El passat 25 de novembre, Dia internacional contra la Violència de gènere, el nostre Centre participà en diverses activitats i actes per tal de conscienciar i reflexionar sobre els motius d’aquesta violència, però a més, aprofitar per aprofundir en la necessitat del bon tracte entre totes les persones, la comunicació no violenta i l’autoconeixement emocional
Amb aquesta finalitat, enguany vam decidir Teixir una xarxa d’afectes i vam plenar el centre de teranyines plenes d’aranyes amb missatges positius i de suport. Des de les tutories, estiguérem treballant la metàfora de l’aranya com a mare, a partir de l’obra escultòrica Mamam de l’artista francesa Louise Bourgeois. Així, les aranyes representen a les dones (també a les seues criatures) víctimes de violència de gènere. L’artista pretén resignificar l’imaginari col·lectiu i ressaltar les seues capacitats i fortaleses: per una banda, les soldadures superficials i vastes de les potes de les aranyes representen les cicatrius, els colps, les agressions físiques i les cel·les, el patiment emocional d’aquestes dones a mans del seus agressors. Per una altra banda, les teranyines simbolitzen la xarxa d’afectes i de suport que la societat ha de manifestar en rebuig d’este tipus de violència.
A més, durant la setmana del 25, tot l’alumnat de Teatre de l’ESO va anar entrant a les classes per representar diferents escenes relacionades amb les relacions tòxiques i així, promoure un diàleg i reflexió sobre els estereotips i la toxicitat en algunes relacions.
Finalment, dilluns 25, a l’hora del pati, es llegí un manifest, representat per un grup d’alumnes de 4t, on es mencionà el nom de totes les dones assassinades al 2024 representades en aranyes que es penjaren en un panell que està exposat en la porta d’eixida al pati.
Fa uns dies vàrem anar a CaixaForum amb l’optativa de música. L’activitat tractava del disseny gràfic, hi havia una primera part de teoria i una altra de pràctica en la qual havíem de fer un cartell en el qual posara “música en femení”. MÚSICA EN FEMENÍ és un Projecte d’Innovació i Inclusió Educativa on s’estan fent diferents activitats al voltant del paper de la dona en la música.
El passat 11 de novembre, les classes de música de 4t de l’ESO i 1r de Batxillerat vam realitzar una activitat al centre CaixaForum de València per a participar en un taller relacionat amb la visibilització de les dones en la música. En el passat les dones no estaven reconegudes, i per exemple, les partitures moltes voltes portaven els noms masculins dels familiars.
El taller consistia en dissenyar un logo que representara este projecte. Primer, vam aprendre sobre els tipus de lletres, cal·ligrafia i com fer títols. Per una banda, ens van ensenyar a jugar amb color segons el tema del que es parla per cridar més l’atenció del receptor i recordar-nos de la marca o tema, també ens van ensenyar els diferents tipus de lletres principals sans-serif i serif i els seus principals usos com els periòdics que generalments utilitzen lletra amb serifa. Per últim, ens van mostrar quan utilitzar les lletres majúscules i minúscules per a desviar l’atenció a les parts més importants d’un text.
Després, ens vam dividir en grups i vam crear els propis logos. En finalitzar, cada grup va presentar el seu disseny a la resta de companys. L’activitat va ser didàctica, ja que dissenyar un logotip requereix tenir en compte diversos aspectes, com la tipografia, els colors, el títol i el dibuix. A més, ens va permetre reflexionar sobre la importància de les dones en la música i com tots i totes podem contribuir en aquest camp.
Però, cal destacar que la falta de temps va limitar la precisió dels logos, ja que l’activitat es va realitzar amb rapidesa. Amb més temps, s’hauria pogut profunditzar més i aconseguir resultats més detallats.
Daniela Merino Mora, David José Alises Albelda i Pau Ferrús Pham
“L’activitat sobre les Lletres d’Autor em va semblar molt bona, superant les meues expectatives.
Em va agradar la divisió en dues parts: primer, una explicació breu per a situar-nos i entendre el que anàvem a fer, i després un espai per a aplicar els coneixements. La coordinadora va explicar de manera clara i va interactuar amb nosaltres, aconseguint captar la nostra atenció.
Tot i això, en aplicar les tècniques apreses, hauria preferit tindre més temps per a treballar amb el meu grup i desenrotllar les idees més a fons. En algunes ocasions, vaig sentir que les nostres propostes no eren escoltades del tot. Malgrat tot, considere que els treballs finals van ser bons i que es van complir les expectatives previstes.” comenta Sofia Cuesta Siurana.
“L’activitat va ser entretinguda i completa, però també va tindre els seus punts negatius. El que més em va interessar va ser l’activitat pràctica, ja que ens van donar molta llibertat per a crear i ens van deixar un munt d’eines per a expressar-nos en la cartolina com volguérem. Una altra cosa que em va agradar va ser l’amabilitat dels responsables del taller, que el van fer més amé i divertit. D’altra banda, em va agradar molt la finalitat del treball, ja que és molt important conscienciar la gent sobre la música d’autoria femenina que, durant temps, no ha tingut la visibilitat que mereix.
L’única cosa que no em va satisfer del taller va ser que, per a mi, vam estar veient molta teoria que després no necessitàvem i podríem haver invertit aquest temps a acabar el cartell sense presses. En conclusió, el taller va estar bé, però es podria haver aprofitat millor el temps.” És l’experiència de Yoel Albiñana Tortosa.
“Aquesta activitat em va agradar molt, pense que a més d’haver aprés moltes coses sobre el disseny hem aprés a posar-les en pràctica. El que més em va agradar va ser la pràctica al taller perquè vàrem descobrir la nostra creativitat i imaginació, i el que menys, jo diria que l’explicació era massa llarga i poc interactiva, aleshores es feia una mica avorrida. Per la resta, en va a agradar molt i seria una activitat que repetiria.” És l’opinió de Naiara Andreu Torró.
Música en Femení és un projecte de l’IES Malilla que vol donar a conèixer el paper de les dones en la música implicant tota la comunitat educativa en activitats motivadores i creatives.
Amb la idea d’impulsar la creativitat del nostre alumnat en un nínxol que està encara per desenvolupar al voltant de la dona compositora, creguem que el projecte suposa una oportunitat per fer visible el treball de les dones en l’àmbit de la música ja siga com compositores, intèrprets, directores, crítiques musicals…
Hem observat que cada volta hi ha més estudis, investigació, i recopilació d’obres però encara no trobem partitures adaptades al nostre alumnat per poder interpretar a l’aula, així que treballaríem per a millorar este aspecte, col·laborant en diferents centres educatius i altres entitats, algunes de les activitats programades són:
Investigar biografies de dones compositores per a després organitzar una exposició
Fer concerts de compositores
Visitar altres centres educatius amb projectes relacionats
Participar en activitats extraescolars i complementàries
Organitzar recitals poètics
Realització de postals i altres manifestacions plàstiques
Elaboració d’un mural o grafiti al pati
Organització de trobades amb dones del món de la música
Treballar els rols de gènere en la músic
Treballar el paper de la dona compositora en distints països
Organització d’un flashmob o similar
Realització d’entrevistes en diversos idiomes
Adaptació de partitures per l’alumnat del centre
Interpretació de peces musicals de compositores actuals
Recopilació de partitures per a tocar a classe
Música en Femení és un projecte d’innovació i inclusió educativa seleccionat pel programa PIIE de la Conselleria d’Educació, Cultura, Universitats i Ocupació.
Aquest material ha estat finançat amb el premi aconseguit per l’exalumnat de 2n de batxillerat en la VII Convocatòria del Concurs “DE MAJOR VULL SER…”
Alicia Solis, Cap del Departament de Matemàtics agraeix la dotació de materials per un import de 1200 euros a l’alumnat de 2n d Batxillerat C: David Millán Moriano, Raquel Perales Guzmán, Emily Rossellón Jiménez, Lucía Simó Más que ha fet possible aquesta compra gràcies al premi aconseguit en la VII Convocatòria del Concurs “DE MAJOR VULL SER…”
La relació de material és llarga: Teodolits, Compàs de proporció àuria, Compàs de proporció àuria, Blocs base 10, Joc cossos geomètrics transparents, Figures geomètriques, Brúixola de placa, Estació meteorològica digital sense fil, Cinta mètrica extensible 3 m, Regla de fusta, Cronòmetre de sobretaula, Pèndols de Newton i una Subscripció a la Revista Mètode (de divulgació científica i publicada per la Universitat de València).
El proper curs l’alumnat podrà gaudir-los en les classes de matemàtiques i qui sap si servirà d’estímul per despertar noves vocacions científiques.
El jurat de Sapiència va comunicar a M. Ángeles Sanz, tutora del treball de recerca “La otra cara del patio: exclusión y pobreza”, la seua decisió de seleccionar aquest treball com a finalista per a obtenció de premi.
El dia 16 de novembre se celebrarà a l’auditori Cub Blau de la UPV l’acte de lliurament de premis i aleshores sabrem quin premi s’atorga a la investigació presentada. La nostra enhorabona i el nostre reconeixement a la nostra companya M.ª Ángeles Sanz i a les autores del treball, les nostres exalumnes Sara García i Raquel Perales que ja són universitàries.
El jurat dels premis Sapiència lliura un premi addicional al millor vídeo de presentació de la investigació. Aquest premi s´obté per votació popular. Podeu entrar a la web “Premis Sapiència”, apartat “Finalistes 2023” i seleccionar el nostre treball que apareix a l’àrea de coneixement “Ciències socials i jurídiques”. El sistema de votació es realitza a través dels Likes de Youtube. Per votar, has de fer clic al vídeo i concedir un Like. Per a més facilitat, us deixem l’adreça web https://www.youtube.com/watch?v=4q4VcA_M848 Us demanem a tot el claustre i a tot l’alumnat que vote el nostre vídeo i la màxima difusió entre els vostres coneguts.
iesmalilla-revista
Avís de privacitat: Ús de cookies pròpies per a anàlisis de visites
Este lloc web utilitza cookies pròpies amb l'únic propòsit d'analitzar el trànsit i millorar l'experiència de l'usuari. Les cookies són xicotets arxius de text que s'emmagatzemen en el teu dispositiu quan visites el nostre lloc. No compartim esta informació amb tercers ni la utilitzem per a fins publicitaris.