Àrea 3. Ensenyament i aprenentatge

Les tecnologies digitals poden enfortir i millorar les estratègies d’ensenyament i aprenentatge de diferents maneres. No obstant això, siga com siga l’estratègia o enfocament pedagògic que es trie, la competència digital específica del docent es basa en manejar eficaçment l’ús de les tecnologies digitals en les diferents fases i entorns del procés d’aprenentatge. La competència fonamental en aquest àmbit, i tal vegada de tot el marc, és 3.1: Ensenyament. Aquesta competència es refereix al disseny, planificació i implementació de l’ús de tecnologies digitals en cadascuna de les etapes del procés d’aprenentatge.

Les competències 3.2, 3.3 i 3.4 complementen la 3.1 posant el focus d’atenció en el potencial real de les tecnologies digitals per a millorar l’aprenentatge de l’alumnat i en la manera en què un docent integrador de les tecnologies digitals pot emprar-les per a secundar i orientar aquest procés, i afavorir la col·laboració i la progressiva autonomia de l’alumnat. Per tant, aquestes mesures hauran de quedar recollides en la programació didàctica, encara que no es faça un esment explícit en la descripció, ja que la concreció curricular d’aula es desenvolupa en la competència 3.1.

3.1 Ensenyament

Descripció. Integrar en les programacions didàctiques l’ús de les tecnologies digitals, de manera creativa, segura i crítica per a millorar l’eficàcia de les pràctiques docents. Gestionar i coordinar adequadament les intervencions didàctiques digitals, i assegurar el funcionament dels dispositius, recursos i serveis durant la implementació de la programació didàctica. Desenvolupar i experimentar amb nous formats i mètodes pedagògics per a l’ensenyament i per a l’aprenentatge.

A

Coneixement i aplicació guiada per a la integració dels recursos digitals en la pràctica docent de manera planificada.

B

Gestió autònoma i adaptació creativa de les intervencions didàctiques emprant recursos digitals.

C

Investigació, experimentació i disseny de nous models didàctics basats en la integració de les tecnologies digitals.

3.2 Orientació i suport en l’aprenentatge

Descripció. Utilitzar les tecnologies i serveis digitals complint les mesures de seguretat i protecció de dades, per a millorar la interacció individual i col·lectiva amb l’alumnat, dins i fora de les sessions d’aprenentatge. Emprar les tecnologies digitals per a oferir orientació i assistència pertinent i específica. Desenvolupar i experimentar noves vies i formats per a oferir orientació i suport, respectant els drets digitals de tot l’alumnat i evitant qualsevol tipus de discriminació o biaix.

A

Coneixement i comprensió de l’ús de les tecnologies digitals per a secundar i orientar l’alumnat durant els processos d’aprenentatge.

B

Ús autònom i adaptació a nous contextos de les tecnologies digitals per a oferir suport i orientació a l’alumnat durant els processos d’aprenentatge.

C

Recerca i desenvolupament de noves vies i formats per a oferir suport i orientació durant el procés d’aprenentatge utilitzant tecnologies digitals.

3.3 Aprenentatge entre iguals

Descripció. Seleccionar i utilitzar tecnologies digitals segures per a millorar l’aprenentatge de l’alumnat a través de la col·laboració. Proporcionar estratègies a l’alumnat per a utilitzar les tecnologies digitals de comunicació i cooperació amb la finalitat d’enriquir els processos d’aprenentatge i desenvolupar la seua capacitat d’aprendre a aprendre entre iguals.

A

Coneixement i ús guiat de tecnologies digitals per a promoure l’aprenentatge entre iguals.

B

Integració en la pràctica docent de les tecnologies digitals per a promoure i desenvolupar l’aprenentatge entre iguals.

C

Investigació i disseny de noves estratègies i models pedagògics d’aprenentatge entre iguals emprant les tecnologies digitals.

3.4 Aprenentatge autoregulat

Descripció. Utilitzar les tecnologies digitals per a afavorir en l’alumnat la metacognició, a través de la reflexió sobre el propi aprenentatge i el desenvolupament de les accions estratègiques per a planificar, supervisar, contrastar idees, sol·licitar ajuda i documentar els processos d’aprenentatge realitzats.

A

Coneixement teòric i utilització pràctica de les tecnologies digitals aplicades a l’aprenentatge autoregulat en situacions educatives.

B

Integració en el procés d’ensenyament-aprenentatge de les estratègies d’aprenentatge autoregulat emprant les tecnologies digitals en funció del context d’aprenentatge.

C

Experimentació i investigació aplicada sobre estratègies docents que promoguen l’aprenentatge autoregulat a través de l’ús de les tecnologies digitals.