Durant el curs 2021-22, últim any del projecte vam realitzar les següents accions:
CONSTRUCCIÓ D’INSTRUMENTS MUSICALS
- Construcció d’instruments musicals amb materials reciclats. Hem treballat la família dels aeròfons, membranòfons, idiòfons i cordòfons.
L’alumnat s’ha servit de materials cassolans i en molts casos reutilitzats per fer el seu propi instrument: perxes, tubs de pvc, caixes, fustes, cartró, gomes, fil de peixcar…
- Construcció de caixons flamencs en el taller de Tecnologia. Es van formar grups de 3 alumnes i es va treballar l’ús de les diferents ferramentes, diferents tècniques, diferents materials i la execució d’un projecte. Estos caixons ens serviran per treballar diferents patrons rítmics d’una manera més pràctica i propera a l’alumnat.
EXPOSICIONS
- Exposició amb els instruments construïts pels alumnes de 1r d’ESO. Es va realitzar al final del primer trimestre i l’alumnat va participar activament en el seu muntatge. De forma voluntària alguns alumnes es van oferir a fer visites guiades a l’exposició per als seus companys de classe, la qual cosa va suposar una millora en la nota.
- Exposició final del projecte: ukeleles, caixons flamencs, instruments reciclats, cartells sobre famílies instrumentals, cartells curiositats musicals, caràtules fusta, vinils cartrò, carillons de paper, pòsters instruments electròfons…
PRESENTACIONS ORALS
- 1r ESO. Presentació en valencià de l’instrument construït. El contingut de l’exposició va ser preparat prèviament amb una redacció.
- 2n ESO. Presentació en anglés d’un instrument musical mitjançant un programa de presentació. El contingut de l’exposició va ser preparat a classe d’anglés.
PINTURA I DECORACIÓ
- 2n ESO. Decoracions de carrillons de paper. L’alumnat està treballant per primera volta exclusivament amb instruments de percussió Orff però no en tenen a casa, així que van fabricar-se un de casolà per a practicar, el curs vinent es demanarà com a material didàctic al Banc de llibres.
- 2n ESO. Decoració de caixons flamencs. En el disseny del calaix flamenc hem utilitzat diferents tècniques: llapis de grafit, retoladors permanents, acrílics o aquarel·les per potenciar els colors apagats d’alguna imatge transferida i, fonamentalment, una nova tècnica per a l’alumnat anomenada Transfer o Transferència.
- Decoració de caràtules de discos fetes amb fustes reciclades
EXPOSICIONS ORALS
- 1r i 2n ESO. Exposicions orals respecte a l’origen, família instrumental, materials de construcció i intèrprets destacats de l’instrument escollit.
- Visites guiades a l’exposició, l’alumnat de 2n d’ESO es va preparar voluntàriament una presentació per als de 1r de’ESO.
CONCERTS
- 1r i 2n d’ESO. Mascletà amb botelles reciclades. Durant la setmana cultural prèvia a les vacances de Pasqua. Es van treballar les figures rítmiques i els silencis. A més es van treballar unes regles per a tocar en grup com el silenci inicial, la concentració per a seguir la partitura, la coordinació, mantindre el tempo, etc.
- 4t ESO. Concert final de curs. L’alumnat de 4t d’ESO ha realitzat una actuació musical aprofitant l’acte de graduació. En ella s’ha interpretat: “Me colé” del grup Mecano, “Viva la Vida” de Colplay i “Mamma Mia” del grup Abba. Hem utilitzat els instruments cromàtics Orff de l’aula de música adquirit amb este projecte i s’ha fet especial esment en la cura del material, perquè sense instruments no podem tocar.
Hem intentat concienciar a l’alumnat també de la reutilització i reciclatge de baquetes trencades per l’ús. Potser el curs vinent aprofitem per fer algun taller de reparació i reciclatge de baquetes.
Es van treballar a més amb l’alumnat regles que marquen la interpretació en públic com la importància del silenci, la postura, l’ús correcte de les baquetes, atenció a les directrius de la directora, respecte i agraïment al públic…
TALLERS DE CONSCIENCIACIÓ
- Durant el primer trimestre per mitjà del projecte d’educació i conscienciació ambiental “Reciclant amb els cinc sentits” s’han impartit uns tallers sobre reciclatge, reutilització i sostenibilitat a l’alumnat de la ESO del nostre centre. Els tallers han permés a l’alumnat comentar, preguntar i interessar-se per diversos aspectes relacionats amb aquesta temàtica.
Concretament els tallers que han realitzat els alumnes han sigut:
1ESO Dissecció d’una borsa de fem
2ESO Reutili-fem: elaboració d’un moneder a partir d’un brick
3ESO Si recicles, pregunta, i si no, també
4ESO Dissecció d’una borsa de fem
- Durant el segon trimestre s’ha portat a terme una campanya de conscienciació per a fer bon ús dels diferents contenidors ubicats en l’institut. S’han realitzat activitats de cartelleria i s’ha informat a les tutories.
VISITES
- Visita per part de professorat del centre a la “Mostra d’Art Sostenible” a les Naus. Es tracta de noves formes de reutilització i reciclatge a través de l’expressió artística. En aquesta exposició s’han tractat temes com la importància de transmetre valors de consum responsable i preservació del medi ambient. També s’han pogut observar noves formes de reutilització i reciclatge a través de l’expressió artística, que podran servir de referents per a complementar les activitats sobre reciclatge del nostre centre.
- Visita per part de professorat del centre a un taller de Preciós Plàstic. Es tracta de fer objectes amb envasos usats.
TEATRE
- L’alumnat dels grups de teatre del centre de 1ESO i 2ESO han preparat una performance relacionada amb el reciclatge i la sostenibilitat. La performance s’ha presentat en dues escoles de primària del barri, CEIP Mateu Cámara i CEIP Pablo Neruda, i també en el nostre institut. La finalitat que perseguíem amb aquesta proposta ha sigut conscienciar l’alumnat sobre el tema de la sostenibilitat i l’acció humana sobre el planeta, i intentar convidar a fer una reflexió tant personal com col.lectiva sobre la situació actual. A partir d’aquesta proposta s’intentarà planificar i organitzar accions que afavorisquen la sostenibilitat del planeta en el nostre centre.
: