ENTREVISTA A SILVIA RUEDA

ENTREVISTA

Qui és Silvia Rueda?

Dona, mare i enginyera. Silvia Rueda és Directora del Dpto. d’Informàtica de la Universitat de València, en l’Escola Tènica Superior d’Enginyeria ETSE-UV, responsable STEM-UV i directora de la Càtedra de Bretxa Digital de Gènere recentment signada amb la GVA.

Recordes el moment en el qual vas sentir la necessitat de treballar les vocacions STEM en les dones?

Va ser una cosa gradual, un sentiment que durant molt de temps va anar creixent en el meu interior i que amb la maternitat va acabar de formar-se. Sempre m’han preocupat molt les injustícies, per la qual cosa en començar com a directora del departament d’informàtica i sent com era la primera dona a arribar a aquest càrrec, volia que el meu pas per aquest càrrec tinguera una visió més humana i social, més marcada per atendre les persones. Així, al costat de la directora de l’ETSE-UV Paula Marzal i altres companyes, comencem a treballar. En l’ETSE-UV s’havia fet ja una labor molt important per a intentar augmentar el nombre de xiques que triaven enginyeries, però portàvem temps veient que arribàvem tard. Per aqueix motiu, decidim estudiar les causes en profunditat i dissenyar una iniciativa que permetera canviar aquesta situació.

Ara hi ha moltes propostes en aquesta línia de treball, quin acolliment va tindre la teua proposta en el seu moment?

La veritat és que des del principi el projecte Girls4STEM va tindre un acolliment extraordinari. Primer perquè des del principi, el Vicerectorat d’Igualtat, Diversitat i Sostenibilitat i la Unitat d’Igualtat de la UV van fer seu el projecte, passant a ser jo la responsable STEM UV per a articular l’organització del projecte Girls4STEM i de totes les iniciatives relacionades dins de la universitat. Després, en presentar el projecte a les institucions, a la Generalitat, a les empreses i col·legis professionals l’acolliment ha sigut sempre molt positiva i il·lusionant. I quan passem a l’acció i portem la proposta als centres educatius preuniversitaris aquest bon acolliment encara va ser major. La veritat és que ens sentim molt satisfetes perquè, a més, l’impacte final de les iniciatives desenvolupades ha sigut molt important, la qual cosa ens anima a seguir avant.

Com està afectant l’actual pandèmia a les carreres professionals de les dones?

Totes les anàlisis i estudis elaborats són clars, la pandèmia ens ha afectat molt més les dones que als homes. En tots els nivells professionals. Per posar un exemple, s’ha reduït significativament el nombre de publicacions científiques que les dones hem enviat per a publicar. 

Les cures són alguna cosa que tradicionalment recau sobre la dona, lamentablement ens queda molt camí per a aconseguir la corresponsabilitat, i això fa que la conciliació haja sigut molt complexa per a nosaltres. Quan la situació familiar es complica som nosaltres els qui renunciem. La pandèmia només ha fet que accentuar aquesta situació. 

Quines oportunitats té l’ensenyament online en l’àmbit STEM?

En situació de normalitat, crec que hem de veure l’ensenyament online com una possibilitat més per a l’aprenentatge. En situació de pandèmia l’ensenyament online es va mostrar al març com la nostra única alternativa possible. En aquests moments crec que hauria de ser una alternativa que s’haguera emprat de forma més estesa, especialment en l’àmbit universitari. Evidentment, els xiquets i xiquetes de 6 anys no tenen les mateixes possibilitats de treballar de manera online, perquè les seues capacitats de treball autònom no són les mateixes que les d’un xic o una xica de 16 o de 20 anys. Però necessitem formar en competències digitals a tot l’estudiantat, perquè la tecnologia és ací i els arribarà, pot emprar-se de manera molt positiva, però també de manera errònia. Hem de ser conscients que, desgraciadament, no totes les llars podran donar-los les competències necessàries per a saber què deuen i què no fer, per la qual cosa aquesta formació ha de proporcionar-se en els centres educatius.

A més, donar a conéixer aquestes tecnologies millor i els usos que amb ella poden fer-se, de la mà de les persones que treballem en això, proporcionant referents de dones que treballem en aquests àmbits també afavorirà l’eliminació dels estereotips existents que relacionen aquestes professions amb els xics, ajudant a canviar la visió de la societat i així a reduir la bretxa digital de gènere.

Moltes gràcies pel teu temps Silvia.