Estimades famílies, com sabeu, el passat mes d’agost, la Conselleria d’Educació de la Generalitat Valenciana, va publicar els nous currículums d’Educació Infantil (Decret 100/2022) i d’Educació Primària (Decret 106/2022). Aquest canvi de currículums comporta també un canvi en l’estructura de les avaluacions i de la informació a les famílies.
MOLT IMPORTANT: Us recordem que, per tal d’accedir als informes, heu d’estar donats d’alta i tindre accés a GVA Web Família.
Primària
TÍTOL I Disposicions comunes CAPÍTOL ÚNIC Disposicions preliminars
Constitueix la concreció dels principis i fins del sistema educatiu referits a l’educació bàsica que fonamenta la resta de decisions curriculars. El perfil identifica i defineix, en connexió amb els
reptes del segle XXI, les competències que l’alumnat ha d’haver desenvolupat en finalitzar l’educació bàsica, i introdueix orientacions sobre el nivell d’acompliment esperat.
són assoliments que s’espera que l’alumnat haja
aconseguit en finalitzar l’etapa i la consecució dels quals està vinculada
a l’adquisició de les competències clau.
són els acompliments que es consideren imprescindibles perquè l’alumnat puga progressar amb garanties d’èxit en el seu itinerari formatiu i afrontar els principals reptes i desafiaments
globals i locals.
són els acompliments que l’alumnat ha de poder desplegar en activitats o en situacions d'aprenentatge l’abordatge de les quals requereix els sabers bàsics de cada àrea o àmbit. Les competències específiques constitueixen un element de connexió entre, d’una banda, el perfil d’eixida de l’alumnat, i, d’una altra, els sabers bàsics de les àrees o àmbits i els criteris d’avaluació
són coneixements, destreses i actituds propis d’una àrea que constitueixen els continguts necessaris per a l’adquisició de les competències específiques. L’ordenació d’aquests sabers, així
com apareixen en el currículum de les àrees, no comporta cap seqüenciació.
són els referents que indiquen els nivells d’acompliment esperats en l’alumnat en les situacions d’aprenentatge a les quals es refereixen les competències específiques de cada àrea.
suposen la recreació de contextos reals en l’aula perquè l’alumnat puga donar resposta i desenvolupar els aprenentatges a través d’una perspectiva competencial.
TÍTOL III Avaluació i promoció CAPÍTOL I Avaluació
1. L’avaluació de l’alumnat ha de ser contínua, global i formativa, i ha de tindre en compte el progrés en el conjunt dels processos d’aprenentatge. Com a component essencial de l’aprenentatge de l’alumnat, forma part de la programació d’aula.
2. L’avaluació és una part essencial de l’educació inclusiva i té els següents objectius: obtindre informació sobre com aprén l’alumna o l’alumne, identificar les seues necessitats, eliminar les barreres que dificulten l’aprenentatge, valorar els seus progressos, organitzar la resposta educativa, així com promoure l’interés per millorar el seu procés d’aprenentatge.
3. En el primer cicle d’Educació Primària, per avaluar el procés, i no només el resultat, cal prioritzar l’ús d’eines com l’observació de l’alumnat en els seus processos d’aprenentatge, graelles de registre de l’evolució dels aprenentatges, entrevistes orals, rúbriques i documentacions pedagògiques.
4. Només es contempla l’ús dels exàmens escrits com a proves d’adquisició de les competències específiques en el segon i tercer cicle. En cap cas, serà l’únic instrument d’avaluació i es recomana que es realitzen de forma puntual.
5. Per a l’avaluació del grau d’adquisició de les competències específiques, s’han de prioritzar tècniques com l’observació diària, l’avaluació dels productes finals, la resolució de problemes de situacions quotidianes i totes aquelles tècniques que suposen la posada en marxa de les habilitats i competències adquirides dins de l’aula i en el mateix procés formatiu.
6. Amb el fi d’afavorir un procés de reflexió pedagògica en el desenvolupament de l’avaluació, els tutors han d’elaborar tres informes d’avaluació qualitatius amb una periodicitat trimestral, i un informe
quantitatiu al final del curs escolar.
7. En el context d’aquest procés d’avaluació contínua, quan el progrés d’un alumne o alumna no siga l’adequat, s’establiran mesures de reforç educatiu. Aquestes mesures han d’adoptar-se tan prompte com es detecten les dificultats, amb seguiment de la situació de l’alumnat amb necessitats educatives especials, i han d’estar dirigides a garantir l’adquisició dels aprenentatges imprescindibles per a continuar el procés educatiu, amb els suports que cadascun necessite.
8. Els centres educatius poden, conforme a les orientacions de la Conselleria d’Educació, elaborar programes de reforç o d’enriquiment curricular que permeten millorar el nivell competencial de l’alumnat que ho requerisca.
9. El professorat ha d’avaluar tant els aprenentatges de l’alumnat com els processos d’ensenyament i la mateixa pràctica docent.
10. Amb independència del seguiment realitzat al llarg del curs, l’equip docent, coordinat pel tutor o la tutora del grup, ha de valorar, de manera col·legiada, el progrés de l’alumnat en una única sessió d’avaluació que tindrà lloc en finalitzar el curs escolar, així com la revisió de les mesures i suports d’atenció educativa, si és el cas, del seguiment del procés d’aprenentatge.
11. L’alumnat, així com les seues famílies, han de conéixer els objectius d’aprenentatge i els criteris i procediments amb els quals se’ls avaluarà.
1. Els criteris d’avaluació són els referents que indiquen els nivells d’acompliment esperats en l’alumnat en l’adquisició i desenvolupament de les competències específiques de cada àrea. (es recullen en l’annex III d’aquest decret)
2. Els centres educatius, per a fer efectiu el compromís de l’alumnat i les famílies en el procés d’aprenentatge, han d’informar de quins són els criteris d’avaluació que s’aplicaran en l’avaluació dels aprenentatges per al pas de cicle i per a la promoció de l’alumnat, atenent la normativa vigent i els principis establits en el projecte educatiu.
3. L’avaluació no és un esdeveniment aïllat, sinó que s’emmarca en la història escolar de l’alumna o l’alumne i la té en compte, així com té en consideració els elements del context escolar, familiar i social que intervenen i influeixen.
4. Els procediments i les tècniques d’avaluació han de permetre que cada alumna i cada alumne puga demostrar els seus punts forts, la capacitat potencial d’aprenentatge, les estratègies, les competències i el rendiment. L’avaluació ajuda, d’una banda, el professorat en la seua acció docent i tutorial i, d’altra banda, el centre en la millora de la seua resposta a la inclusió.
5. L’avaluació de l’alumnat amb criteris inclusius contribueix a previndre la segregació, evita formes d’etiquetatge i potencia la inclusió en els centres ordinaris.
1. Per a l’avaluació del grau d’acompliment de les competències, s’ha d’elaborar de forma trimestral un informe d’avaluació.
2. Per a la concreció curricular, els equips de cicle han d’elaborar un model propi d’informe d’avaluació de naturalesa qualitativa amb els apartats que ha de contindre, per a cada nivell educatiu.
3. Cada tutor o tutora, amb ajuda del personal que intervinga en el procés d’ensenyament i aprenentatge, de l’alumnat, és el responsable d’elaborar l’informe d’avaluació personalitzat i únic per a cada alumne o alumna amb un enfocament competencial.
En aquest informe s’han de reflectir els resultats obtinguts en el procés d’aprenentatge de l’alumne o l’alumna, els aspectes personals i evolutius que es consideren oportuns, esmentar les mesures i suports d’atenció educativa que s’hagen adoptat o previst, i la conveniència de la seua continuïtat.
4. Aquest informe s’ha de redactar destacant els seus progressos, esforços, dificultats superades i talents, així com explicitant els aspectes que caldria continuar treballant.
5. Les informacions que s’oferisquen han d’estar sempre sustentades en els registres i les observacions prèviament obtingudes i sobre les quals s’ha reflexionat de manera individual i col·lectiva en les sessions d’equip.
6. Els informes d’avaluació s’han d’incloure en l’expedient de l’alumnat, i amb el format descrit en l’annex V.
7. Per a la redacció dels informes d’avaluació s’utilitzarà un llenguatge inclusiu, respectuós i lliure d’estereotips de gènere.
1. A més de l’avaluació trimestral de l’informe d’avaluació descrit en l’article 28 d’aquest decret, una vegada finalitzat el curs escolar, l’equip docent coordinat pel tutor o tutora, ha de valorar, de forma col·legiada, el progrés de l’alumne o alumna en una sessió d’avaluació.
2. En aquesta avaluació, s’ha d’incloure l’avaluació per àrea expressada per mitjà dels termes següents: insuficient (IN), suficient (SU), bé (BÉ), notable (NT) o excel·lent (EX), i amb el format descrit en l’annex V.
TÍTOL II Ordenació de l’Educació Primària CAPÍTOL I Estructura del currículum
1. Les àrees de l’Educació Primària són les següents:
a) Coneixement del Medi Natural, Social i Cultural
b) Plàstica i Visual
c) Música i Dansa
d) Educació Física
e) Valencià: Llengua i Literatura
f) Llengua Castellana i Literatura
g) Llengua Estrangera
h) Matemàtiques
1. Els projectes interdisciplinaris integren competències, sabers, mètodes o formes de comunicació de dues o més àrees, per a comprendre un fenomen, resoldre un problema o crear un producte, alhora que creen un vincle entre l’àmbit de coneixement i el seu entorn sociocultural.
1. Les àrees del currículum es poden agrupar per a treballar per àmbits, d’acord amb el criteri de cada centre educatiu.
1. Les competències clau del currículum definides en l’article 2 són
les següents:
a) Competència en comunicació lingüística
b) Competència plurilingüe
c) Competència matemàtica i competència en ciència, tecnologia i
enginyeria
d) Competència digital
e) Competència personal, social i d’aprendre a aprendre
f) Competència ciutadana
g) Competència emprenedora
h) Competència en consciència i expressió culturals
1. El perfil d’eixida de l’alumnat al final de l’ensenyament bàsic constitueix la concreció dels principis i fins del sistema educatiu referits a l’educació bàsica que fonamenta la resta de decisions curriculars. El perfil d’eixida identifica i defineix, en connexió amb els reptes del segle XXI, les competències clau que l’alumnat ha d’haver desenvolupat en finalitzar l’educació bàsica, i introdueix orientacions sobre el nivell d’acompliment esperat al final de l’Educació Primària.