Introducció
Els resultats del Pla Energètic Escolar 50/50 que es presenten en aquesta memòria
per al centre escolar CEIP Les Vessanes s'han obtingut desenvolupant la metodologia
de treball del projecte europeu EURONET 50/50 MAX, que té com a finalitat la
reducció dels consums energètics en instal·lacions escolars públiques a través de
una participació col·lectiva.
La peculiaritat que s'introdueix com a novetat per contribuir que els usuaris
canviïn els seus hàbits, és que l'Ajuntament es compromet amb el centre a tornar-lo
el 50% de l'estalvi econòmic que es produeixin durant el curs escolar com a incentiu.
Així, gràcies a l'esforç dels alumnes a través de les activitats desenvolupades durant el curs, el centre ha obtingut uns recursos econòmics per poder-los invertir lliurement de nou a l'escola de la manera que considerin oportuna.
Amb la presentació daquests resultats, sespera que el projecte en aquest primer any hagi contribuït a augmentar la conscienciació i ajudi els professors, alumnes i personal de manteniment aconseguint els màxims estalvis possibles per al vostre benefici. Per aconseguir-ho, les diferents fases de què ha constat el projecte han pretès crear una metodologia de treball educativa, motivadora i divertida per als alumnes i professors, de manera que la consecució dels objectius hagi resultat una tasca molt més senzilla i gratificant.
- Augmentar la informació i la formació sobre el tema de l'energia i l'ús responsable de l'energia.
- Fomentar un canvi d'hàbits en tota la comunitat educativa.
- Més participació en la presa de decisions respecte a l'energia.
- Disminuir el consum d'energia a les instal·lacions.Obtenir recursos econòmics per poder invertir al centre.
En aquesta darrera fase del projecte s'ha avaluat quantitativament el desenvolupament de les diferents activitats i iniciatives posades en marxa durant el curs escolar. D'aquesta
forma, el centre ha tingut la capacitat d'obtenir els recursos econòmics que li corresponen tal com s'estableix a les bases del projecte.
Al llarg del curs escolar, l'Ajuntament ha facilitat l'assessoria energètica Comlallum les dades relatives a consums i despesa econòmica associada als costos energètics, aquesta facturació s'ha comptabilitzat i s'ha contrastat amb els costos energètics dels tres cursos o anys anteriors. D'aquesta manera, hem obtingut una comparativa entre el curs escolar en què s'ha implantat el projecte i les dades històrics del centre per poder concloure si el vostre abast ha produït un estalvi econòmic.
Després d'haver recopilat la informació i creat la línia de base històrica, els resultats
obtinguts durant tot el curs escolar s'han comptabilitzat, en un cas per a l'any natural i per als mesos de curs escolar en un altre:
S'observa una disminució del consum energètic el darrer any. Si considerem la diferència entre el curs escolar 21/22 i el 22/23 (primer any del projecte) s'aprecia una reducció de 1.610 kWh, fet que suposa un estalvi del 3,97 %.
Si representem gràficament les dades mostrades a la taula anterior per als cursos
escolars obtenim el següent:
Arribat aquest moment, l'equip de treball transmetrà a la resta dels alumnes i agents del centre els resultats obtinguts mitjançant reunions informatives, creació de murals o pòsters, tramesa de correus electrònics o celebració d'un esdeveniment.
Tal com marca l'acord amb l'ajuntament, en aquest punt l'equip energètic juntament amb la direcció del centre ha de discutir sobre les possibles inversions que es puguin realitzar amb els recursos econòmics aconseguits. Després d'una primera valoració i llistat d'alternatives, es realitzarà una enquesta entre tots els alumnes per tal de fer-los partícips de la decisió.