Introducció

Respecte a les telecomunicacions, tots els centres docents compten amb :

  • Telefonia IP
  • Accés a Internet
  • Una xarxa interna de centre

Coneixem com és l’electrònica de xarxa?

Els equips informàtics són importants, però no menys important és la resta de l’equipament i s’ha de conéixer.
Són vàries la instruccions de servei on es parla d’un responsable de l’electrònica de xarxa:

“La manipulació de l’electrònica de xarxa que proporciona accés a Internet en secretaria i les aules dels centres haurà d’estar controlada per un responsable per a evitar qualsevol manipulació aliena, qui portarà un registre amb l’històric d’actuacions que es realitzen sobre l’electrònica i qui les realitza (visites de tècnics, canvi de falques,…)
Es recomana que l’electrònica de xarxa se situe en un espai dedicat, tal com un armari de comunicacions, al qual arribe xarxa elèctrica per a alimentació dels equips. Aquest espai es recomana que dispose d’accés controlat pel responsable, i que romanga tancat.”

INSTRUCCIÓ DE SERVEI Núm. 3/2010
INSTRUCCIÓ DE SERVEI NUM 5/2012 : Per al correcte ús i gestió de la línia de dades dels centres educatius

Cal assenyalar que, si bé el coordinador TIC ha de conéixer la infraestructura i l’electrònica de xarxa i ha d’estar informat sobre les actuacions que es realitzen sobre aquesta, qualsevol manipulació i modificació de la configuració ha de ser realitzat exclusivament pels tècnics del SAI. El coordinador TIC només ha de fer canvis de connectors en switchs quan estiga baix la supervisió d’un tècnic del SAI, per exemple quan hi haja una comunicació telefònica per a la resolució en remot d’una incidència de xarxa. Ressaltar que la configuració de les diferents boques (connectors) dels switchos varia de les unes a les altres, amb la qual cosa, en intercanviar els cables de lloc es poden induir bucles i problemes que produïsquen talls parcials o totals de comunicació.

Per tant, no s’ha de modificar cap connexió en els racks de comunicacions, ja que pot deixar sense servei a determinats sectors o a la totalitat del centre. L’única modificació ha d’estar motivada per proves en remot, sota la supervisió d’un tècnic del SAI.

1.

La telefonia IP en els centres educatius

Actualment, els centres disposen de telefonia IP integrada en la xarxa Ibercom de la GVA facilitant un millor servei telefònic i un estalvi econòmic a l’administració pública. 

Només queden algunes línies RTB (línies de coure). A causa de l’apagat de centraletes de coure per part del proveïdor hi ha un projecte en marxa per a migrar aquestes línies de coure i donar-les de baixa. En cas de ser línies de telefonia que no donen servei a una alarma o un ascensor, es migren a telefonia IP, en cas contrari, com la telefonia IP deixarà de funcionar si es produeix una fallada elèctrica, s’ha de migrar a un mòdul GSM amb bateria inclosa que ha d’estar inclòs dins del contracte de manteniment de l’alarma o de l’ascensor.  

Recomanem en els centres que programen un número de supervivència sobre la línia d’internet; aquest és un número al qual es desvia automàticament el número de telèfon principal del centre en cas d’avaria sobre la línia. L’alta del número de supervivència es pot demanar en gvaSAI, per a això cal seleccionar en el catàleg de serveis NOU TIQUET SOBRE LA XARXA DE VEU I DADES > TELEFONIA FIXA > ALTA, BAIXA, O MODIFICACIÓ DE EL Núm. DE SUPERVIVÈNCIA.

Encara que el sistema de telefonia és IP, podem trobar-nos dos tipus de terminals, teminales analògics i teminales IP. Els terminals analògics acaben en uns dispositius que converteixen el senyal analògic a IP, aquests dispositius es diuen audiocodes (2 telèfons) i mediagateways (4, 16,… telèfons).  

Actualment ja no es posen nous audiocodes o mediagateways. En els centres queden els que es van posar quan es va implantar la telefonia IP.

TELEFONIA IP

1.1.

Dispositius (VoIP)

TELEFONIA IP

A continuació, enumerem els dispositius que se solen utilitzar en els centres amb telefonia IP. Depenent de les característiques del centre pot haver-hi més quantitat d’uns o d’uns altres.

Telèfon IP: És molt similar a un telèfon convencional, però es connecta a una línia de dades en lloc d’una línia de veu, a més, el mateix telèfon IP disposa d’una roseta de dades per a connectar un PC. Els models més habituals de telèfons IP enviats en els centres són l’ALCATEL iptouch 4018 i el 4028 (link amb manual PDF). Quasi tots els centres solen tindre, almenys, un telèfon IP.

4018
4028

AudioCode: Ens serveix per a aprofitar els telèfons convencionals (veu analògica) i connectar 2 telèfons normals (o sense fils) perquè funcionen sota la telefonia IP. No tots els centres tenen aquest dispositiu.

AudioCode

MediaGateway: Similar a l’AudioCode però amb moltes més eixides de telèfon analògic. Aquest dispositiu sol estar instal·lat en l’armari rack on arriben els cables de veu i així aprofitar una instal·lació de veu existent (incloent els telèfons convencionals). No tots els centres tenen aquest dispositiu.

MediaGateway

Telèfons convencionals: Si s’ha instal·lat un AudioCode o un MediaGateway, es poden usar els telèfons convencionals amb funcionalitats d’un telèfon IP. En aqueix cas, també existeix una guia ràpida per a saber com usar-lo. Es disposa a més d’una guia de resolució per a les incidències més freqüents relacionades amb la telefonia IP.

1.2.

Gestió d’incidències o consultes de Telefonia IP

Totes les consultes o incidències de telefonia IP es realitzaran a través de gvaSAI. És necessari que la persona que faça la consulta o informe sobre una incidència tinga el perfil que li habilita per a realitzar aquest tràmit.

Les categories d’incidències de telefonia fixa i mòbil son visibles per a tots els perfils.

Respecte a les peticions, es mostra a continuació una taula on s’indiquen els perfils que tenen accés a diferents tràmits:

Peticióperfil
Assessorament per a l’ampliació i reestructuraciótots
Consulta sobre l’inventari de telefonia del centre docentcoordinador TIC/ED
Alta / Baixa desviament immediat de crida (per exemple, davant un trasllat, necessite que es desvie el telèfon de capçalera a un mòbil que s’ha proporcionat en el centre)director/secretari
Alta / Baixa terminal i extensió IPdirector/secretari
Alta / Baixa del desviament si ocupat o absent (salt) (per exemple, es desitja que quan el telèfon de la consergeria estiga ocupat o absent, ix-te l’anomenada a secretaria)director/secretari
Canvi del nom d’un extensió (p. ex. associar una extensió a un càrrec directiu o al nom d’un departament)director/secretari
Alta / modificació de l’operadora automàticadirector
Alta / Baixa o modificació de locucions (per exemple, es donarà de baixa un telèfon i es desitja que isca una locució avisant del nou número o una EOI desitja posar locució amb l’horari del centre)director/secretari
Alta / Baixa o modificació del núm. de supervivènciadirector/secretari
Canvi de categoria d’extensionsdirector/secretari
Permuta entre extensionsdirector/secretari
Consultes ús del terminaltots
Registre de cridades (esta categoria informa que la sol·licitud es fa per correu a la DGTIC per a perfil director o secretari)director
Telefonia mòbil. Canvi de la configuració de les extensionsdirector/secretari
Telefonia mòbil. Consultestots

1.3.

2.

Accés a Internet

La Direcció General de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions s’encarrega, entre altres coses, de donar accés a Internet en tots els centres dependents de la Generalitat, concretament la secció de comunicacions. 

Aquest accés, ha anat variant amb el temps i, en general, hem anat passant de tindre connexions ADSL amb velocitats que hui dia serien insuficients a disposar de connexions de fibra òptica amb velocitats adaptables a les necessitats de cada centre. En l’actualitat, les connexions dels centres educatius són majoritàriament connexions de fibra a 300 Mbps.  

Dues xarxes: Xarxa de Secretaria i Xarxa d’Aules 

Amb un sol encaminador, els centres educatius disposen de dues xarxes: la xarxa de secretaria i la xarxa d’aules. La xarxa de secretaria s’utilitza per a tasques administratives i en aquesta xarxa únicament es connecten els equips de administració i de l’equip directiu. La connexió de la xarxa d’aula s’utilitza per a tasques docents i en ella es connecten la resta de equips, és a dir, els situats a la sala de professorat, aules d’informàtica, departaments, aules, etc. 

Amb la fi de garantir una navegació segura, s’ha implantat un sistema de filtrat i seguretat de continguts que impedeix l’accés a continguts no aptes per a l’alumnat, analitza la presència de virus o programari maliciós i protegeix d’atacs externs. 

Normalització de la LAN

Actualment, existeix un procés de normalització de la LAN dels centres docents, tant en la xarxa de secretaria com en la xarxa d’aules. Aquesta normalització es desenvolupa dins del projecte Course+Fenix i del Vulcano. Aquests projectes canvien l’electrònica de xarxa (switches), l’adreçament de la xarxa de secretaria d’estàtic a dinàmic i adapten i normalitzen els serveis actuals de la LAN dels centres.  

Tot això ho podeu trobar explicat en el següent vídeo: 

PROJECTE COURSE + FENIX

Per tant, el teu centre pot trobar-se en un d’aquests dos casos: 

Cas 1. Si pel teu centre ha passat Corse+Fenix i s’ha pogut completar: 

Tant l’adreçament de secretaria com el d’aules serà dinàmic i només les impressores o servidors tindran IP estàtica que ha de fixar-se en infoblox fent la sol·licitud en la cua corresponent en gvasai si no es va fixar quan es va executar el projecte. 

Cas 2. Si pel teu centre encara no ha passat Course+Fenix: 

La configuració IP de la connexió de Secretaria és estàtica. Això vol dir que cal configurar-la manualment:

  • Rang d’IP 10.20.30.2 – 10.20.30.254 
  • Màscara 255.255.255.0 
  • Porta d’Enllaç 10.20.30.1 
  • DNS1 172.16.99.119 
  • DNS2 172.16.99.121 

Guia per a configurar la xarxa en un equip amb LliureX en Secretaria.

I l’adreçament de la de xarxa d’aules és dinàmic però es reserven uns rangs per a impressores, servidors, etc.

  • NET: 172.x.x.x/24 
  • MASK: 255.255.255.0 
  • DNS1: 10.239.3.7
  • DNS2: 10.239.3.8
  • RANG DHCP AULES ESTANDAR: des de la .10 fins a la .239 
  • RANGS ESTÀTICS AULES ESTÀNDARD: .4 a la .9 i .240 a la .254 

3.

Xarxa interna del centre

Igual que hui dia no ens plantejaríem un edifici sense la seua xarxa elèctrica i de lampisteria ben dimensionada i condicionada,  hem de considerar de la mateixa manera la necessitat d’una infraestructura passiva de telecomunicacions de qualitat. D’ella depenen les comunicacions, perquè són el suport base de l’accés als serveis de veu i dades (serveis locals i en el núvol, recursos compartits, aplicacions corporatives, etc.) del centre.

Tenint en compte l’antiguitat d’alguns edificis on es troben els centres educatius, la xarxa cablejadano és una infraestructura que haja sigut tinguda en compte en la construcció de tots els centres públics des dels seus inicis. Per este motiu hi ha una diversitat molt gran pel que respecta a les tipologies de xarxes i a l’estat de manteniment en el qual es troben. Des de 2011 existeix una instrucció tècnica que regula com ha de ser el cablejat dels centres nous: la Instrucció Tècnica – No 1/2011.

En aquests últims anys l’augment de dispositius connectats a la xarxa fan cada vegada més necessari disposar d’una xarxa interna estructural en condicions òptimes de funcionament. Per tot això que des de l’administració s’ha decidit dur a terme el projecte d’Acord marc de Cablejat (AMC) amb dos objectius bàsics, d’una banda una millora integral de la infraestructura passiva de telecomunicacions del centre i per un altre donar cobertura a qualsevol necessitat puntual o incidència sobre aquesta infraestructura.

Actualment el projecte està centrat en eixe primer objectiu amb la intenció d’igualar en prestacions i oportunitats per al seu alumnat al major nombre de centres. 

Important dir que es tracta d’un projecte amb abast a tots els centres docents de la Generalitat Valenciana, la planificació de la qual és competència de la DGTIC; per tantno és necessari que el centre sol·licite l’adhesió al projecte. 

Sabem que en les condicions actuals AMC no avança al ritme que ens agradaria, però es faran els esforços necessaris per a millorar estes condicions i que d’aquesta manera puguem arribar a eixes 1600 seus de manera més accelerada. 

Si el centre no poguera esperar a l’arribada de l’AMC i decidira dur a terme la millora amb recursos propis, hauria de sol·licitar assessorament (gvasai.edu.gva.es > Nou tiquet sobre la xarxa de veu i dades > Petició > Xarxa de dades > Consulta/Assessorament) de manera que, seguint les directrius de DGTIC, l’actuació es fera sempre d’acord amb normativa.

3.1.

Xarxa cablejada

Important:

Qualsevol implantació, modificació, ampliació o millora sobre el cablejat de dades en un centre educatiu, haurà d’estar subjecte a les especificacions definides en el document d’aquest enllaç.

Vegem alguns aspectes sobre la xarxa cablejada:
• És la millor solució. Sol requerir una inversió important.
• Es recomana utilitzar cables Ethernet categoria 6A o superior.
• Important implantar un cablejat estructurat.

Centres nous

• Des de 2011 existeix una instrucció tècnica que regula com ha de ser el cablejat dels centres nous, la Instrucció Tècnica – No 1/2011.
• Els centres nous ja venen cablejats.
• La connexió entre armaris de connexions sol realitzar-se amb Fibra Òptica.
• La Fibra Òptica és difícil de manipular. És recomanable buscar personal especialitzat.
• S’ha de demanar al constructor un mapa de la xarxa del centre perquè, en cas d’avaria, sapiem per on van els cables.

Armaris de telecomunicacions (racks)

L’armari de telecomunicacions o armari rack, és el bastidor destinat a allotjar l’equipament de telecomunicacions. En ell es concentra el cablejat estructurat del centre educatiu, degudament etiquetat en tots dos extrems (armari rack i punt d’usuari) i organitzat a través de panells d’interconnexió (patch panels). Des d’aquest punt central, es dona servei de connexió en la xarxa del centre i a Internet, a les diferents dependències del centre educatiu a través de l’electrònica de xarxa pertinent (encaminadors, switches, servidors…).

Recomanacions sobre els armaris

Com a norma general, en els centres educatius han de projectar-se els següents armaris rack de telecomunicacions:

  • Un armari principal de telecomunicacions, en el qual s’instal·larà l’equip o equips d’accés a Internet de secretaria i aula, l’electrònica de xarxa i els panells d’interconnexió necessaris per a distribuir l’accés a Internet pel centre, incloent la planta en la qual se situa (planta baixa). Aquest armari serà el punt on es concentre tot el cablejat estructurat del centre educatiu.
  • Un armari secundari de telecomunicacions en cada planta del centre docent, que concentrarà el cablejat estructurat de la planta on estiga allotjat l’armari, i allotjarà l’electrònica de xarxa per a donar servei en els usuaris d’aqueixa planta, juntament amb els panells d’interconnexió necessaris.
  • Armaris específics de comunicació per a l’aula o aules d’informàtica i altres espais del centre que continguen 10 o més equips informàtics, que concentrarà el cablejat estructurat i allotjarà l’electrònica de xarxa per a donar servei en els usuaris d’aqueix espai, juntament amb els panells d’interconnexió necessaris.

Cablejat estructurat.

El cablejat estructurat i totes les instal·lacions de telecomunicacions hauran de ser dissenyats d’acord amb les normes TIA/EIA 568B i TIA/EIA 569A, ateses les particularitats pròpies dels centres educatius. Les instal·lacions hauran d’adequar-se a l’actualització de les normes citades, si això fora preceptiu.

El cablejat estructurat de telecomunicacions i el cablejat elèctric hauran de discórrer en el seu traçat de forma totalment independent, això és, físicament separats, d’acord amb les especificacions de la normativa vigent (Reglament Electrotècnic de Baixa Tensió).

Amb caràcter general, es distingiran dos tipus de cablejat tal com es defineix a continuació:

  • Cablejat horitzontal. Aquest és el que es distribuirà des de l’armari de telecomunicacions de planta fins a tots els espais d’aqueixa mateixa planta on es necessite connectar un dispositiu en la xarxa del centre. El cablejat horitzontal tindrà un extrem en els panells de pegats de l’armari de telecomunicacions de planta, i l’altre extrem en les diferents preses de xarxa d’usuaris distribuïdes per la planta. Haurà d’anar degudament identificat a través d’un etiquetatge clar i permanent en tots dos extrems.
  • Cablejat vertical. Aquest proporcionarà connectivitat entre les diferents plantes de l’edifici, unint cada planta del centre amb la planta principal (planta baixa) a través dels armaris de telecomunicacions. El cablejat vertical tindrà un extrem en els panells d’interconnexió de cada armari de planta i l’altre extrem en els panells d’interconnexió de l’armari principal del centre seguint una topologia en estrela. Haurà d’anar degudament identificat a través d’un etiquetatge clar i permanent en tots dos extrems.

A continuació es mostra un gràfic sobre el traçat del cablejat horitzontal i vertical:

Consideracions sobre la mena de cable recomanat.

Cablejat horitzontal
El cablejat horitzontal es realitzarà amb parell trenat de coure sense apantallar o cable apantallado , almenys de categoria 6A.
Tots els connectors, han de ser del tipus RJ45. D’acord amb la normes 802.3ab (1000BaseT) i 802.3an (10GBase T), la longitud màxima del cablejat horitzontal és:

  • 90 metres de tirada des de l’armari rack o patch panell fins a la roseta del lloc de treball de l’usuari.
  • 10 metres de cable (des de la roseta fins al dispositiu de l’usuari).

El cablejat haurà de complir l’estàndard mínim Gigabit Ethernet i recomanat 10Gigabit Ethernet.
En l’extrem de l’usuari, les preses de xarxa, rosetes o connectors femella RJ45, hauran de concentrar-se en caixes terminals que allotgen tants connectors com es requerisquen.
Les canalitzacions utilitzades per a distribuir el cablejat a través de la planta, hauran de tindre una folgança del 20% de la seua capacitat per a posteriors ampliacions de cablejat i incloure cable guia per a facilitar l’estesa de nou cablejada.

Cablejat vertical
El cablejat vertical es realitzarà preferentement amb fibra òptica. (depenent de la distància, mínim MMF OM4 o SMF OS2).

El cablejat vertical, sempre que es complisca les normes establides (<90m), podrà realitzar-se amb parell trenat de coure categoria 6A si es tracta d’una adequació de cablejat de centre i respon a circumstàncies d’aprofitament d’electrònica de xarxa, cablejat ja tendit o pressupostat. En aquest cas, tots els connectors han de ser del tipus RJ45.

El cablejat vertical haurà d’estar redundat (cablejat de còpia de seguretat) des de cada planta fins a l’armari de telecomunicacions principal amb idèntica tecnologia que la principal (fibra o coure segons siga procedent).

Electrònica de xarxa

S’entén per electrònica de xarxa el conjunt d’elements necessaris que han de contindre els armaris de telecomunicacions (armaris racks), per a establir connexió i donar servei en el conjunt d’equips informàtics del centre escolar.

El conjunt d’elements que conformen l’electrònica de xarxa són els següents:

  • Switch. El commutador o switch és un dispositiu digital de lògica d’interconnexió de xarxes d’equips informàtics que opera en la capa 2 (nivell d’enllaç de dades) del model OSI. La seua funció és interconnectar dues o més segments de xarxa passant dades d’un segment a un altre d’acord amb l’adreça MAC de destí dels trames en la xarxa.
  • Panells. Són estructures metàl·liques amb plaques de circuits que permeten la interconnexió entre equips. Un Patch-Panell posseeix una determinada quantitat de ports (RJ-45 End-Plug), on cada port s’associa a una placa de circuit, la qual al seu torn és propaga en xicotets connectors de truges.
  • Router. És un dispositiu que permet connectar diverses xarxes d’àrea local (LAN).
  • Regletes elèctriques. Equipades amb una determinada quantitat de preses de corrent.
  • S.A.I. (UPS). Sistema d’Alimentació Ininterrompuda que proporciona seguretat davant eventuals talls del subministrament elèctric.

3.2.

WIFI

El projecte Escoles Connectades, d’ara en avant EECC, forma part d’un conveni entre el Ministeri d’Educació i Formació Professional, l’entitat Red.es i la Generalitat Valenciana, l’objectiu del qual és la instal·lació de xarxes Wifi en els centres públics de Primària.  

D’altra banda, ja s’ha iniciat el projecte WIFIES per a estendre la implantació de xarxes Wifi en la resta de centres educatius públics, independentment del nivell d’ensenyaments impartit. 

Les instruccions d’accés depenen del projecte amb el qual es va instal·lar la Wifi en cada centre.

WiFi instal·lada amb el projecte EECC

Un centre en el que s’ha instal·lat Wifi pel projecte EECC disposa de les següents xarxes:

  • WIFI_ALU: per a accés de l’alumnat.
  • WIFI_PROF: per a accés del professorat i personal no docent.
  • WIFI_CONVIDATS: per a accés de convidats i personal no docent sense identitat digital corporativa.

Per a accedir a les xarxes WIFI_ALU i WIFI_PROF s’ha d’utilitzar la identitat digital (tant l’usuari com la contrasenya) pròpia de cada alumne i de cada docent. Si bé l’alumnat de menor edat, quan està utilitzant dispositius compartits, pot fer ús de les credencials de l’usuari genèric “alumnat”, que ha sigut posat a la disposició dels centres educatius per a agilitzar el procés de connexió a la xarxa sense fil. Per motius de seguretat, les credencials d’aquest usuari s’han de renovar trimestralment. 

L’accés a la xarxa WIFI_CONVIDATS és fa mitjançant contrasenya del SSID. Una vegada s’ha introduït correctament esta contrasenya, el següent pas és autenticar-se en un portal de convidats per a poder disposar d’accés a Internet. Igual que les dades de l’usuari genèric “alumnat”, totes les dades per a l’accés a la xarxa WIFI_CONVIDATS, (clau del SSID, usuari i contrasenya del portal) es renoven a l’inici de cada trimestre i es comuniquen al centre per correu electrònic. 

En la guia d’usuari, que figura al final de l’apartat, pot trobar informació sobre la configuració segons el sistema operatiu de l’equip a connectar.

Wifi instal·lada amb el projecte WifiIES 

Un centre en el que s’ha instal·lat Wifi pel projecte WifiIES disposa de les següents xarxes: 

  • WIFI_EDU: per a accés del professorat, alumnat i personal no docent que dispose d’identitat digital. Encara que és un únic SSID, el trànsit dels alumnes i els professors es distribueix internament en diferents xarxes per motius de seguretat. 
  • WIFI_CONVIDATS: per a accés de convidats i personal no docent sense identitat digital corporativa. 

Per a accedir a la xarxa WIFI_EDU s’ha d’utilitzar la identitat digital (tant l’usuari com la contrasenya) pròpia de cada alumne o de cada docent.  

L’accés a la xarxa WIFI_CONVIDATS és mitjançant contrasenya del SSID. Una vegada s’ha introduït correctament esta contrasenya, el següent pas és autenticar-se en un portal de convidats per a poder disposar d’accés a Internet. La clau del SSID, usuari i contrasenya del portal es renoven a l’inici de cada trimestre i es comuniquen al centre per correu electrònic. 

L’única diferència a l’hora de connectar-se és que la Wifi_EDU dona servei a tots els usuaris i és la pròpia xarxa la que tria internament la xarxa que corresponga al perfil de l’usuari. 

En la guia d’usuari d’EECC, pot trobar més informació sobre la configuració d’estes xarxes segons el dispositiu a connectar. 

No s'ha trobat el contingut en tot #CvTIC