El I Congrés d’Altes Capacitats a València congrega a 3.000 participants. El 24 i 25 de Març, València es va convertir en el centre neuràlgic del Desenvolupament del Talent i l’atenció a les Altes Capacitats
Entre els ponents va destacar el professor Joseph S. Renzulli, de la Universitat de Connecticut, que va pronunciar la conferència inaugural. En la seua intervenció va recalcar que el professorat ha de ser guia per a potenciar els talents de tot l’alumnat, fent-los partícips en el seu aprenentatge de manera activa. Així mateix, l’especialista va desgranar el seu model, que es fonamenta en més de 40 anys de recerca i desenvolupament i que utilitza una pedagogia basada en les fortaleses, que té el doble objectiu de promoció d’una mentalitat investigadora i el desenvolupament de la productivitat creativa a partir dels talents de cada alumne o alumna, promovent al mateix temps la implicació i l’entusiasme per aprendre.
TALENTS CREATIUS FEMENINS. Ja el dissabte al matí, la catedràtica de Psicologia de la Universitat de Connecticut, Sally Reis, va abordar la promoció del talent femení en una ponència centrada en com evolucionen els talents creatius de les xiquetes i les dones, així com els bloquejos a la seua productivitat creativa i les implicacions que això comporta en la pèrdua del seu lideratge en innovació i creativitat. Reis conclou fent una anomenada als educadors i les educadores sobre com poden marcar la diferència ajudant les xiquetes i dones a desenvolupar els seus talents i la creativitat.
La vesprada del dissabte, Carol Ann Tomlinson, professora emèrita de la Universitat de Virgínia, va abordar diverses estratègies per a ensenyar cap a l’excel·lència, i la sociòloga Azahara Peralta parlarà sobre l’aportació de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) al desenvolupament del talent de l’alumnat.
A més de les ponències, el congrés també va incloure comunicacions sobre protocols per a la identificació de les altes capacitats intel·lectuals, projectes per a la promoció del talent i l’atenció a les altes capacitats, així com proposades per a visibilitzar el talent femení.
També es van presentar les experiències desenvolupades pels 6 centres que participen en el programa ‘Connectats’, que impulsa la Conselleria d’Educació per a promoure el desenvolupament del talent de tot l’alumnat. Entre ells, l’IES FERRER I GUÀRDIA amb el seus projectes de ESCOLA DE TALENTS, COOPERATIVA “MOVIMENT SOLIDARI” I “LECTURA COMPARTIDA I DIALÒGICA”