Introducció

La Generalitat Valenciana, a través de la Direcció General d’Infraestructures Educatives, proporciona a la comunitat educativa un servei per a la resolució d’incidències o peticions relacionades amb les TIC sota la denominació SAI: Suport i Assistència Informàtica.

L’equip humà del SAI està accessible a través del portal de comunicació d’incidències i gestió d’inventari: http://gvasai.edu.gva.es/. En este portal queden registrats tots els passos i persones que intervenen en la resolució d’una incidència o petició, podem conéixer l’estat de la resolució a cada moment i a més, des de l’Administrción, es pot obtindre paràmetres per a mesurar la qualitat del servei.

Les credencials d’accés per a entrar en l’aplicació Gestió d’Incidències són les mateixes  que les d’ITACA.

En este apartat, veurem detalladament el funcionament d’esta eina perquè és una funcionalitat amb la qual la Coordinació TIC ha d’estar familiaritzat per a poder exercir la seua tasca.

1.

Gestió d’incidències: gvaSAI

En un entorn cada vegada més tecnològic i amb un volum creixent d’equipament en els nostres centres, les fallades es multipliquen. Per a facilitar la resolució de totes aquestes incidències, a la Comunitat Valenciana disposem d’un ‘punt d’atenció únic’, atés pel Suport i Assistència Informàtica (SAI) i la forma de contacte és a través de la plataforama gvaSAI que ja hem vist en l’apartat anterior.

El ventall de problemes és immens: des de la possibilitat d’oblidar la contrasenya per a accedir a ITACA o altres serveis fins a una avaria en alguns dels components d’un ordinador o altres dispositius. Alguns d’aquests problemes requereixen un seguiment des de la seua detecció fins a la seua resolució.

Per exemple, una de les incidències de resolució més complexa és la referida a la connexió a internet, atés que són molts els possibles orígens del problema: una configuració errònia en algun dels servidors del centre, problemes en la infraestructura de l’operador de comunicacions, cables mal connectats, electrònica de xarxa apagada… En casos com aquest, és molt important disposar d’una figura en el centre que realitze un seguiment del problema, que es pose en contacte amb el servei tècnic per a facilitar la informació necessària i, fins i tot, per a realitzar alguna prova bàsica en el centre.

CATÀLEG DE SERVEIS DEL SAI

Com a conclusió, és necessari que cada centre educatiu dispose d’una figura responsable de la coordinació de les incidències derivades del maquinari i les comunicacions. Però això no vol dir que aqueixa persona haja de ser l’encarregada de resoldre o comunicar tots els problemes. Afortunadament en la majoria d’ocasions aquests són tan trivials com el fet d’oblidar una contrasenya i, en aquests casos, les incidències poden ser comunicades directament al SAI pel docent afectat sense haver de recórrer a la coordinació TIC.

Resumint:

  • En els centres educatius públics de la Comunitat Valenciana, la comunicació de les incidències d’equipament i comunicacions ha d’estar supervisada i coordinada per les persones encarregades de la coordinació TIC dels centres a través de la plataforma gvaSAI (preferentment), o bé contactant a través del telèfon 961207685 de dilluns a divendres de 8 h a 20 h.
  • Per a la resta d’incidències, els docents poden posar-se en contacte directament amb el SAI, bé a través de l’aplicació d’incidències gvaSAI, bé contactant a través del telèfon 961207685 de dilluns a divendres de 8 h a 20 h.

Per a ajudar-nos en la gestió i seguiment de les incidències dins del centre i amb la finalitat d’evitar l’ús del paper, l’intercanvi de correus electrònics o de les habituals incidències de companys pels corredors, des del CDC ens plantegen solucions mitjançant l’ús de les aplicacions de MS365. En el següent manual GC – Gestió d’incidències TIC en el centre pots trobar-les

2.

Taxonomia de gvaSAI

L'aplicació gvaSAI té una gran quantitat de categories per a poder respondre a la totalitat d'incidències i peticions que poden aparéixer en un centre educatiu. Això suposa que no sempre siga senzill trobar la cua adequada per a posar el nostre tiquet i gestionar la nostra incidència en particular.

Per a intentar ajudar-vos, hem elaborat la nostra pròpia taxonomia, és a dir, la classificació ordenada i jeràrquica de les diferents opcions a l'hora de posar un tiquet.

En la següent imatge pots veure l'estructura, si l'obris i l'amplies pots veure les diferents cues, a més, pots descarregar-te el fitxer en format pdf per a poder buscar per paraules clave en el següent enllaç. Taxonomia de gvaSAI. Has d'estar autenticat amb la teua iddigital per tindre accés.

gvaSAI_VAL_IMG

3.

Gestió d’inventari: gvaSAI

La persona coordinadora TIC del centre pot entrar en l’aplicació  gvaSAI utilitzant el rol Gestor TIC o el rol ED-TIC amb el mateix usuari i contrasenya que per a l’accés a ITACA.

  • Amb el rol Gestor TIC podrà consultar l’inventari
  • Amb el rol ED-TIC fer determinades gestions, com indicar una incidència en un equip, sol·licitar la baixa un equip o sol·licitar una app per a una tauleta.
Rol ED-CTIC

Disposar d’un inventari TIC actualitzat és imprescindible per molts aspectes. En primer lloc, la Generalitat Valenciana, com totes les Administracions públiques, està obligada a mantindre un inventari de béns, incloent l’equipament i les llicències de programari existent en els centres dels quals és titular.

No obstant això, la correcta actualització d’aquesta informació és més important per altres motius:

  • La velocitat de la connexió a Internet de cada centre ve determinada, entre altres factors, per la quantitat d’ordinadors i altres dispositius amb connexió a Internet dels quals dispose el centre.
  • El servei d’assistència tècnica oferit pel SAI requereix que l’equipament sobre el qual s’actua siga propietat del centre, per la qual cosa sempre es realitza una comprovació prèvia de l’ordinador o altres dispositius per a verificar que estiga correctament registrat en l’inventari.
  • Les condicions d’ús de la majoria de productes de programari privatiu obliguen al fet que el propietari o responsable mantinga un inventari detallat de les llicències de les quals disposa. Qualsevol auditoria de programari es basa en la comprovació que l’inventari és conforme a la realitat.

Per a mantindre correctament actualitzat l’inventari és necessari que en els diversos dispositius dels centres estiga instal·lat l’Agent d’Inventari. les noves dotacions ja porten aquest programa instal·lat però és necessari posar aquests equips en funcionament perquè reporten i s’actualitze l’inventari. Aquest Agent d’Inventari no recull ni reporta cap mena d’informació de l’usuari.

L’Agent d’Inventari està disponible en el Zero-Center sota el nom de Fusion Inventory per als equips basats en LliureX i també hi ha una versió per als equips amb sistema operatiu MS-Windows. En el cas que no estiga instal·lat el programa Fusion Inventory pot consultar aquesta documentació:

Amb el rol Gestor TIC es pot entrar en ACTIUS i consultar el material TIC que pertany al centre, bé siga per dotació de Conselleria, donació o algun altre mitjà d’adquisició.

En la pestanya Ordenador, tauleta i NAS podrà consultar l’estat de l’equip que pot ser Actiu (Nou o Renovat) o Baixa (Alienat, retirat Garantia o Robatori). Només el SAI pot modificar aquest estat prèvia indicació del centre.

ESTAT EQUIP

Les dades que pot modificar es troben en la pestanya Dades GVA i són:

  • la ubicació genèrica, pot triar una d’entre les disponibles
  • l’identificador d’aula, pot afegir identificadors nous
  • adjuntar les observacions que considere rellevants.
inventari TIC

Coses a tindre en compte:

Inventari

L’accés a l’inventari del centre està limitat a la coordinació TIC i l’equip directiu. Si com a coordinador/a TIC tens problemes per a accedir, en primer lloc has d’assegurar-te que el teu nomenament ha sigut introduït de manera correcta en ITACA. Si, malgrat aparéixer nomenat correctament, el problema persisteix, hauràs de posar-te en contacte amb el SAI mitjançant una incidència.

  • Tot l’equipament rebut pel centre com a dotació de l’Administració apareixerà automàticament en l’apartat ACTIUS de gvaSAI, amb detall de totes les seues característiques, i amb un espai de destí. Aquest espai indica el destí per al qual l’ha enviat l’Administració i per això no es pot canviar. No obstant això, la ubicació de l’equipament sí que pot modificar-se si la direcció del centre així ho determina per necessitats justificades, i en aquest cas s’hauria de reflectir en el camp corresponent de l’aplicació: ubicació genèrica i física.
  • No és necessari accedir a l’aplicació d’inventari per a confirmar la recepció d’un equip. La càrrega dels números de sèrie (N/S) dels equips en el programa no es realitza de manera instantània quan es recepciona el material, per la qual cosa es recomana esperar un temps prudencial abans d’obrir cap incidència. Les incidències sempre prenen com a referència el número de sèrie de l’equip. Si aquesta numeració no coincideix amb la que consta en els registres de la Conselleria, retardarà i dificultarà la resolució d’aquesta.
  • No és necessari inventariar les llicències que venen instal·lades en els equips que ens arriben des de Conselleria. 
  • És important també tindre en compte que gran part del material comprat per a centres educatius compta amb finançament FEDER (Fons Europeus), per la qual cosa son susceptibles de ser auditats en qualsevol moment i és de vital importància per a l’èxit de l’auditoria, que aquest material estiga correctament inventariat i localitzat en el centre.
  • L’antiga plataforma d’InventariTIC estarà disponible per a consulta. Qualsevol modificació que es vulga realitzar a partir d’aquest moment haurà de fer-se en la nova plataforma gvaSAI seguint les indicacions que es faciliten sobre aquest tema en el MANUAL USUARI gvaSAI – INVENTARI.

Codi d’article

Tot l’equipament enviat als centres té serigrafiat un número identificatiu que ens ajudarà a l’hora d’organitzar el nostre inventari. Aquest número identificatiu és el codi de l’article que està format per quatre caràcters p. ex.: PRI1, ORl2, etc. Com a regla general, l’elecció del codi obeeix als següents criteris:

  • Primers dos caràcters: tipus d’equip:
    • CL: client lleuger
    • OR: ordinador de sobretaula
    • PR: portàtil
    • ES: servidor
    • TA: tauleta
  • Tercer caràcter: any de compra de l’equip. Començant pel 0 per a l’any 2000 i així fins a l’any 2009. L’any 2010 es codifica amb la lletra A, 2011 amb la B, 2012 amb la C,…,2020 amb la K, 2021 amb la L i així successivament.
  • Quart caràcter: model de l’equip comprat en un any determinat.

p. ex., el codi ORI3 s’interpretaria de la següent manera:

  • OR: ordinador de sobretaula
  • I: Comprat en 2018
  • 3: L’any de compra es van adquirir diferents models d’ordinadors, per la qual cosa fa referència al tercer model que es va comprar.

Aquest codi també ens servirà per a conéixer les característiques d’un equip en concret. Es poden consultar les característiques de la majoria d’equips enviats per Conselleria en la següent web: https://portal.edu.gva.es/equips/ filtrant per codi d’article.

CARACTERÍSTIQUES TÈCNIQUES EQUIPS

A aquesta pàgina s’accedeix també escanejant el codi QR que apareix serigrafiat a l’equip:

SERIGRAFIAT D’EQUIP

El període de garantia que apareix imprés sobre l’equip és aproximat. Aquesta informació apareix també en el camp Observaciones de l’equip en l’aplicació gvaSAI. La data exacta de fi de garantia de l’equip depén de l’acord entre el proveïdor i Conselleria,

El codi d’article també ve reflectit en l’etiqueta de l’embalatge. En el cas de rebre un equip format per diversos articles, en cada caixa d’embalatge vindrà una etiqueta identificativa.

Exemple d’un equip ORI3 format per ordinador i monitor:

ETIQUETA EMBALATGE ORDINADOR
ETIQUETA EMBALATGE MONITOR

4.

Més recursos per dominar l’aplicació gvaSAI.

A la pàgina inicial de gvasai.es a la part esquerra apareixen 3 recursos que de vegades ens passen desapercebuts.

En primer lloc, tenim un vídeo explicatiu sobre l’ús de la plataforma, en aquest vídeo podem veure en detall la utilització d’aquesta. Videotutorial d’ús de l’eina gvaSAI per a docents.

En segon lloc, tenim un manual d’ús de l’eina de tiquets gvaSAI per a docents.

En tercer lloc, tenim un manual d’ús de l’eina d’inventari gvaSAI per a docents.

En aquests vídeos i manuals s’amplia i detalla tota la informació que hem vist en aquest tema, és molt interessant que la Coordinació TIC conega aquesta informació per poder dominar la plataforma gvaSAI.