PROGRAMA DE REUTILITZACIÓ DE LLIBRES DE TEXT I MATERIALS CURRICULARS D’EDUCACIÓ PRIMÀRIA
-
Ordre 26/2016, de 13 de juny, de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, per la qual es regula el programa de reutilització, reposició i renovació de llibres de text i material curricular, a través de la creació i posada en funcionament de bancs de llibres de text i material curricular en els centres públics i privats concertats de la Comunitat Valenciana, i es determinen les bases reguladores de les subvencions destinades a centres docents privats concertats i centres docents de titularitat de corporacions locals (DOCV 7.806, de 15 de juny de 2016).
-
Resolució de la Direcció General de Centres que dicta Instruccions sobre el procediment de recepció de conformitat dels llibres de text en desenvolupament de l’Ordre 17/2015, de 26 d’octubre de 2015, de la Conselleria d’Educació.
-
Informació emesa per la Direcció General de Centres relativa al programa de reutilització, reposició i renovació de llibres de text i material curricular i posada en funcionament del banc de llibres (Programa Xarxallibres) a partir del curs escolar 2016/17
D'acord amb l'esperit d'aquesta normativa, la implantació del Banc de llibres passa a ser un projecte educatiu del Centre, per la qual cosa intentarem que la totalitat de la comunitat escolar assumisca el projecte de reutilització i socialització de materials curriculars com una oportunitat per a posar en valor la cooperació, la solidaritat, la coresponsabilitat i la cohesió social.
1. L'objectiu d'aquest Programa és regular la creació, la gestió i el funcionament del Banc de llibres de text i material curricular en el nostre Centre.
2. El Banc de llibres és el fons de llibres de text i materials curriculars constituït pels materials didàctics seleccionats o confeccionats pels equips pedagògics del Centre per al desenvolupament del currículum oficial de l'etapa d'Educació Primària i que estan destinats a ser utilitzats per l’alumnat que voluntàriament participe en el Programa de reutilització de llibres i material curricular.
3. A partir del curs 2016-17 es crea el banc de llibres en compliment de l'Ordre 26/2016.
4. El Banc de llibres del Centre estarà format per:
-
Els llibres de text i el material curricular que constituïen fins ara el Fons de llibres usats del Centre.
-
Els llibres de text aportats al final del curs 2015-16 per l'alumnat que ha participat en el programa Xarxa Llibres, regulat per l'Ordre 17/2015.
-
Els llibres de text aportats per l’alumnat que no ha participat en el programa Xarxa Llibres però ha fet lliurament dels seus llibres per tal de participar en el nou banc de llibres a partir d'ara.
-
Els llibres de text i material curricular que aporten els alumnes de 1r i 2n de Primària i que encara puguen ser reutilitzats.
-
Els llibres de text i el material curricular cedits per tercers.
-
Els llibres de text i el material curricular adquirits a través del programa de reposició i renovació.
5. Tots els llibres seran custodiats i gestionats pel Centre, és a dir, quedaran en depòsit en el Centre una vegada conclòs el curs escolar, de manera que puguen ser utilitzats per un altre alumnat en anys acadèmics successius.
6. Així, passaran a formar part del Banc de llibres:
- Els llibres de text o els materials curriculars vigents, segons la relació aprovada pel Centre.
- Les publicacions editades en un o en diferents volums, considerades com un sol llibre o unitat intercanviable, necessaris per a cursar una assignatura completa.
Per contra, no s’admetran en el Banc de llibres:
- Els llibres que tinguen associat un quadern d’exercicis, si aquest no es pot adquirir de forma individual.
- Els materials didàctics no susceptibles de ser reutilitzats (material complementari: workbook, quaderns d’exercicis…), que, per les seues característiques, no puden ser reutilitzats en cursos posteriors.
A aquest efecte, s’entén per material didàctic reutilitzable: llibres de text i materials curriculars, llibres de text digital, materials curriculars d’elaboració pròpia.
7. Com a norma general, els exemplars de llibres de text i de materials curriculars, tant impresos com digitals, editats o d'elaboració pròpia, tindran una vida útil de quatre anys, sense perjuí del que dispose la normativa pel que fa a la vigència dels llibres de text.
8. Podran ser excepció a la norma general els llibres i materials corresponents als dos primers nivells de l’Educació Primària, que, pel fet de ser materials manipulatius, rebran un tractament diferenciat i podran ser renovats a l'inici de cada curs escolar. No obstant això, aquells materials que no calga ratllar i que siguen susceptibles de ser reutilitzats s'incorporaran al Banc de llibres de la mateixa manera que els materials de la resta de cursos.
9. El Centre podrà decidir allargar la vida útil dels llibres que estiguen en bon estat per a la seua reutilització més enllà dels quatre cursos indicats al punt 7, amb la finalitat de reduir la despesa pública i atenent criteris de coresponsabilitat i sostenibilitat.
10. El professorat procurarà que el cost dels lots de llibres siga inferior al valor del xec-llibre determinat per la Conselleria d'Educació, atès que, en cas de no ser així, la diferència haurà de córrer a càrrec de les famílies.
1. La Comissió Pedagògica del Consell Escolar de Centre serà l'encarregada de coordinar totes les actuacions per a la gestió i bon funcionament del Banc de llibres.
2. Respecte del Banc de libres, aquesta Comissió tindrà les funcions següents:
-
Coordinar tots els membres de la comunitat educativa que participen en la gestió del Banc de llibres (mestres-tutors/es, mestres especialistes,...)
-
Arbitrar els casos que susciten controvèrsia.
-
Establir el procediment per a l’admissió i selecció dels manuals
-
Determinar qüestions relacionades amb la guarda i custòdia dels materials didàctics durant els períodes no lectius.
-
Emetre els informes que considere oportuns, que elevarà al Consell Escolar.
-
Informar el Claustre i tots els implicats en la gestió del programa, de les instruccions que dicte l’Administració i del procediment que s’ha de seguir en la recepció, comprovació i registre dels manuals susceptibles de ser incorporats al Banc de llibres.
-
Podrà organitzar comitès per nivells educatius o per aula, formats pels tutors, i, de forma voluntària, pels representants de l’alumnat, pels pares, mares o representants legals de l’alumnat, perquè col·laboren en les fases de recepció, valoració, registre, catalogació, confecció i redistribució dels lots.
-
Totes aquelles altres funcions atribuïdes pel Consell Escolar.
3. El Consell Escolar, oïda la Comissió, ratificarà el procediment, l’organització i els responsables que s’encarregaran de l’arreplega, selecció, registre, comprovació, catalogació i elaboració dels lots que millor s’adapten a les característiques del centre i a l’etapa educativa.
4. El/La director/a designarà un/a mestre/a com a coordinador/a del Programa per a supervisar-ne el desenvolupament. Junt amb l’Equip Directiu, vetlarà pel bon funcionament del Programa i facilitarà la informació requerida a la Conselleria d’Educació.
5. Les funcions que ha d’exercir el coordinador o coordinadora són:
-
Coordinar les actuacions per a la creació del Banc de llibres de text, així com promoure i fomentar l'interès i la cooperació de tota la comunitat educativa.
-
Col·laborar amb la direcció del centre en la implantació, la planificació i la gestió del Banc de llibres.
-
Formar part de la Comissió de coordinació i gestió del Banc de llibres del Centre.
-
Liderar pedagògicament el programa de reutilització de materials curriculars, perquè passe a ser un projecte educatiu assumit pel Centre.
-
Facilitar a la resta de la comunitat escolar les informacions referents al funcionament del programa de reutilització.
-
Coordinar l’actuació de tots els qui intervenen en la gestió del Banc de llibres de text.
-
Planificar les fases per a la implantació i la sostenibilitat del Programa.
-
Qualsevol altra que puga determinar el desenvolupament de l'Ordre 26/2016.
Per tal de portar a terme totes aquestes funcions, s'assignarà un total de dues hores lectives setmanals a la persona designada per coordinar el Programa.
6. Per a recollir, revisar i validar els llibres aportats per les famílies, així com per a preparar i distribuir els lots de llibres, la Comissió i la persona coordinadora del Programa comptaran amb la col·laboració de tot el professorat de l'etapa d'Educació Primària i Educació Infantil.
1. D'acord amb el que disposa l'article 11 de l'Ordre 26/2011, el Centre portarà a terme les actuacions següents:
-
Incorporar aquest Programa, després de la seua aprovació pel Claustre de Mestres i pel Consell Escolar, al Projecte Educatiu de Centre (PEC), al Reglament de Règim Intern (RRI) i al Pla d'Acció Tutorial (PAT).
-
Elaborar i actualitzar, si cal, la relació de llibres de text per al curs següent seleccionats pel Claustre a proposta de la Comissió de Coordinació Pedagògica.
-
Exposar la relació esmentada al tauler d'anuncis i a la pàgina web del Centre durant el mes de juny.
-
Recollir els llibres entregats per l'alumnat o les famílies.
-
Comprovar l'estat de conservació dels llibres recollits tot aplicant una rúbrica o sistema de valoració similar que permeta determinar el grau de conservació dels llibres lliurats, de manera que l'alumne/a reba per al curs següent un lot de llibres en un estat semblant.
-
Registrar els llibres de text, mitjançant l'aplicació informàtica i seguint les instruccions que determine la Conselleria d'Educació.
-
Marcar amb el segell del Centre els llibres de text prèviament registrats seguint les instruccions de la Conselleria d'Educació. A més, es procurarà que el segell identificatiu del Banc de llibres tinga espai suficient per anotar-hi l'any d'incorporació al Banc i els noms dels alumnes que en fan ús en cada un dels quatre cursos de vida útil del llibre.
-
Adquirir exemplars nous per a reposar els llibres que no estiguen en condicions de ser reutilitzats, els llibres de nova incorporació al catàleg del Centre, i els necessaris per a l'alumnat nou o pertanyent a famílies amb pocs recursos econòmics, quan no es dispose d'un nombre d'exemplars suficient.
-
Preparar els lots de llibres per a la seua distribució a l'alumnat durant el mes de setembre.
1. La participació de les famílies i/o representants legals de l'alumnat en el Banc de llibres és voluntària.
2. Les famílies que vulguen participar en el Banc de llibres i ser-ne beneficiàries hauran de sol·licitar-ho en la forma i termini que es determine en la respectiva convocatòria anual.
3. Per poder ser beneficiari/a del Banc de llibres serà condició indispensable haver lliurat al Centre el lot de llibres utilitzats durant el curs que finalitza en bon estat de conservació per a ser reutilitzats.
4. La condició esmentada al punt anterior no serà d'aplicació als alumnes que hagen de començar l'etapa de Primària.
5. D'acord amb l'article 8.4 de l'Ordre 26/2016, en els casos en què no es retorne el lot de llibres complet, el Centre podrà estudiar la situació familiar i sol·licitar un informe a Serveis Socials o emetre'n un de propi, en què es faça constar que les condicions socioeconòmiques de la unitat familiar i l'interès social i educatiu aconsellen que participe en el Programa amb els mateixos drets que la resta de l'alumnat.
6. L'alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu que utilitze un material adaptat a les seues necessitats també podrà ser beneficiari del Banc de llibres, fent-se constar aquesta circumstància a l'aplicació informàtica. El material que utilitze tindrà la consideració de material d'elaboració pròpia.
7. L'alumnat amb necessitats educatives especials rebrà un tractament diferenciat que especificarà la convocatòria de la Conselleria d'Educació.
8. Quan un/a alumne/a beneficiari/a del Programa es trasllade a un altre Centre, haurà de lliurar els llibres de text que estiga utilitzant en règim de préstec. La Secretaria emetrà un certificat en el que informarà el nou Centre del lliurament i de l'estat de conservació dels llibres.
9. Quan s'incorpore al Centre un/a alumne/a nou/va provinent d'un altre Centre on ja era beneficiari/a del Banc de llibres, o un/a alumne/a que no sent beneficiari/a no dispose dels mitjans econòmics suficients, el Centre li facilitarà els llibres que necessite, siguen del propi Banc o siguen de nova adquisició.
1. L’alumnat participant en el Banc de llibres rebrà a principi de curs en règim de préstec el lot de llibres necessari per al nivell escolar que vaja a cursar. Prèviament, els seus familiars hauran de signar un document on constaran els llibres rebuts i el seu estat de conservació.
2. L'alumnat beneficiari del Banc de llibres estarà subjecte a l’obligació de fer-ne un ús adequat i acurat i de reintegrar-los al Centre una vegada finalitzat el curs escolar o en el moment que cause baixa per trasllat a un altre Centre. Aquesta obligació comportarà el deure de:
-
Protegir els llibres de text amb cobertes protectores o folres.
-
Esborrar les fulles que puguen tindre anotacions en llapis de l’alumnat del curs anterior.
-
Evitar ratllar els llibres amb bolígrafs o retoladors.
-
En cas d'haver de ressaltar o subratllar alguna informació, utilitzar llapis sense prémer excessivament, per tal de poder esborrar-ho.
-
Fer les activitats al quadern d'exercicis i no sobre el llibre de text, encara que en aquests hi haja espais per fer els exercicis o anotar les respostes.
3. L'incompliment d'aquestes normes i el deteriorament dels materials per mala utilització o la pèrdua d’aquests suposarà l’obligació, per part dels representants legals de l’alumne/a, de reposar el material deteriorat o extraviat. De tal forma que, si no els reposa, la Comissió podrà proposar al Consell Escolar que retire a l'alumne/a el dret a seguir beneficiant-se, durant el curs escolar següent, del préstec dels llibres corresponents a les àrees no retornades.
4. Per tal de fomentar en l'alumnat un ús correcte dels llibres de text prestats, el professorat de Primària i, sobre tot, els/les mestres-tutors/es, dins el Pla d'Acció Tutorial, desenvoluparan activitats encaminades a:
- Transmetre a l'alumnat i a les famílies les normes que ha de seguir per a la cura i el manteniment dels materials en bones condicions.
- Valorar el contingut educatiu i social del programa: ús de materials col·lectius, importància de la reutilització de béns de consum reciclables, impacte positiu que això té sobre el medi ambient, estalvi econòmic per a les famílies, foment de la solidaritat i la coresponsabilitat,...
5. Quan es tracte de llibres editats en format de quaderns trimestrals, a principi de curs es repartirà el del 1r trimestre. En acabar aquest període, el quadern usat es quedarà ja en custòdia del Centre i l'alumne/a rebrà el del 2n trimestre. De la mateixa manera es farà a la fi del 2n trimestre.
6. En el mes de juny, abans de l'últim dia de classes, les famílies hauran de fer entrega del lot complet de llibres, o dels quaderns del 3r trimestre.
7. Els llibres recollits i supervisats seran preparats en nous lots que tornaran a entregar-se a les famílies per tal que puguen rebre els lots, comprovar l’estat de conservació i/o poder decidir la compra de material nou.
8. Els/Les mestres-tutors/es, mitjançant els registres corresponents, facilitaran a la persona coordinadora del Programa la informació requerida sobre el nombre de llibres recollits, l'alumnat que n'ha fet entrega i l'estat de conservació.
9. La persona coordinadora del Programa, junt amb l'Equip Directiu, comprovaran la informació rebuda del professorat i calcularan el nombre d'exemplars a adquirir pel Centre com a reposició o renovació dins la convocatòria anual de la Conselleria d'Educació. Una vegada adquirits, registrats i marcats, els llibres nous s'afegiran als existents en cada aula.
10. Durant el mes de juliol, sota la supervisió de la Comissió del Banc de llibres i de la persona coordinadora del Programa, el professorat de Primària prepararà els lots de llibres per a que puguen ser repartits a l'alumnat beneficiari.
11. Durant el mes de juliol, la persona coordinadora del Programa facilitarà al professorat el llistat de beneficiaris del Banc de llibres de cada grup-classe, així com el document que han de signar les famílies com a certificació del servei de préstec.
12. Qualsevol incidència (pèrdua, deteriorament,...) que es produïsca durant el curs respecte dels llibres prestats, serà comunicada per part del mestre/a-tutor/a al coordinador/a del Banc de llibres, que juntament amb l’Equip Directiu ho comunicarà per escrit a la família per tal que procedisca a la compra d'un nou exemplar.
13. Les possibles reclamacions o queixes de les famílies respecte del Banc de llibres s'adreçaran, a través de la persona coordinadora del Programa, a la Comissió Pedagògica del Consell Escolar.
1. El programa de reposició i renovació de llibres de text servirà per a la formació i el manteniment del Banc de llibres del Centre.
2. La Conselleria d'Educació preveu publicar una convocatòria anual per tal d'assignar una dotació econòmica específica per a la compra de llibres per part del Centre, en concepte de:
- Reposició de materials per deteriorament, pèrdua o per insuficiència d'exemplars per a cobrir les necessitats de l'alumnat participant.
- Renovació de materials:
-
Per a l'alumnat matriculat en els nivells de 1r i 2n d'E. Primària.
-
Per finalització de la vida útil dels exemplars, per finalització de la vigència del llibre de text o per canvi de llibres per implantació de noves matèries curriculars.
3. Al finalitzar el curs, recollits, revisats i comptabilitzats els llibres prestats, el/la coordinador/a del Programa i l'Equip Directiu introduiran en l'aplicació informàtica corresponent la informació requerida per a determinar les necessitats de reposició i renovació de llibres per al curs escolar següent.
4. La inspecció educativa revisarà la proposta de reposició i renovació, la validarà o proposarà la seua modificació, i elevarà la proposta a la direcció general competent, que dictarà la resolució de concessió de la dotació econòmica.
5. Una vegada concedida aquesta dotació, el Centre adquirirà els llibres de text en les llibreries o operadors que realitzen la venda al client final.
6. Les llibreries remetran al Centre les factures legals corresponents, adreçades a nom de la Conselleria d'Educació i indicant la denominació del Centre i el seu CIF, dins el termini que determine la convocatòria anual de la Conselleria.
7. En el cas de l'alumnat de 1r i 2n d'E. Primària, una vegada dictada la resolució esmentada al punt 4, es procedirà de la forma següent:
-
Per mitjà de l'aplicació informàtica, la direcció del Centre generarà un xec-llibre on constaran les dades identificatives necessàries, que es lliurarà als familiars o representants legals de l'alumne/a.
-
Els familiars acudiran a la llibreria de la seua elecció per tal de retirar els llibres de text a canvi de l'entrega del xec-llibre, que hauran de signar en la zona destinada a aquest fi tot consignant el seu DNI.
-
La llibreria remetrà al Centre les factures legals corresponents, adreçades a nom de la Conselleria d'Educació i indicant la denominació del Centre i el seu CIF, dins el termini que determine la convocatòria anual de la Conselleria. Aquestes factures podran ser individuals de cada alumne/a o per la totalitat dels xecs-llibres corresponents a l'alumnat del Centre. Junt amb la factura, remetrà al Centre tots els xecs-llibre degudament emplenats i segellats, així com una relació de l'alumnat a qui pertanyen, on conste els noms complets de l'alumnat, el seu NIA i el número de factura a què està associada aquesta relació.
-
El Centre procedirà a l'abonament de totes les factures remeses per les llibreries en el termini màxim de dos mesos a comptar des de la percepció de la dotació econòmica de la Generalitat.
8. El Centre justificarà la dotació econòmica rebuda utilitzant el control de l'activitat econòmica pròpia del Centre, especificant els ingressos i les despeses que es produïsquen en el desenvolupament del Programa i fent-los constar al Balanç Anual.
9. El Centre conservarà els documents justificatius dels ingressos i despeses de la mateixa manera que es fa amb la resta de moviments de la gestió econòmica habitual.
10. En el cas que, una vegada pagades les factures de reposició i renovació de llibres, quedara un romanent, el Centre podrà optar per reintegrar-lo a la Generalitat o per conservar-lo per a cobrir les necessitats sobrevingudes al llarg del curs i/o del curs següent.