Experiències de teatre negre amb persones amb diversitat funcional

Al llarg de tot el projecte “Pensant en negre i apostant per la igualtat” l’IES Eduardo Primo ha treballat amb diversos grups de persones amb diversitat funcional, C.O “La Costera”, “Hort de Feliu” i “Senad”. L’alumnat de segon del Cicle Formatiu de Grau Mitjà d’Atenció a Persones en Situació de Dependència ha preparat tallers de teatre negre amb resultats molt interessants. Este treball s’emmarca dintre del projecte KA202 Erasmus + d’Intercanvi bones pràctiques “Pensant en negre i apostant per la igualtat”, projecte que coordina el nostre institut, i que pretén que els diferents centres educatius de Turquia, Grècia i Portugal, posen en marxa també una proposta fent servir el teatre negre com a eina metodològica amb el seu alumnat per tal de dur a terme una experiència teatral amb usuaris i usuàries en situació de dependència.

Els objectius que s’han treballat en els tallers són:

• Donar a conèixer el teatre negre com a eina d’aprenentatge i experimentació.
  • Desenvolupar l’expressió plàstica i corporal i aplicar-la al teatre negre.
  • Oferir noves possibilitats de representar històries mitjançant el teatre negre.
  • Aconseguir un cert grau de desinhibició interpretant diferents personatges.
  • Afavorir el treball en grup i la cooperació davant un treball comú.

Els tallers han consistit en dues sessions de dues hores cadascuna, la primera sessió s’ha dividit en dues parts, de les quals, la primera hora s’ha destinat a conèixer l’aula de Teatre Negre i a experimentar amb els diferents materials (titelles, teles, figures, objectes……).

La segona part de la sessió s’ha dedicat a elaborar elements amb els materials pròpis del teatre negre, teles, pintura fluorescent, cartolines, suro……i al coneixement de la tècnica de treball teatral amb llum fluorescent. Cal dir que l’alumnat ha conduit les activitats en tot moment com autèntics professionals de la dependència, adequant el llenguatge i la metodologia a les necessitats de cadascun i cadascuna dels nostres convidats i convidades.

La segona sessió també també s’ha dividit en dues parts, destinant la primera a treballar l’expressió corporal i coneixement de l’escenari, així com a veure els efectes i el resultat dels objectes elaborats en la sessió anterior amb la llum fluorescent.

La segona hora es s’ha presentat en tots els cassos una història, amb música i veu, que els nostres convidats i convidades han creat com a resultat final del taller.

Les històries han estat també diverses, en el cas del CO “La costera” la història es desenvolupava en el fons marí, i tractava de la importància de tenir cura del nostre planeta. En el cas de l’associació “Senad” s’ha fet una història que defensa el respecte dels ritmes i les maneres d’actuar de cadascú, i amb en el cas de les persones que venien del CO “Hort de Feliu” s’ha treballat un conte sobre les diferències individuals i la inclusió. Amb aquests missatges i la satisfacció de l’alumnat conjuntament amb els nostres convidats i convidades dels diferents centres ocupacionals i associacions, continuem treballant este taller al nostre centre, i cal dir que, sens dubte, ha estat una de les experiències més enriquidores d’este projecte.