El futur científic naix de la curiositat d’un xiquet, d’un xiquet que experimenta amb l’entorn sense saber que és el que pot arribar a descobrir. És aquí quan inicia els seus primers contactes amb la ciència. Aqueixa curiositat que impulsa al xiquet a explorar el medi, serà la mateixa que li continuarà guiant en la seua vida educativa. En l’educació primària és on es plasmen les seues primeres emocions en els seus primers experiments com: germinació de les llavors, fermentació de la mona de pasqua, criar cucs de seda…
Al principi aquests contactes amb la ciència no semblaven tindre rellevància en la seua vida, no obstant això en un futur serien la base dels seus futurs experiments. El que abans era una simple germinació de llavors ara s’ha convertit en una pràctica d’observació de mitosi; i el que era criar cucs de seda es va convertir en la base fonamental de la genètica. A partir d’aquest moment va créixer la seua passió per la ciència, alhora que afrontava les seues dificultats a l’hora de realitzar una pràctica. Una de les barreres que suposava entrar al laboratori era les inseguretats que aquest li generava. Principalment es devia al temor a equivocar-se, tindre una major responsabilitat i autonomia en realitzar un experiment, sentir que no està preparat, la por de preguntar dubtes, entre altres.
El sentir temor davant una nova experiència és normal i és una emoció amb la qual hauríem d’aprendre a conviure, es diu que és bo sentir por per a estar alerta i adaptar-nos al que es ve, no obstant això si la por es transforma en una emoció que paralitza i no permet que desenvolupes la teua activitat en el laboratori cal combatre’l.
Ja superades les primeres barreres cal aprendre a suportar la frustració després dels primers fracassos en el laboratori. Després de diversos intents arribes a aconseguir els resultats desitjats, d’aquesta manera guanyes experiència, coneixement científic i seguretat.
El que continuarà movent al científic seran les constants ganes d’aprendre i d’enfrontar-se a nous desafiaments. Confia en tu, en les teues capacitats i en la ciència.
Alumnat de Ciències de la Terra
Estudi de contaminació d’aigües. Cues de rata (larves de dípters del gènere Eristatis)
Germinació de llentilles per a l’estudi de contaminació d’aigües
Observació d’amiloplasts
Pràctica de mitosi d’arrel de ceba