys dues llengües estrangeres a més de la llengua o llengües d’origen, l’augment de la mobilitat i els intercanvis, així com el reforç de la cooperació europea.

El Programa d’Educació Plurilingüe i Intercultural (PEPLI) desenvolupat en la llei té, entre d’altres, l’objectiu de garantir que l’alumnat aconsegueisca una competència plurilingüe que implique l’interès i la curiositat per les llengües, el seu coneixement, com funcionen i els procediments per al seu aprenentatge a partir de l’observació, la manipulació i la comparació de les diferents llengües presents a l’aula des d’una perspectiva crítica sobre el seu ús.

El Portfolio Europeu de les Llengües (PEL) està estretament relacionat amb el Marc Comú Europeu de Referència (MCER). És un document personal i està promogut pel Consell d’Europa, en el qual les persones que aprenen o han après una llengua puguen registrar i reflexionar sobre les experiències d’aprenentatge de llengües i cultures. Aquest document permet que l’ alumnat registre els seus avanços, es marque noves metes, reconega com i quan aprèn dins i fora del centre escolar, a partir de la reflexió sobre les pròpies experiències i la valoració dels seus progressos. També serveix per afavorir l’autonomia, millorar l’autoestima i desenvolupar estratègies d’aprenentatge.

L’aplicació a l’aula del PEL té com a finalitat:

a) Promoure l’aprenentatge d’idiomes i el respecte a la diversitat lingüística per aconseguir que la ciutadania de la Comunitat Valenciana puga comunicar-se en les dues llengües oficials i en dos idiomes europeus.

b) Afavorir l’actualització metodològica de l’ensenyament de les llengües, així com la coordinació i l’intercanvi d’experiències entre el professorat del mateix centre i altres centres educatius que l’apliquen.

c) Millorar l’ensenyament i l’aprenentatge de les llengües amb l’ús del PEL com una eina metodològica per al professorat que permet augmentar la motivació de l’alumnat per aprendre’ n d’altres i millorar la seua capacitat de comunicació.

d) Utilitzar el PEL com a instrument d’autoavaluació que motive l’estudiantat a reflexionar sobre quins són els seus objectius d’aprenentatge lingüístic. A partir d’aquests objectius, l’alumnat podrà planificar l’activitat discent i iniciar-se en un procés d’aprenentatge autònom.

e) Contribuir al desenvolupament de les competències clau establertes en els currículums de les etapes educatives declarades obligatòries.

f) Afavorir el coneixement i l’augment d’experiències plurilingües i interculturals de l’alumnat.

g) Aprendre a valorar la llengua pròpia i les llengües dels altres com a part del patrimoni cultural europeu i mundial.