Introducció

Quin programari s’utilitza en el centre? S’ha utilitzat sempre el mateix? Es fa un ús responsable del programari, tant pel que fa a llicències com pel que fa a les implicacions d’ús? Usem plataformes en el núvol? Quines plataformes posa a disposició la Conselleria per a treballar en el núvol? Amb quines finalitats?

Intentarem respondre totes aquestes preguntes en aquesta unitat del curs. Tant si ets persona experimentada en el càrrec, com si acabes de començar, recomanem la lectura, ja que en el món del programari, l’evolució és constant i convé estar actualitzat.

1.

Salt

Salt és una eina de traducció de valencià a castellà i de castellà a valencià i també de correcció de textos en valencià. Va començar com un programa que s’instal·lava de manera independent en els ordinadors personals. Ha anat evolucionant i actualment, s’ha convertit en una plataforma en línia complementada per una aplicació per a dispositius mòbils. La primera versió, SALT 1.0, va eixir l’any 1997 i les principals versions que ha tingut han sigut:

  • El Salt 3.0, funcionava de manera independent en equips amb sistema operatiu Windows.
  • El Salt 4.0, funciona com un complement del processador de text Writer dels paquets ofimàtics OpenOffice o LibreOffice , però en versions antigues d’estos.
  • El Salt.usu, posat en marxa en 2018, és una nova versió accessible a través del web que inclou eines de traducció i correcció, un apèndix gramatical i enllaços al Diccionari normatiu valencià i als Criteris lingüístics de l’Administració de la Generalitat. També és una aplicació mòbil que funciona en dispositius Android i iOS.

2.

Portals, llocs web o plataformes web

Un portal o lloc web és un conjunt de pàgines, normalment organitzades en un mateix domini i allotjades en un mateix servidor d’Internet, que ofereix a l’usuari, de forma fàcil i integrada, l’accés a una sèrie de recursos i de serveis relacionats a un mateix tema. De vegades se sol anomenar portal a la pàgina web que serveix de portada de tots els continguts d’un lloc web. Exemples de portals podrien ser la Viquipèdia, AliExpress, BOE.es, YouTube, etc.

Una plataforma web seria l’estructura de maquinari i programari necessària per a mantenir un portal o lloc web.

En l’àmbit educatiu existeixen multitud de portals que ofereixen diferents recursos (per exemple, de continguts divulgatius) i serveis (com ara de creació d’aules virtuals). A tots ens podem referir com a portals educatius, ja que la comunitat destinatària principal seria la comunitat educativa.

Les finalitats dels diferents portals o plataformes educatives poden ser molt variades, des de la simple divulgació de coneixements fins a l’obtenció de beneficis econòmics. Tot dependrà, normalment, dels mateixos objectius que tinga l’entitat que destine els recursos necessaris per a posar en marxa el dit portal o lloc web.

Es podria distingir entre portals educatius creats per entitats privades (com ara editorials, empreses tecnològiques), els creats per ONG (com ara la fundació Wikimedia), i els creats per entitats públiques (com ara el Ministeri d’Educació o les Conselleries d’Educació de les diferents comunitats)

2.1.

Portals Educatius

La Conselleria d’Educació posa a la disposició de la comunitat educativa i docent, tota una sèrie d’eines digitals per a ajudar en la seua tasca. A més de les eines administratives i del sistema operatiu Lliurex hi ha diversos projectes en diferents fases d’evolució que podríem englobar dins d’esta categoria de Portals Educatius.

Mestreacasa i PortalEdu-Blogs

La plataforma tecnològica MestreaCasa oferix actualment el servici de blogs del professorat. Està prevista la seua migració a PortalEdu-Blogs durant el curs acadèmic 2024-2025. Per a més informació, consultar la pàgina web de Mestreacasa

La documentació de Mestreacasa és molt àmplia, i pots trobar-la en el mateix portal (http://mestreacasa.gva.es/web/portaleducativo). No obstant això, volem destacar el Blog personal

Aules

La plataforma Aules és el nou servici d’Entorn Virtual d’Aprenentatge que Conselleria posa a la disposició de tot el personal docent basada en el programari lliure Moodle.

Teams

L’aplicació Teams de Microsoft s’integra per a dotar de més funcionalitats a les aules virtuals creades en Aules com és la videoconferència, emmagatzematge en el núvol o les eines d’ofimàtica. Pots consultar els següents manuals per a experimentar la integració amb Aules:

També pots sol·licitar aules virtuals en Teams per als teus grups d’alumnes. En estes aules o equips per a la docència, pots crear canals per temes, pujar materials i activitats o avaluar als teus alumnes. En els següents enllaços tens informació de com començar a crear un equip en Teams per a la docència:

3.

Aules

Logo Aules

Introducció

En esta secció sobre Aules podeu trobar:

  • Una descripció resumida de què és Aules i les seues funcionalitats.
  • Enllaços d’accés a la plataforma i apartats complementaris, com per exemple formació, autoformació, videotutoriales, diversos articles, informació sobre la gestió de les incidències o peticions d’Aules.

3.1.

Què és Aules i com comence a usar-lo?

Aules és un entorn de gestió d’aprenentatge (LMS) de la Generalitat Valenciana per als centres educatius, destinat a l’aprenentatge en línia en totes les etapes educatives, de manera accessible, des de qualsevol dispositiu.

Aules està basat en Moodle (versió 3.11 en 2023), un programari de codi obert amb llicència GPL. Moodle és la plataforma d’e-learning més utilitzada a tot el món i a més és gratuïta.

Igual que en altres plataformes de la GVA com PortalEdu, el procés d’actualització i millora de funcionalitat original es realitza adaptant connectors (plugins). Periòdicament es realitzen auditories per a mantindre la plataforma actualitzada i segura.

L’accés de l’usuari a la plataforma requereix tan sols un navegador (Chromium, Firefox, Chrome, Safari, etc) garantint així la universalitat d’accés per a pràcticament qualsevol dispositiu (PC, mòbil o tauleta) i des de qualsevol sistema operatiu (Linux, Windows o iOS). No és necessari instal·lar cap mena d’aplicació client ni sol·licitar accés !Així de fàcil!

Per a començar a treballar amb Aules, cal accedir al sabor que correspon als ensenyaments que s’imparteixen, tenint en compte que:

  • El personal docent accedeix amb el seu usuari i contrasenya d’ITACA.
  • L’alumnat pot accedir des del moment en què un docent l’inclou en un curs o aula virtual. El seu NIA és el seu nom d’usuari i la seua contrasenya inicial està formada per les 3 primeres lletres del cognom, en minúscules, més la data de naixement en format DDMMAA (dues xifres per al dia, mes i any). Si oblida o perd la contrasenya, pot recuperar-la a través del correu electrònic, o demanar-li al seu professor/al fet que li restablisca la contrasenya inicial.
  • Si uses diversos sabors d’Aules, en cadascun tindràs un compte d’usuari independent. Si es canvia la contrasenya o correu electrònic en un sabor, hauria de canviar-se també en els altres sabors que utilitze.
  • El perfil d’usuari recull inicialment la informació que figura a ITACA. Convé revisar, especialment, l’adreça de correu electrònic del perfil en cada sabor, ja que Aules utilitza el correu tant per a enviar notificacions com per a recuperar la contrasenya.

Les instruccions per a accedir es troben en la secció preguntes més freqüents del Portal Aules.

 

3.2.

Quines funcionalitats m’oferirà Aules?

1. Integració completa amb ITACA

La sincronització entre Aules i ITACA et permet crear les teues aules virtuals (alumnat inclòs) amb un parell de clics, a través del bloc “GVA Aules”.

Gestió de les aules virtuals

Des de “GVA Aules > Les meues aules > Explorar les meues aules” podràs crear les teues aules virtuals bé per matèria (agrupant diferents grups) o bé per grup de docència. El procés de crear una aula virtual és sempre incremental, podràs tornar a repetir-lo tantes vegades com necessites, sempre se sincronitzarà amb la informació de matrícula i horari d’ITACA, incorporant a l’alumnat nou que s’haja matriculat més tard.

En els sabors “Semipresencial” i “ED”, la sincronització amb ITACA es realitza diàriament i per a tot el centre durant els mesos de Setembre i Octubre, després baix demanda (tiquet en gvaSAI). Per tant, en eixos sabors, el professorat no crea les seues aules, sinó que li són creades automàticament.

Manteniment de la matrícula

També podràs gestionar a l’alumnat matriculat a les teues aules virtuals des de les opcions de “Administració del curs > Usuaris”: allí tindràs l’opció de sincronitzar la matrícula del curs amb ITACA, suspendre i eliminar la matrícula de l’alumnat matriculat.

El menú “GVA Aules > Les meues aules > Matricular substituts” et permetrà matricular al professor/al fet que et substituïsca en cas que et trobes de baixa.

Funcionalitats de direcció

A més, el director o directora del teu centre pot:

  • Sol·licitar aules virtuals específiques per al centre.
  • Matricular a l’alumnat amb matèries pendents que corresponguen al sabor d’Aules en qualsevol d’estes aules virtuals específiques.
  • Matricular, en qualsevol aula virtual, a qualsevol docent del centre i qualsevol alumne/a del centre que corresponga als ensenyaments del sabor.
  • Gestionar la matrícula de tots els cursos del centre.
  • Delegar totes estes funcionalitats a un altre/a professor/a del centre.

En el sabor Docent, el director o directora del centre pot crear cursos de coordinació docent i afegir, entre altres, al professorat del teu centre. No és possible matricular alumnat en eixe sabor. En Aules Docent si ho necessites, també podràs practicar creant cursos personals o treballant amb els diferents recursos d’Aules.

Aules recursos

2. Multitud de recursos per a la docència

Entra a la teua aula virtual, fes clic a “Activar edició” i comença a crear i enllaçar contingut, activitats, preguntes, etc.

Quan estigues en mode edició dins de l’aula virtual, crea tantes seccions com necessites fent clic a “Afegir seccions” i posa a cadascuna el títol que desitges.

Prem “Afegir una activitat o recurs” en qualsevol de les seccions i selecciona el tipus de recurs, configura’l i fes clic a “Guardar” per a incorporar-ho al curs.

Aules suporta un ampli ventall d’activitats per a enriquir la teua docència a les aules virtuals: formularis, tasques, pàgines web, lliçons, fòrums, qüestionaris, glossaris, etc. Així com també recursos elaborats amb eines externes: eXeLearning (paquet SCORM), JClic, H5P, GeoGebra, HotPotatoes, etc… a més de pujar i enllaçar documents i vídeos!

Pots comunicar-te amb el teu alumnat a través dels recursos “fòrum” , “diàleg” i “xat“. En cada aula virtual poden obrir-se tants com es desitge. Quan hi ha nova activitat, els destinataris dels missatges reben una notificació a l’adreça de correu electrònic que figura en el seu perfil.

3. Flexibilitat en l’edició i organització del contingut

Aules et proporciona una gran flexibilitat en la configuració dels continguts del curs, perquè pugues guiar al teu alumnat en la seqüenciació i disponibilitat de les activitats:

4. Banc de preguntes

Aules t’oferix un espai per a crear i editar preguntes denominat Banc de preguntes. En este espai podràs dissenyar les preguntes dels teus qüestionaris triant entre gran varietat de tipus i organitzar-les per categories.

Cada pregunta es pot (re)utilitzar en diferents lliçons i qüestionaris, estalviant temps en l’elaboració de qüestionaris, utilitzant les preguntes extretes aleatòriament a partir de diferents categories. Aules, a més de poder corregir automàticament cada formulari o lliçó, et proporciona l’opció d’afegir un feedback a l’alumnat, enriquint així el seu aprenentatge.

5. Seguiment, avaluació i qualificació

Pots seguir la participació i el grau de realització de les tasques i activitats del teu alumnat amb els informes i registres d’activitat.

Obri el Llibre de Qualificacions de l’aula virtual, crea categories de qualificació per a organitzar les activitats per períodes, unitats didàctiques, competències, etc. Tot és configurable: des del tipus i rang de puntuacions (numèriques o per escala), la ponderació de cada activitat o grup d’activitats o la qualificació de tasques opcionals fins a fórmules de càlcul personalitzades. Visualitza les qualificacions de tot el curs, d’un/a alumne/a o una activitat en concret, i exporta-les a diversos formats (Excel, Calc…).

Moltes activitats són qualificables, és a dir, des de la mateixa plataforma es poden demanar a l’alumnat les seues aportacions en forma de missatges en fòrums, lliurament de tasques, respostes de qüestionaris, etc. És possible fixar terminis i temps màxims de realització, penalitzar les respostes incorrectes, limitar el nombre d’intents i permetre intents extra. Molts qüestionaris es qualifiquen automàticament, però també es poden utilitzar diferents mètodes de qualificació per als recursos (incloent rúbriques per a avaluar a partir de criteris). Al costat de la qualificació, el professor/a pot deixar comentaris sobre el treball realitzat per l’alumne/a.

Les insígnies (badges) són una bona forma per a celebrar un assoliment i mostrar el progrés. Les insígnies poden atorgar-se basant-se en una varietat de criteris triats.

Per a cada activitat es poden indicar diversos criteris que determinaran si l’activitat està realitzada o no: visualitzar el contingut, participar, obtindre una determinada qualificació, realitzar altres activitats abans, etc. D’esta manera, tant el professorat com l’alumnat pot portar un seguiment del “grau de finalització” del curs.

Diversos tipus de tasca estan enfocades al treball col·laboratiu, com per exemple les wikis, i a la coavaluació, com és el cas dels tallers.

6. Duració de les aules virtuals, còpies de seguretat i restauració

En Aules pots continuar accedint al contingut de les teues aules virtuals del curs anterior (fins a gener del curs següent) com a “Professor-no-editor”, és a dir, no podràs matricular en este a cap alumne o alumna. Per a recuperar el teu contingut i continuar utilitzant-lo a la teua aules del curs actual, podràs realitzar còpies de seguretat de les teues aules virtuals, triant el contingut que més t’interesse i important-lo a les teues aules actuals totes les vegades que necessites.

Si canvies de sabor docent podràs copiar les teues aules d’una plataforma a una altra, sense més que descarregar la còpia de seguretat al teu PC o USB i restaurant-la en la teua nova aula virtual.

També podràs reutilitzar les teues aules reiniciant-les, buidant-les de les dades del teu alumnat però conservant totes les activitats.

3.3.

Formació en Aules

La formació en la plataforma Aules es realitza per part de la Subdirecció General de Formació de Professorat. Cal tindre en compte que les places són limitades i l’ordre d’inscripció és important, per tant, cal fixar-se molt bé en la informació que hi ha en la fitxa de cada curs ja que apareixen indicats tant els requisits de preferència com la data d’inici d’inscripció. De tota la programació d’estes formacions se sol informar a través de l’oferta formativa del CEFIRE. .

Autoformació en Aules

És interessant que puguem consultar pel nostre compte recursos per on començar des de zero amb la plataforma AULES.

A continuació deixem una recopilació d’enllaços perquè tingueu accés, tant al material específic sobre Aules, com altres recursos d’interés sobre Moodle, l’entorn en el qual està basat Aules:

  • Materials dels cursos sobre Aules del catàleg de cursos de l’àmbit TIC de la SGFP.
  • Espai de Comunicació dins del sabor docent: Este és un espai (curs o aula virtual) d’Aules allotjat en la plataforma Aules en el sabor “Docent”. Totes les persones docents es troben inscrites per defecte. En este curs hi ha un doble fòrum: un per a dubtes col·laboratius i un segon per a traslladar propostes de millora en la plataforma.

3.4.

Què fer en cas de problemes?

  1. En cas que sigues personal docent: obri una incidència en el SAI en la cua Aules indicant el segment o sabor en el qual estàs intentant treballar, la URL de la pantalla en la qual tens problemes (la pots copiar del navegador) i la descripció del problema tan detallada com siga possible,  si pots adjuntar captures de pantalla millor. Els tècnics del SAI contactaran amb tu a través de l’aplicació Gestió d’Incidències i intentaran resoldre el problema. Si la incidènciano és teua, indica el DNI i el nom de l’usuari afectat.
  2. En el cas que l’alumnat tinga problemes amb la plataforma Aules, la persona encarregada d’informar sobre com accedir o com resoldre el problema ha de ser el docent que els sol·licita que treballen amb Aules. Els docents poden consultar la informació necessària a través del portal Aules o poden obrir una incidència en el SAI en la cua Aules indicant el problema per a després, traslladar a l’alumnat les instruccions a seguir per a solucionar-lo.

Quanta més informació es documente sobre el problema, més facilitat es donarà per a solucionar-lo. Informació com per exemple, enllaços als quals s’intenta accedir, descripció de les accions que s’intenten realitzar, captures de pantalla, etc.

4.

PortalEdu

PortalEdu és la plataforma encarregada de l’allotjament dels llocs webs dels centres educatius sostinguts amb fons públics i d’altres portals webs relacionats amb els anteriors (cefires, aulasegura, telematrícula…). A més, encara que es troba en fase de desenvolupament, PortalEdu oferirà blogs oficials per als docents d’aquests centres.

PortalEdu està basada en WordPress, la plataforma programari de gestió de continguts (en anglés CMS, Content Management System) de codi obert amb major implantació en el món.​

Per a adaptar aquesta eina WordPress, a les necessitats particulars del projecte, es realitza de manera contínua una selecció, adaptació i traducció al valencià d’un conjunt de connectors (plugins) que amplien la funcionalitat original i/o simplifiquen el seu ús. A més, s’incorporen una sèrie de connectors de desenvolupament propi per a la gestió administrativa, la millora de rendiment i per al compliment de la imatge corporativa.​ D’altra banda es realitzen amb freqüència actualitzacions i auditories per a mantindre l’eina segura.​

En l’actualitat, PortalEdu és l’únic lloc que permet allotjar webs de centre. El procés de substitució progressiva dels llocs web institucionals que es trobaven en Mestreacasa, tal com es va fer amb la ja tancada plataforma de Linucentres, va finalitzar al desembre de 2022. Per a agilitzar i ajudar en la migració de webs de centre entre totes dues plataformes, es va implementar un servici que permetia la possibilitat de traslladar part dels continguts allotjats en la primera, per al seu tancament definitiu. Més informació ací

4.1.

Funcionalitats destacades

Imatge institucional

PortalEdu incorpora temes de visualització apropiats, que respecten la normativa d’imatge institucional dels centres. ​

A més, proporcionarà eines per a ajudar en els centres a complir amb les seues obligacions de publicació. Alguns exemples són: la maquetació correcta dels logotips, la creació de subsites per a projectes d’innovació educativa, la inclusió de clàusules de protecció de dades, cookies d’usuari i les que siguen necessàries per al compliment de futures disposicions.​

Alta i migració de la web del meu centre

Els equips directius dels centres sostinguts amb fons públics (GVA) poden fer, mitjançant tiquet a gvaSAI, les següents demandes:​:​

  • Alta de la web en PortalEdu. Obtindran una web buida amb unes seccions prèviament definides.​
  • Migració de dades des del portal Mestreacasa. (pròximament)
  • Migració de dades altres fonts compatibles amb la tecnologia WordPress, tasca que ja es va fer amb les webs tancades de Linucentres i que s’estén ara als llocs allotjats externament.​​

S’ha de tindre en compte que l’aspecte dels webs migrats resulta sempre diferent de l’original, per la diferència de tecnologies, tematització, connectors utilitzats, etc. ​

Sincronització d’usuaris i rols

Quan se sincronitzen els usuaris d’un centre, aquests prenen el rols en PortalEdu en funció dels càrrecs que consten a Ítaca. Els rols existents i les seues funcions són les següents:

  • Direcció. Té accés a totes les característiques del portal. Serà la persona encarregada de gestionar la resta d’usuaris/as de la plataforma, ajustant el rol de cadascun d’ells, excepte el director. Rol assignat automàticament a la direcció del centre.
  • Manteniment. Pot modificar l’estructura i aparença de la web, crear contingut (pàgines i entrades) i modificar contingut altres. També pot publicar el seu contingut i el dels altres. Rol assignat actualment al coordinador TIC.
  • Publicació. Pot crear i publicar, tant entrades com pàgines, però no pot modificar ni validar les dels altres.
  • Contingut. Només pot crear i modificar les seues entrades, però no es publicaran directament, si no que han de ser publicades per usuaris amb rols de direcció o manteniment.
  • Subscriptor. Té accés de només lectura als continguts.

Des de setembre de 2022 i seguint amb la integració de les eines pròpies de Conselleria amb els serveis de Microsoft, s’ha implementat en *PortalEdu un servei de *SSO (*Signle *Sign *On) que permet a tots aquells usuaris que tinguen identitat Microsoft (compte de correu @edu.gva.es) i que pertanguen a la plantilla d’un centre accedir a *PortalEdu utilitzant les credencials de la seua identitat Microsoft. Més informació ací.

Accessibilitat en Portaledu

PortalEdu part d’una arquitectura accessible per als usuaris i adaptable per a dispositius mòbils.​

PortalEdu facilita la inserció de contingut accessible però requereix que l’usuari evite alterar el contrast dels textos, col·loque imatges sense text alternatiu, links buits i evitar l’edició en manera HTML, fonamentalment. L’usuari creador de continguts ha de confeccionar-los mantenint aquesta accessibilitat. ​

https://es.wordpress.org/about/accessibility/​

El tema de visualització utilitzat es diu GeneratePress i compleix les recomanacions Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.0 ​

https://bloggingbeats.com/generatepress-review/​

Editor de blocs Gutenberg

L’editor estàndard de WordPress ha passat a ser l’editor de blocs Gutenberg. Més informació en https://portal.edu.gva.es/portal/va/editor-de-blocs-gutenberg/

Millora del rendiment

PortalEdu dona servei actualment a més de 1000 entitats entre centres educatius i projectes. Es tracta d’una xifra suficient elevada pera una instal·lació de WordPress Multisite.​

PortalEdu ha incorporat una eina de memòria cau amb opció de neteja. Amb aquesta eina els centres amb una gran quantitat de visitants tindran una experiència d’usuari ràpida. ​

Uns altres plugins destacats

  • Multilingüisme basat en el plugin Polylang
  • Formularis avançats basats en el plugin Gravity
  • Biblioteca de documents basats en el plugin Real Mitjana Library

4.2.

Formació i autoformació per a PortalEdu

Per al curs  2023-2024 i donada la importància d’esta eina, el cefire de Competència Digital Docencte desenvolupa diverses formacions que es poden consultar en formació.

Cal tindre en compte que durant la realització del curs es treballa directament sobre la web del seu propi centre en PortalEdu. Així, resulta indispensable que la direcció del seu centre estiga conforme a atorgar al docent els permisos de l’edició d’esta. També és obligatori que aquest centre es trobe entre els permesos en PortalEdu. Previ a l’inici del curs, l’equip directiu haurà de sol·licitar l’alta del centre (si no ho estiguera ja) a través de gvaSai i atorgar els permisos de manteniment al docent inscrit.

Autoformació

Recordem que podeu trobar una còpia recent dels cursos de formació en la web del cefire de Competència Digital Docencte en la pestanya AutoFormació àmbit CDD. Atés que PortalEdu és una plataforma que evoluciona ràpidament recomanem la seua consulta davant qualsevol dubte sobre l’ús del portal.

4.3.

Sol·licitud d’un espai web a PortalEdu

Seguint el comentat anteriorment és tasca del director del centre, com a responsable de la web de centre, sol·licitar l’alta en PortalEdu. Amb l’alta, el director passarà a ser l’administrador de la web, funció que pot delegar en qualsevol altre docent a través de la gestió d’usuaris del seu espai web.

L’alta es pot demanar mitjançant tiquet a través de l’aplicació de gestió d’incidències del sai, gvaSai. Per a aquest procés hi ha disponibles dues cues diferents en funció de si l’alta porta associada o no un procés de migració de l’antiga web de Mestre a casa. Les cues són:

  • Aplicacions Educatives -> PortalEdu -> Altes
  • Aplicacions *Educactivas -> PortalEdu -> Migració web de centre des de Mestre a casa. La petició de migració porta aparellat un alta en cas que el centre no dispose d’espai en PortalEdu.

Quant a la sol·licitud d’espai per al blog del docent, cal tindre en compte que aquesta funcionalitat de *PortalEdu es troba actualment en desenvolupament, per la qual cosa encara no es troba disponible.

4.4.

Web de centre en altres plataformes

En aquest sentit, l’ORDRE 19/2013, de 3 de desembre, de la Conselleria d’Hisenda i Administració Pública, per la qual s’estableix les normes sobre l’ús segur de mitjans tecnològics en l’Administració de la Generalitat, en el Capítol 2, Article 5, Punt 4, diu el següent:

“Queda prohibit, així mateix, transmetre o allotjar informació pròpia de l’Administració de la Generalitat en sistemes d’informació externs, excepte autorització expressa de l’organisme responsable del tractament de la informació, que comprovarà la inexistència de traves legals per a això i verificarà la subscripció d’un contracte exprés entre l’Administració de la Generalitat i l’empresa responsable de la prestació del servei, inclosos els acords de nivell de servei que procedisquen, el corresponent acord de confidencialitat, i sempre prèvia anàlisi dels riscos associats a tal externalització”.

Per aquest motiu, davant aquesta situació, animem als centres que es troben en ella al fet que regularitzen el seu web, tancant aquest espai no autoritzat per l’Administració i començant a treballar, en el seu degut moment, en el seu nou espai en Portal.EDU.

Estat del projecte i millores futures

En aquest moment ens trobem en la versió 5.8 de PortalEdu. Les noves versions aniran desplegant-se seguint el Roadmap propi de WordPress, per a complir les necessitats de seguretat i la reparació d’errors.

A més, estem preparant les següents millores:​

  • Sincronitzacions automàtiques dels usuaris i dels càrrecs directius.​
  • Compatibilitat amb H5P, per a la creació de contingut.​
  • Generació de blogs del professorat amb migració des de Mestreacasa.​
  • Priorització de l’editor Gutenberg (editor estàndard de WordPress)​ vs Beaver Builder.

5.

Biblioedu

La xarxa valenciana de biblioteques escolars en línia (PMB en línia) és un projecte que naix, en 2023, de la Subdirecció d’Innovació i Qualitat Educativa, i del Servici d’Informàtica per als Centres Educatius (SICE) per a impulsar la transformació digital de les biblioteques escolars valencianes i aconseguir una biblioteca escolar sostenible, ubiqua i col·laborativa. Tots els centres educatius públics poden incorporar-se al projecte.

Qualsevol persona pot consultar el catàleg de la xarxa valenciana de biblioteques escolars en línia. A més, els docents, els no docents i els estudiants, també poden reservar documents, mitjançant la seua Identitat Digital (@edu.gva.es / @alu.edu.gva.es).

Més informació en esta presentació del projecte

6.

Appsedu

En l’entorn educatiu és necessari poder utilitzar aplicacions informàtiques en diferents plataformes, per això, el projecte Appsedu naix amb la intenció d’oferir un catàleg d’aplicacions  complet i eficaç on les persones usuàries puguen consultar de manera senzilla l’estat de les aplicacions educatives, facilitant un ús segur de les mateixes i protegint les dades de l’alumnat.

Si es desitja utilitzar una aplicació, el primer és veure si ha sigut avaluada i figura en el catàleg d’aplicacions d’Appsedu (gva.es), en cas de no estar, pots veure el criteri a seguir per a saber com actuar en Quan sol·licitar l’estudi d’una aplicació? – Appsedu (gva.es)

Les aplicacions avaluades poden estar autoritzades o no autoritzades, durant este procés d’avaluació sorgixen altres estats que es poden consultar en ¿Cuáles son los posibles estados que puede tener una aplicación en Appsedu y qué significado tiene cada uno de ellos?  – Appsedu (gva.es)

Algunes aplicacions són aplicacions web, estes aplicacions requerixen que l’usuari es registre. En el cas de docents i no docents de centres educatius, es pot iniciar sessió amb Microsoft, Office 365 o M365 en les aplicacions que figuren autoritzades en Appsedu. Esta elecció presenta avantatges significatius, ja que seguix un protocol de seguretat estàndard recolzat per la Conselleria d’Educació. La Conselleria estudia en les aplicacions que utilitza este mètode d’autenticació tots els detalls quant a seguretat i protecció de dades. Esta opció no està disponible per a l’alumnat i per això, l’alumnat només pot utilitzar l’aplicació si es registra amb un compte de correu, que pot ser l’associada a la seua Identitat Digital; en este cas, la Conselleria d’Educació no assumix responsabilitat pels possibles riscos de seguretat associats amb l’aplicació i és l’usuari el que accepta les polítiques de privacitat o no. En l’ús de l’aplicació, no podrà proporcionar dades personals de l’alumnat, ni tan sols de manera anònima o codificada. Més informació en Existen dos formas para iniciar sesión en aplicaciones educativas.¿Cuál es la diferencia entre ellas? – Appsedu (gva.es)

Més informació ¿Cómo funciona Appsedu? – Appsedu (gva.es)

.

7.

LliureX

Què és LliureX?

LliureX és un sistema operatiu i, per tant, l’aplicació indispensable perquè funcione un dispositiu digital, ja siga un ordinador de sobretaula o un portàtil. Com a sistema operatiu orientat específicament a l’àmbit educatiu, LliureX inclou aplicacions idònies per al procés d’ensenyament-aprenentatge així com aplicacions d’ús general per a la reproducció i gravació multimèdia, edició d’imatge, so i vídeo, ús d’Internet, ofimàtica, espais maker, DIY o IoT, entre altres.

LliureX i el programari lliure

Quan es parla de programari lliure, en general, i de LliureX, en particular, vol expressar-se que qualsevol persona pot utilitzar-ho, pot fer una còpia i compartir-la, pot veure com funciona internament LliureX o alguna de les seues aplicacions i, si ho considera adequat, modificar-la per a millorar-la, i tot això sense demanar permís a ningú. Per tant, el programari lliure és una qüestió de llibertat, no de preu ja que no implica que el programari siga necessàriament gratuït.

Característiques de LliureX com a sistema operatiu de programari lliure

En tractar-se d’un sistema operatiu lliure amb una orientació imminentment educativa, les seues característiques més destacables són les següents:

  • Independència tecnològica. LliureX obre la possibilitat a la Conselleria d’Educació, Universitats i Ocupació de seleccionar i adaptar les aplicacions que considere més adients, sense dependre d’una empresa o proveïdor extern que puga imposar condicions o limitacions. A més, ofereix múltiples opcions de personalització i adequació a les necessitats educatives de cada centre.
  • Privacitat de la informació. LliureX respecta la privadesa i la protecció de les dades generades pels centres educatius i les persones que l’utilitzen, ja siguen docents, no docents o estudiants. Com que es tracta de programari lliure, qualsevol persona pot verificar de quina manera funciona i com s’emmagatzema la informació. Així, es garanteix l’accés i la recuperació de les dades en el futur, sense risc de perdre-les o que puguen ser manipulades per tercers sense el consentiment de la persona.
  • Fiabilitat i estabilitat. LliureX compta amb el suport d’un equip de tècnics dedicats específicament al seu desenvolupament i amb el de l’àmplia comunitat de persones usuàries actives que contribueixen a millorar les aplicacions i resoldre eventuals incidències. Aquesta combinació assegura que el programari no només siga fiable i estable, sinó que també proporciona un rendiment òptim i una experiència satisfactòria per a la persona.
  • Seguretat. LliureX proporciona un alt nivell de seguretat per als centres educatius i els seus docents, no docents o estudiants, amb un disseny robust per protegir-se de les amenaces que suposen les aplicacions malicioses i les vulnerabilitats que puguen comprometre la disponibilitat als dispositius digitals o la integritat i confidencialitat de la informació que en ells s’emmagatzema. Així mateix, incorpora eines per a la realització d’auditories, el control rigorós de la seguretat, que asseguren un funcionament correcte del programari i el compliment dels estàndards legals i ètics establerts.

Accés a LliureX

Quan una persona vol treballar en un ordinador o un portàtil amb LliureX ha de conéixer les credencials per a accedir a eixe dispositiu: usuari i contrasenya. En les noves dotacions de Conselleria estes credencials són les de la seua Identitat Digital i, per comoditat per a accedir, la persona pot escriure o bé  la Identitat Digital completa o bé únicament la part esquerra del símbol @. Per exemple, l’usuari d’un docent que la seua ID és ng.rexlliu@edu.gva.es pot ser una d’estes dues opcions:

  • ng.rexlliu@edu.gva.es, és a dir, tota la seua Identitat Digital
  • ng.rexlliu, és a dir, tot sol la part esquerra abans del símbol @

Aplicacions que gestionen l’accés en LliureX:

CDC Control

L’accés amb la Identitat Digital pot utilitzar-se en les versions 19 i 21 de LliureX. Les versions anteriors ja no tenen suport tècnic i, per tant, és recomanable actualitzar a les dues últimes versions de LliureX. L’aplicació que permet que este accés siga possible es denomina CDC Control i està disponible en el Zero-Center, que és el Centre de Control de LliureX.

Access Control

Pot resultar d’interés que un dispositiu siga accessible exclusivament per a unes certes persones: accés limitat a estudiants o professorat, o limitat a unes persones determinades com, per exemple, els membres de l’equip directiu. Totes estes opcions es poden configurar des de l’aplicació Access Control, disponible en la secció Administració de LliureX del menú d’aplicacions.

Guest Account

En cas que la persona no recorde la seua contrasenya o siga una persona que visita el centre educatiu però no té Identitat Digital, i es vol que puga accedir a un dispositiu, es pot activar el compte que es denomina usuari convidat. Per a activar el compte d’usuari convidat, cal anar a l’aplicació Guest Account Manager, disponible en la secció Administració de LliureX del menú d’aplicacions.

Amb esta funcionalitat, en la pantalla principal d’eixe equip apareixerà una icona que permetrà iniciar la sessió com a usuari convidat. Cal tindre en compte que qualsevol canvi realitzat com a usuari convidat romandrà únicament durant la sessió activa i, que una vegada es tanque la sessió, tota modificació o arxiu emmagatzemat per este usuari convidat es perdrà.

WIFI GVA Control

LliureX permet configurar les connexions sense fils dels centres educatius dotats per Conselleria amb xarxa wifi. L’aplicació que permet que els dispositius es connecten a la wifi del centre educatiu es denomina WIFI GVA Control i està disponible en Zero-Center.

Catàleg d’aplicacions educatives

Zero-Center és el punt d’accés per a poder instal·lar aplicacions de manera ràpida i senzilla. En el Zero-Center, qualsevol usuari accedix a un ampli ventall d’aplicacions adequada per a la seua tasca acadèmica en tots els nivells educatius:

  • Infantil i Primària. Aplicacions disponibles en Recursos infantil de la secció Recursos.
  • Secundària i Batxiller. Aplicacions disponibles en Recursos educatius de la secció Recursos.
  • Formació Professional. Aplicacions disponibles en FP Administratiu, FP Electrònica i FP Informàtica de la secció Cicles Formatius.
  • Ensenyaments Artístics. Aplicacions disponibles des de la secció Multimèdia.

Un equip d’assessors tècnics docents es dedica a mantindre el catàleg d’aplicacions disponibles en LliureX. És possible que no trobem alguna aplicació que ens interesse i, en eixe cas, simplement fa falta sol·licitar, mitjançant una petició en gvaSAI, que s’incloga en el Zero-Center.

Accessibilitat i inclusió

LliureX afavoreix la personalització i adaptació per a les persones amb discapacitat. Un exemple d’aplicació per facilitar l’ús de LliureX a aquest col·lectiu de persones és Access Helper, disponible en Zero Center.
Addicionalment, LliureX és sensible a les persones vulnerables, i facilita l’accés, permanència i promoció de l’ús de les TIC en el sistema educatiu de tot l’alumnat en igualtat de condicions, ja que pel fet de tractar-se de programari lliure permet que un estudiant puga emprar un dispositiu digital sense haver de comprar una llicència quan vol utilitzar el sistema operatiu o alguna de les seues aplicacions.

Formació, suport i descàrrega

Els docents poden enriquir les seues habilitats en l’entorn LliureX a través dels cursos oferits pel CEFIRE de Competència Digital Docent.

A més, qualsevol persona interessada a aprendre sobre LliureX de manera autònoma, té al seu abast el curs d’autoformació:

I estos altres cursos d’autoformació publicats pel CEFIRE:

Suport

La Web oficial de LliureX és l’eix vertebral d’informació que pot consultar-se per a mantindre’s actualitzat.

Si necessita configurar un equip, realitzar una actualització a una nova versió o resoldre una incidència, pot obtindre’s suport de LliureX des de la plataforma gvaSAI.

Descàrrega

LliureX pot descarregar-se des de la secció descarregues de la pàgina Web oficial.