Aneu a la barra d'eines

Assistents

Tots els assistents rebran un diploma de participació en el congrés.

Comunicacions

Vídeo

A més d'assistir al Congrés, els participants, de qualsevol etapa educativa, tindràn la possibilitat de presentar comunicacions relacionades amb experiències d'aula, innovació o investigació educativa en les àrees de Ciència, Tecnologia i Matemàtiques.

Aquestes comunicacions podran presentar-se en diverses modalitats: comunicació oral síncrona, pòster i expositor.

Si es presenta una ponència, NO s'ha de realitzar la inscripció com a assistent, només és necessari emplenar el formulari per a comunicacions. L'enviament d'una comunicació implicarà la inscripció automàtica en el congrés, independentment de la seua acceptació.

Tots els participants amb una comunicació admesa, rebran un diploma per la presentació d'aquesta comunicació.

Els participants en el Congrés que siguen funcionaris de la Conselleria d''Educació (i presenten una comunicació) d'acord amb l'art. 20.3 de l'Ordre 65/2012, només podran optar a una de les dues certificacions de formació permanent següents:

  • Com a assistents, podran obtenir certificat d'assistència de 15 hores.

  • Els participants que presenten comunicació en el Congrés, rebran certificació com a ponent (per defecte). Els autors de les comunicacions orals, pòsters i expositors certificaran 1 hora de ponència.

En cas que algun ponent preferira certificació d'assistència en lloc de ponència haurà de comunicar-ho explícitament en el formulari d'inscripció.

III Congrés CTEM. Reptes STEM per a la inclusió

En l'horitzó de l'anomenada quarta revolució industrial es dibuixen múltiples oportunitats i desafiaments que es materialitzaran en la mesura en què l'educació STEM estiga a l'altura de les circumstàncies. En el context educatiu, les institucions hem de garantir una completa alfabetització científica i, per tant, consolidar una ciutadania partícip d'eixe desenvolupament científic-tecnològic. Perquè així siga, abordarem un dels objectius fonamentals STEM, la inclusió. Això ens planteja tres reptes:

El primer desafiament és la desigualtat socioeconòmica en la formació científic-tecnològica: els estudiants procedents de famílies amb baix nivell socioeconòmic tenen menys possibilitats de dedicar-se a professions relacionades amb les àrees STEM. Hem d'impulsar educació STEM lliure de prejudicis i estereotips, i sobretot, equitativa i inclusiva amb l'alumnat en risc d'exclusió social.

El segon repte és aconseguir una educació STEM que connecte amb una societat diversa i contribuïsca a la reducció de la bretxa de gènere. En un món que requereix, cada vegada més, competències científiques, tecnològiques i digitals, hem d'aconseguir que tota la societat tinga l'oportunitat d'aconseguir-les.

L'últim repte STEM és garantir la presència, participació i aprenentatge a l'alumnat amb discapacitat o que requereix atenció educativa diferenciada. A més d'un ensenyament STEM adaptada a la diversitat, aquest desafiament exigeix buscar les aportacions de la Ciència i la Tecnologia a l'adaptació i universalització de tots els processos d'ensenyament i aprenentatge.

En resum, els reptes STEM que abordarà el III Congrés CTEM de la Comunitat Valenciana són la lluita a favor de la igualtat, la coeducació i l'atenció a la diversitat. Tot això des de la perspectiva i les aportacions de la Ciència, la Tecnologia i les Matemàtiques. Convidem a tot el professorat interessat en aquestes àrees a participar en aquest gran esdeveniment que cada dos anys tracta de fixar els eixos prioritaris de l'educació en l'àmbit CTEM.

En la inauguració contarem amb la presència de:

Ana María Botella Nicolás. Degana de la Facultat de Magisteri. Universitat de València.
D. Carlos Sánchez Heras. Subdirector General de Formació del Professorat. Conselleria d'Educació, Cultura i Esport.
D. Miquel Soler Gracia. Secretari Autonòmic d'Educació i Formació Professional. Conselleria d'Educació, Cultura i Esport.

Ponències

Marta Romero Ariza

Departament de Didàctica de les Ciències (U. Jaén)

Mábel Villaescusa Alejo

CEFIRE d'Educació
Inclusiva

Javier Agustí Almela

Psicòleg escolar i orientador

04 Marta Macho-c

Marta Macho-Stadler

Vídeo

Marta Macho-Stadler és professora de Geometria i Topologia del Departament de Matemàtiques de la Facultat de Ciència i Tecnologia de la Universitat del País Basc (UPV/EHU). Doctora en Matemàtiques per la Universitat Claude Bernard de Lió (França), desenvolupa la seua tasca investigadora principalment en el camp de la Teoria Geomètrica de Foliacions i Geometria no commutativa.

És especialment activa en els temes de divulgació científica compartint responsabilitat editorial (blog Dones amb ciència) en la Càtedra de Cultura Científica de la Universitat del País Basc. També és responsable de les seccions de “Literatura i Matemàtiques” i “Teatre i Matemàtiques” del portal DivulgaMat de la RSME i participa activament en diversos blogs, revistes i projectes de divulgació científica com ztfnews, Matematicalia, experiencingmaths, MathExpo, etc.

Títol: "Els estereotips allunyen a les xiquetes de les disciplines STEM"

No hi ha cap raó objectiva que confirme una menor capacitat de les xiquetes per a la ciència. Cada vegada més estudis neurocientífics avalen que, gràcies a l'enorme plasticitat cerebral, el nostre cervell es transforma a través d’allò aprés i viscut; el sexe no determina el talent de les persones.

Com desfer-nos d'aquests estereotips que allunyen a les xiquetes de la ciència? La resposta no és senzilla, però donarem algunes claus per a reflexionar.

TORNAR A PONENTS

 

BYLINEDU

Bylinedu

Vídeo

Bylinedu naix en 2012 com una associació sense ànim de lucre i està formada actualment per un equip de 10 professionals, docents i estudiants, amants del digital i amb vocació de voluntariat. Aquesta associació pretén incorporar modestos agents de canvi en la societat digital, visibilitzant el potencial de la tecnologia digital en l'aprenentatge, l'ocupació i la inclusió social de col·lectius vulnerables, fomentant vocacions tecnològiques i ajudant a reduir la bretxa de gènere tant en els joves com en persones majors i especialment en la dona.

Bernat Llopis Carrasco, co fundador i President de l’Associació Bylinedu. Professor de FP en electricidad - electrònica, formador de formadors.

Loli Iborra Sales, co fundadora i responsable de projectes. Mestra de taller al Programa de Inserció sociolaboral del Projecte sed-vies de l’ Associació Socioeducativa Escolapia.

Celia Ruiz Flores, Secretaria Técnica. LABORA-Innov.Dep. CRN Transf. & Instal. Madera y corcho.

Títol: “STEAM per a la inclusió en educació

En l'enfocament STEAM, l'alumnat passa a ser el subjecte actiu del seu procés d'aprenentatge, i s'aconsegueix una major motivació per a aprendre. És per això, que és més probable que desenvolupe tot el seu potencial.

Amb recursos procedents de la cultura maker, com la impressió 3D i molts altres, podem oferir una educació més significativa per a l'alumnat, en definitiva: “aprendre fent” i convertint l'aprenentatge en un desafiament.

TORNAR A PONENTS

 

Santiago Herrero

Santiago Herrero Domínguez

Vídeo

Santiago Herrero va començar la seua trajectòria científica en la Universitat de Saragossa i en l'Institut de Ciència de Materials d'Aragó, on va realitzar la seua tesi doctoral. Va realitzar un posdoc a Texas A&M (els EUA). Posteriorment va treballar en el Centre National de la Recherche Scientifique (Bordeus, França) i en la Universitat Autònoma de Madrid amb I. Cuadrado.

Actualment treballa en la Universitat Complutense de Madrid, on va aconseguir, amb el seu equip, la síntesi del primer compost amb mescla quàntica de spins amb un metall que no era de la primera sèrie de transició i el comportament magnètic de la qual recorda als citocroms i han sigut pioners en l'ús de microones en la síntesi d'agregats metàl·lics, entre altres descobriments notables.

També ha treballat com a redactor científic per a l'Enciclopèdia Universal Micronet i ha participat activament en diversos projectes d'innovació docent i de divulgació científica, amb xarrades i tallers en centres d'educació primària, secundària i d'educació especial, que van propiciar un acord entre la UCM i la Consejería de Educación de Madrid per a la seua consolidació. Actualment està co-dirigint una tesi doctoral en aquest camp.

Títol: "I.amAble: aprenentatge i inclusió educativa mitjançant tallers científics"

Què és I.amable? Es podria definir com un projecte d'innovació educativa que tracta de conjugar l'aprenentatge de conceptes científics amb la inclusió educativa de persones amb discapacitat intel·lectual. En realitat, I.amable és una iniciativa en la qual convergeixen diverses tendències dels últims anys arran d'una major presa de consciència general sobre dues necessitats socials: la millora de la cultura científica de la societat i la inclusió de les persones amb discapacitat intel·lectual.

En aquesta xarrada, es parlarà de com va sorgir i va evolucionar aquest projecte, i de com s'ha organitzat perquè participen estudiants, personal tècnic i professorat d'universitat, ensenyament secundari ordinari i educació especial. També s'explicarà la forma de treball per parelles en els tallers científics, en les quals cadascun dels dos membres presenta una capacitat cognitiva molt diferent.

TORNAR A PONENTS

 

PEDRO JOSE TUDELA MARTINEZ

Pedro José Tudela Martínez

Vídeo

Pedro José Tudela Martínez és mestre d'Educació Especial, Pedagog, Psicopedagog i Educador Social, responsable de l'àrea educativa de l'Associació D´Genes. D’Genes és una entitat composta per afectats per malalties poc freqüents, familiars i professionals de diversos àmbits, i la seua labor s'enfoca en la promoció d'accions que contribuïsquen a millorar la qualitat i esperança de vida dels afectats i el seu entorn. Pedro és membre fundador de l'associació i actualment coordina el “Projecte d'Intervenció Educativa a l'aula” en centres educatius a la regió de Múrcia.

Títol: “Un exemple innovador de pràctica educativa a l'aula per a alumnat amb malalties rares

D´Gens desenvolupa des de fa diversos cursos un programa d'intervenció educativa a l'aula amb xiquets amb malalties poc freqüents, sense diagnòstic i discapacitat. Aquest projecte es desenvolupa a la Regió de Múrcia i ha permés l'atenció d'alumnes d'Infantil, Primària i Secundària en el seu propi centre educatiu mitjançant l'assistència d'un tècnic de D´Gens. Els objectius del programa són aconseguir la inclusió dels menors amb malalties poc freqüents, sense diagnòstic i amb discapacitat durant l'etapa escolar, educar en la diversitat, el respecte de les diferències, la solidaritat, la igualtat d'oportunitats, acostant la problemàtica de les malalties poc freqüents al context educatiu o afavorir la no discriminació dels menors amb malalties poc freqüents durant l'etapa escolar.

TORNAR A PONENTS

 

foto Marta Romero Ariza 1

Marta Romero Ariza

Vídeo

Marta Romero és doctora en Química i apassionada per l'ensenyament i investigació de les ciències. Des de 2006 forma part del Departament de Didàctica de les Ciències de la Universitat de Jaén. Investiga sobre com facilitar i potenciar l'aprenentatge significatiu de les ciències, compromesa amb la innovació basada en evidències d'investigació. Des de 2010 col·labora amb professionals de diferents països a través de projectes internacionals per a la millora de l'educació STEM, en projectes com COMPASS, PRIMES, MASCIL, PARRISE, INCLUSME, MASDIV i Girls 4 STEM.

Títol: “Unes STEM que inclouen, emocionen i enganxen en un aprenentatge amb sentit i utilitat”

L'objectiu de la ponència és compartir una línia de treball que connecta amb la realitat de l'aula i acompanya en el repte de la innovació i el canvi; ofereix estratègies i recursos STEM concrets de provada eficàcia en diferents països; genera espais per a la col·laboració i l'intercanvi d'experiències entre docents; i creu en un professorat que empatitza i il·lusiona, que projecta sobre el seu alumnat les millors expectatives i aconsegueix que s'implique i es comprometa en un aprenentatge amb sentit i utilitat. 

Per a això, es presentarà un enfocament de les STEM com a eines potents per a comprendre i millorar el món que ens envolta, transformat per la ciència i la tecnologia, la qual cosa també permet afrontar reptes com ara: treballar les STEM en una aula amb diversitat, usar eines cognitives de co-construcció, plantejar tasques de sòl baix i sostre alt, dissenyar escenaris d'aprenentatge que enganxen cognitiva i emocionalment, i promoure destreses d'investigació, argumentació i pensament crític. Es compartiran recursos de projectes com COMPASS, MASCIL, PARRISE o InluSMe.

TORNAR A PONENTS

 

SilviaRueda

Silvia Rueda Pascual

Vídeo

És Doctora en Enginyeria Informàtica per la Universitat de València (UV). És Professora Titular en el Dpt. d’Informàtica de la ETSE-UV, del qual és directora des de 2015. Les seues línies d'investigació són Realitat Virtual; enginyeria del Programari; i Bretxa Digital de Gènere. Ha participat en gran quantitat de projectes d'investigació, transferència i divulgació, i ha publicat nombrosos treballs en revistes i congressos nacionals i internacionals.

És membre de l'Associació de Dones Investigadores i Tecnòlogues (AMIT) i treballa per a fomentar la igualtat de la dona. És la directora de la Càtedra de Bretxa Digital UV-GVA (www.uv.es/gencatic), responsable STEM-UV dins del Vicerectorat d'Igualtat, Diversitat i Sostenibilitat de la Universitat de València i coordinadora del projecte Girls4STEM (www.girls4stem.es), dirigit al foment de les vocacions STEM, especialment entre les xiques.

Títol: "STEMxTÚ: com aconseguir una societat més igualitària i més justa"

Enguany, la crisi del COVID19 ha posat de manifest la importància de la ciència i de les investigacions per a resoldre els problemes de la societat. La tecnologia s'ha mostrat clau per a ajudar-nos a seguir amb les nostres vides. No obstant això, no podem oblidar que continua existint una bretxa digital important que evidencia que no totes les persones aconsegueixen accedir a aquestes tecnologies amb la mateixa facilitat i que no totes tenen les mateixes possibilitats de formació. A pesar que és cada vegada major la demanda de personal qualificat en branques STEM, existeix una escassetat de vocacions en STEM i molt especialment en TIC. Aquesta sorprenent falta d'interés és encara superior en el cas de les dones, és el que habitualment coneixem com a bretxa de gènere en STEM.

Aquesta falta de presència es deu a una sèrie d'estereotips tremendament arrelats en la societat que, començant a ser patents des dels 6 anys, acaben allunyant a les dones d'aquests sectors. Però és possible revertir aquesta situació: són moltes les iniciatives que han anat apareixent tant a nivell nacional com internacional; per exemple, el projecte de la Universitat de València Girls4STEM en col·laboració amb la Conselleria d'Educació a través del CEFIRE-CTEM. El projecte busca crear referents femenins de proximitat visibilitzant el paper de les dones en STEM, i treballa per a evitar que els projectes tecnològics obliden incloure la perspectiva de gènere.

TORNAR A PONENTS

 

ma_bel_villaescusa_fdmi1788

Mábel Villaescusa Alejo

Vídeo

Mábel Villaescusa és llicenciada en psicologia i orientadora educativa. Compta amb àmplia experiència com a formadora del professorat i participa habitualment en jornades i congressos en temes relacionats amb la inclusió, en particular amb el disseny universal i l'accessibilitat, i amb la ciberconvivencia i la incorporació de les tecnologies en les tasques docents i d'orientació. També és autora de materials de formació i diverses publicacions. En l'actualitat, dirigeix el Centre de Formació, Innovació i Recursos (CEFIRE) específic d'educació inclusiva i és membre del Consell Escolar de la Comunitat Valenciana.

Títol: “Disseny Universal i Aprenentatges Accessibles (DUA-A)

La inclusió consisteix a oferir la millor resposta a la diversitat del nostre alumnat eliminant o reduint les barreres que en el context educatiu obstaculitzen o dificulten la seua presència, participació i aprenentatge.

Des d'aquesta perspectiva, el disseny universal ens permet crear entorns educatius on tinguem presents i abordem l'accessibilitat física, sensorial, cognitiva i emocional incorporant les metodologies i recursos de suport que mostren evidències de la seua eficàcia.

TORNAR A PONENTS

 

PHOTO-2021-03-04-20-07-30

Javier Agustí Almela

Vídeo

Psicòleg escolar i orientador. Especialitzat en processos d'aprenentatge i les seues dificultats. Ha dissenyat i impartit cursos i ponències en Centres de formació del professorat, universitats i altres organismes, així com en diverses Jornades i Congressos relacionats amb la psicologia, pedagogia i orientació acadèmica i professional. En l'actualitat està treballant en l'aplicació del Disseny Universal i l'accessibilitat física, sensorial, cognitiva i emocional en els diferents nivells acadèmics tant presencials com virtuals

Títol: “El tot i les parts: ciència accessible amb DUA-A”

Vivim en un món complex en el qual és necessari comptar amb una major cultura científica per a entendre el present i el futur, així com tindre un coneixement ajustat a les seues possibilitats i riscos. El paper de l'escola és imprescindible per a desenvolupar en tot l'alumnat la cultura i coneixements científics que li permetran tindre elements sòlids d'anàlisi i aplicar-los a diferents aspectes de la vida des d'una visió analítica i crítica.

Tindre en compte els principis del disseny universal poden facilitar en gran manera que l'aprenentatge de la ciència siga accessible.

TORNAR A PONENTS

 

Diego Ortega Alonso

Diego Ortega Alonso

Vídeo

Diego Ortega Alonso és Doctor Internacional en Patrimoni per la Universitat de Jaén, Llicenciat en Belles arts (Universitat de Granada) i Màster en Investigació i Educació Estètica (Universitat de Jaén), i treballa com a Agent d'Innovació de la Xarxa Guadalinfo. Les seues línies d'investigació aborden la divulgació de la ciència a través de l'art, l'educació artística, la il·lustració científica, la innovació social i la ciència inclusiva.

En 2017 va posar en marxa un projecte de divulgació científica inclusiva amb l'Associació de Familiars i Amics de Persones amb Discapacitat Intel·lectual AFAMP, que va anomenar PDICIENCIA en el qual un equip format per un grup de persones de diferents capacitats intel·lectuals i físiques, treballen en un ambient d'integració i inclusió i divulguen el coneixement científic des d'una perspectiva inclusiva.

Per aquest projecte i pel seu treball en favor de la inclusió a través de l'educació i les TIC, ha rebut nombrosos premis i reconeixements, entre els quals destaquen els All Digital Awards 2020, que li reconeix com un dels millors e-facilitadors europeus, el Premi Somos Digital 2019, al millor dinamitzador d'Espanya en Inclusió Digital que atorga l'Associació Somos Digital, Redes de Telecentros de España, la selecció de PDICIENCIA entre els 15 millors projectes de 2020 finançats per la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología, el Premio Prisma 2020 a la Divulgació atorgat pels Museos Científicos Coruñeses, Concello de la Corunya, el Premi Andalucia Más Social 2019 atorgat per la Junta de Andalucia, el Premio de Internet 2018 al Mejor Proyecto de Innovación Social, Investigación y Emprendimiento en parla hispana, atorgat per la Asociación de Usuarios de Internet, o el Premio de Cultura 2018 de la Fundación Universia.

Títol: “Discapacitat intel·lectual i STEAM: el cas de PDICIENCIA”

PDICIENCIA és un projecte de comunicació científica que acosta a la ciutadania la cultura i el coneixement científic des d'una perspectiva inclusiva a través de l'art, l'humor, la innovació social i les TIC. L'equip està format per un grup paritari de persones de diferents capacitats intel·lectuals i físiques, que treballen en un ambient d'integració i inclusió en el qual es fomenten i recolzen les seues diferents capacitats.

TORNAR A PONENTS

 

Comité Científic

El Comité Científic està compost per:

Irene Ferrando Palomares
Doctora en Matemàtiques per la Universitat Politècnica de València i professora en el Departament de Didàctica de les Matemàtiques de la Universitat de València. Imparteix docència en la formació inicial de futurs mestres i de professors de Secundària. La seua investigació se centra en la modelització matemàtica, en el coneixement especialitzat per a l'ensenyament de les Matemàtiques, i en la flexibilitat i afectivitat en resolució de problemes.

Rosa M. Fonfría Vivas
Professora del Departament d'Infermeria de la Universitat de València (UV). Coordinadora de primer curs del Grau d'Infermeria de la Facultat d'Infermeria i Podologia de la UV. Directora del Màster propi de la UV “Infermeria en Vigilància intensiva Basat en Competències Europees”. Doctora en Infermeria Clínica i Comunitària. Experta universitària en Nutrició Clínica. Experta universitària en Insuficiència Cardíaca.

Eloïna García Felix
Doctora en Filosofia i Ciències de l'Educació, és assessora pedagògica de l'Institut de Ciències de l'Educació de la Universitat Politècnica de València. Es dedica a la formació pedagògica del professorat universitari. Col·labora com a formadora en diferents universitats. Ha participat en projectes I+D+i sobre estratègies d'ensenyament i aprenentatge en estudiants universitaris, siguent actualment una de les principals línies d'investigació.

Anna García Forner
Doctora en Paleontologia i llicenciada en Ciències Biològiques per la Universitat de València amb un màster en gestió del patrimoni. Directora i conservadora del nou Museu de la Universitat de València d'Història Natural. Desenvolupa treballs docents, de gestió, conservació, estudi i difusió dels fons de naturalesa biològica, paleontològica i geològica que es custodien en l'entitat.

Ruth Manzanares Rubio
Enginyera de Telecomunicació, Especialista Universitari per la Universitat Politècnica de València i investigadora en les àrees d'intel·ligència artificial, xarxes neuronals i senyal infraroig en el ITEAM. Cofundadora de l'empresa tecnològica NGARO Intelligent Solutions. Des de 2017 ocupa la gerència de l'Institut de Ciència Molecular de la Universitat de València, lloc des del qual coordina la gestió general de l'Institut i la direcció de les àrees de Comunicació i Transferència Tecnològica.

Zulma Estela Muñoz Burbano
Llicenciada en Química per la Universidad de Nariño (Colòmbia). S'especialitza en Docència Universitària en la Universidad Cooperativa de Colombia amb un treball sobre Teoria de la comunicació tricerebral. Màster en Educació en la Universidad de Nariño on posteriorment obté el Doctorat en Ciències de l'Educació. Treballa actualment en aquesta universitat com a professora de Didàctica de les Ciències Naturals.

Enric Ortega Torres
Doctor en didàctica de las ciències experimentals és llicenciat en Física. Màster en Didàctiques Específiques a la Universitat de València. Actualment és Director pedagògic d’Akoe Educació Coop.V. Professor associat a la Universitat de València Facultat de Magisteri al Departament de Didàctica de les Ciències Experimentals. Formador en centres per a professorat de Primària i Secundaria sobre innovació, treball per Projectes a secundària, STEAM i programació per competències.

Lidia Santágueda
Directora d'Estudis del Centre d'Educació a Distància de la Comunidad Valenciana CEEDCV. Assessora del CEFIRE CTEM al llarg de tres anys. Formadora del professorat. Llicenciada en Matemàtiques especialitat  Mecànica i Astronomia. Màster en Gestió Mediambiental per la Universitat de València. Técnica  Superior de Nutrició I Dietètica.

Ana Isabel Terraes Huerta
Llicenciada en Química va començar la seua trajectòria professional treballant en I+D en el sector químic. Ha sigut professora de química en cicles formatius de Tècnic de Laboratori i ha treballat en L'Institut Valencià d'Investigacions Agràries (IVIA). Actualment és Tècnic Mitjà d'Investigació en la Facultat de Química de la Universitat de València, gestiona els laboratoris docents de Química Inorgànica situats en la Facultat de Química i en la Facultat de Farmàcia.

José Julián Toledo Melero
Doctor en Ciències Matemàtiques (1993) i catedràtic d'Anàlisi Matemàtica de la Universitat de València. Investiga en els camps de les Equacions en Derivades Parcials i del Càlcul de Variacions. Entre les seues publicacions científiques es troben les monografies “Nonlocal Diffusion Problems”, AMS, Math. Surveys and Monographs, 2010, i “Nonlocal perimeter, Curvature and Minimal Surfaces for Measurable Sets”, Birkhäuser, Frontiers in Mathematics, 2019.

José Antonio Villena Gómez
Llicenciat en Ciències Biològiques per la Universitat de València amb un màster en paleontologia aplicada. Actualment desenvolupa el seu treball professional com a tècnic superior en el Museu de la Universitat de València d'Història Natural, on és docent i especialista en preparació paleontològica, exposicions, museologia, catalogació, didàctica i difusió del patrimoni científic natural, disseny i edició de pàgines web i en tècniques d'adquisició i impressió de models 3D.