PRESENTACIÓ DEL LLIBRE DE MARIA PALAU GALDÓN, EXALUMNA DE L’IES MALILLA

El passat dia 19 de Desembre de 2023 es va presentar al Centre Cultural La Beneficència de la ciutat de València el llibre “Indignas hijas de su patria”. Crónicas del Patronato de Protección a la Mujer en el País Valencià, escrit por Marta García Carbonell i María Palau Galdón.

Aquest estudi va ser guanyador de la “Beca Josep Torrent de periodisme d’Investigació” 2021, convocada per la Unió de Periodistes Valencians.

María Palau Galdón és una jove del nostre barri de la que poguérem disfrutar com alumna a l’IES MALILLA on va cursar els estudis de Secundària i Batxillerat, acabant al curs 2016/2017. Per això a l’acte de presentació del llibre i hi vam acudir un bon grapat dels seus professors i professores (en actiu i retirats) i de companys i companyes d’estudis.

El seu treball que ara es publica és el resultat d’una rigorosa investigació sobre una més de les institucions repressives del Franquisme (encara que va durar fins el 1985), el “Patronato de Protección de la Mujer”, que tenia com a objectiu imposar l’arquetipus homologat de dona definit per la decència, el recatament i la castitat. Milers de dones adolescents i joves catalogades pel sistema com “mujeres caidas” van ser tancades sense el seu consentiment en reformatoris convertits en espais de tortures, repressió i càstig. En molts casos hi entraven embarassades sent menors d’edat i allí perdien el contacte amb el seu fill.

Des del nostre institut ens alegrem de bon tros que una antiga alumna com MARÍA PALAU GALDÓN haja contribuït a recuperar la memòria històrica del nostre país i que aquesta publicació siga el començament d’un brillant futur professional. MOLTES FELICITATS!

Carlos Segura Estevan. Departament de Geografía i Història