Existeixen moltes definicions de pensament computacional. Una de la més populars la va proposar en 2010 Jeanette Wing, actualment directora de Ciència de la informació en l’Institut Avanessians de la Universitat de Colúmbia, on també és professora d’informàtica.
Flickr: An insight, an idea: Jeannette Wing
“Computational Thinking is the thought processes involved in formulating problems and their solutions so that the solutions are represented in a form that can be effectively carried out by an information-processing agent.”
“Pensament computacional: procés mental utilitzat per a formular problemes i les seues solucions de manera que les solucions es plasmen de manera adequada per a ser dutes a terme per qualsevol agent que processe informació”
Aquesta definició, a partir de la qual anem a treballar, implica dos aspectes que són significatius per a l’educació:
- El pensament computacional és un procés de pensament independent de la tecnologia.
- Mitjançant el pensament computacional som capaços de dissenyar solucions per a ser executades per un ordinador, una tauleta tàctil, un humà, o qualsevol combinació d’ells.
Nombrosos estudis examinen els avantatges de la introducció del Pensament Computacional en l’ensenyament obligatori. I és que el Pensament Computacional permet als xiquets i xiquetes, i joves pensar d’una manera diferent a l’hora de resoldre problemes, analitzar els assumptes quotidians des d’una perspectiva diferent, desenvolupar la capacitat de descobrir, crear i innovar, o entendre el que la tecnologia pot oferir-los.
La introducció del pensament computacional en les aules permet dotar l’alumnat d’una manera de resoldre problemes i enfrontar-se a les tasques quotidianes amb un nombre major d’habilitats.
Segons Computational Thinking – A guide for teachers el pensament computacional és un procés cognitiu o de pensament que comporta un raonament lògic pel qual es formulen i resolen problemes, i permet entendre millor els artefactes tecnològics, procediments i sistemes. Abasta:
- la capacitat de pensar en abstraccions, escollint bones representacions
- la capacitat de pensar en termes de descomposició en parts simples
- la capacitat de pensar algorítmicament i en termes d’avaluació
- la capacitat de pensar en generalitzacions, identificar i fer ús de patrons
Aquestes habilitats van a ser clau a l’hora de tenir una societat PRODUCTORA de tecnologia en lloc de només CONSUMIDORA.
El curs "Robòtica Educativa", del catàleg de l'àmbit de les TIC aplicades a l'educació, forma el professorat estratègies per a que el seu alumant desenvolupe habilitats que permeten pensar d'una manera diferent a l'hora de resoldre i plantejar problemes quotidians. Per això es proporcionen jocs al professorat per portar-lo a terme a l'aula de forma divertida.
Consulta les dates de realització al web de l'Àmbit TIC i, a més, té el seu material didàctic obert en la secció d'autoformació: http://cefire.edu.gva.es/course/view.php?id=23897.
Xarxa de centres que treballen el pensament computacional a l'aula.