Àrea 2. Continguts digitals
El professorat disposa actualment d’una gran diversitat de continguts digitals educatius que pot utilitzar per a l’ensenyament. Una de les competències clau que qualsevol docent necessita desenvolupar és poder gestionar aquesta varietat de continguts per a identificar de manera efectiva els que millor s’adapten als objectius d’aprenentatge, al seu alumnat i al seu estil d’ensenyament, estructurar-los, relacionar-los entre si i modificar, afegir i crear nous continguts digitals amb els quals donar suport a la seua pràctica docent.
Al mateix temps, és important conéixer com utilitzar i administrar de manera responsable els continguts digitals, i respectar la normativa sobre drets d’autor i propietat intel·lectual en usar-los, modificar-los i compartir-los.
Aquesta àrea inclou tres competències relacionades amb la cerca, reutilització, creació i compartició de continguts educatius digitals respectant els drets d’autor i tenint en compte que l’ús que se’n fa es desenvoluparà en un context educatiu concret ateses les necessitats de tot l’alumnat.
2.1 Cerca i selecció de continguts digitals
Descripció. Localitzar, avaluar i seleccionar continguts digitals de qualitat per a secundar i millorar l’ensenyament i l’aprenentatge. Considerar, de manera específica, l’objectiu d’aprenentatge, el context, l’enfocament pedagògic, el tipus de llicència i aspectes tècnics que garantisquen l’accessibilitat universal, la usabilitat i la interoperabilitat.
2.2 Creació i modificació de continguts digitals
Descripció. Modificar i adaptar els continguts educatius digitals respectant les condicions d’ús (obres derivades i limitacions recollides en els drets de propietat intel·lectual) establides per cada llicència. Crear nous continguts educatius digitals de manera individual o en col·laboració amb altres professionals dins d’entorns segurs. Considerar, de manera específica, l’objectiu d’aprenentatge, el context, l’enfocament pedagògic i els destinataris en dissenyar i crear o modificar els continguts digitals. Seleccionar les eines digitals d’autor, per a la creació i modificació de continguts, tenint en compte les característiques tècniques i d’accessibilitat, els termes d’ús i la política de privacitat.
incloent-hi alguns elements de creació pròpia- en unitats i seqüències d’aprenentatge estructurades.
2.3. Protecció, gestió i compartició de continguts digitals
Descripció. Catalogar els continguts educatius digitals i posar-los a la disposició de la comunitat educativa i del col·lectiu professional utilitzant entorns segurs. Protegir eficaçment els continguts digitals. Respectar i aplicar correctament la normativa sobre propietat intel·lectual i drets d’autor en la gestió i compartició de continguts digitals.