Visita a Alcoi

Visita a Alcoi: Hitòria i Art.

Alcoi, una ciutat tan propera i tan lluny al mateix temps. La tendència dels nostres municipis és sobretot anar cap a Gandia, Ontinyent i Xàtiva queden en un segon lloc. Així, que ens hem apropat a Alcoi amb l’alumnat de 4t d’ESO i de Segon de Batxillerat d’Història de l’Art. Hem descobert indrets molt interessants acompanyats d’un guia excel·lent, Jordi, com havia de ser.

Jordi en la seua explicació ha sabut enllaçar la història i l’art, així hem conegut el passat industrial i la relació entre el desenvolupament econòmic i l’art visible als seus edificis. Hem visitat l’ajuntament, passejat pel carrer Sant Nicolau, hem vist la famosa façana de la coneguda “Casa del Pavo” per la seua decoració i el Círculo industrial. Hem descansat a la Glorieta per continuar la visita al cementeri. Un lloc espectacular amb les diferents formes d’enterrament (nínxols, columbaris, panteons, hipogeus, fosses...).

La zona amb una major riquesa i varietat artístiques del cementeri és la dels panteons exempts, autèntiques micro arquitectures i en la qual es pot apreciar diferents estils artístics: des de l’eclecticisme, que serà el de major difusió, fins a arribar als historicismes, al modernisme de corrent nouveau i sezession i, finalment, a exemples d’art déco i racionalisme. Aquests valors patrimonials han permés que, des de 2012, forme part de la Ruta Europea de Cementeris, considerada Itinerari Cultural pel Consell d'Europa.

El guia ha felicitat a l’alumnat pel seu comportament. Nosaltres també, ja que és un orgull com a professores.

Maria Gomis i Lluïsa Gallego.