Àrea 1. Compromís professional

El compromís professional dels docents s’expressa a través de la protecció del benestar de l’alumnat i el seu adequat desenvolupament intel·lectual, físic i psicològic, la participació en el centre, la col·laboració amb les famílies, l’acció responsable en l’entorn i amb el seu propi desenvolupament professional. Per tant, la competència digital docent no sols s’ha de referir a la capacitat per a utilitzar les tecnologies digitals per a millorar l’ensenyament i l’aprenentatge, sinó també per a l’acompliment adequat de totes les tasques relacionades amb l’exercici professional.

1.1 Comunicació organitzativa

Descripció. Utilitzar les tecnologies digitals establides per les Administracions Educatives o, si escau, pels titulars del centre, per a aplicar les estratègies de comunicació organitzativa entre els agents de la comunitat educativa i d’aquests amb tercers, per a contribuir a la millora d’aquestes estratègies i a la projecció de la imatge institucional de l’organització.

A

Coneixement i aplicació en entorns controlats de les tecnologies digitals propostes per les Administracions educatives (AE) o els titulars del centre per a millorar la comunicació i la projecció de la imatge institucional de l’organització.

B

Integració de les tecnologies digitals per a la comunicació establides per l’AE o pels titulars del centre en l’acompliment professional.

C

Investigació, avaluació i disseny de noves estratègies de comunicació organitzativa en contextos educatius.

1.2 Participació, col·laboració i coordinació professional

Descripció. Utilitzar les tecnologies digitals per a participar en els òrgans col·legiats de govern i de coordinació docent del centre, per a coordinar-se amb els integrants dels equips docents, dels serveis d’orientació i suport educatiu, així com per a col·laborar amb professorat d’altres centres, educadors i membres d’altres institucions en el desenvolupament de plans i projectes específics promoguts des del centre educatiu.

A

Coneixement i aplicació guiada de les tecnologies digitals per a la participació en els òrgans de govern i de coordinació docent.

B

Utilització de les tecnologies digitals del centre per a la participació i coordinació docent i transferència de les estratègies de col·laboració al desenvolupament de projectes institucionals.

C

Innovació de les pràctiques professionals docents de participació, coordinació i col·laboració mitjançant tecnologies digitals.

1.3 Pràctica reflexiva

Descripció. Reflexionar, de manera individual i col·lectiva, sobre la pràctica pedagògica digital que es desenvolupa a l’aula i en el centre amb la finalitat d’aplicar les millores identificades a través d’aquest procés.

A

Coneixement i aplicació guiada de models d’anàlisi, reflexió i avaluació, tant individual com conjunta, de l’ús de les tecnologies en la pràctica docent.

B

Anàlisi i aplicació de les pràctiques pedagògiques digitals a l’aula.

C

Investigació i avaluació sobre pràctiques pedagògiques digitals.

1.4 Desenvolupament professional digital continu

Descripció. Desenvolupar de forma continuada les competències professionals docents a través de mitjans digitals. Mantindre actualitzada la competència digital docent.

A

Participació en activitats formatives per a l’aplicació pràctica dels models teòrics de desenvolupament professional sobre o a través de les tecnologies digitals.

B

Selecció i participació en activitats de desenvolupament professional docent, adaptades a les seues necessitats sobre o a través de les tecnologies digitals.

C

Creació col·laborativa de noves activitats i models de formació per al desenvolupament professional continu.

1.5 Protecció de dades personals, privacitat, seguretat i benestar digital

Descripció. Protegir les dades personals, les comunicacions i l’accés als dispositius, dins de l’àmbit educatiu, per a evitar els riscos i amenaces que afecten els drets i garanties digitals de tots els membres de la comunitat educativa contemplats en la normativa vigent. Utilitzar de manera responsable, segura i saludable les tecnologies digitals per a evitar riscos laborals, personals i en l’entorn i per a garantir el benestar físic, psicològic i social de l’alumnat en utilitzar les tecnologies digitals.

A

Coneixement de les mesures sobre protecció de dades, privacitat, seguretat, drets digitals i benestar digital aplicades en l’àmbit educatiu.

B

Adopció i avaluació de les mesures sobre protecció de dades, privacitat, seguretat, drets digitals i benestar digital aplicades en el centre educatiu.

C

Disseny i concreció de mesures per a la protecció de les dades personals, la privacitat, la seguretat, els drets digitals i el benestar digital de la comunitat educativa.