Entorn geogràfic

LA CIUTAT

El Conservatori Mestre Tàrrega es situa a la ciutat de Castelló de la Plana, capital de la província homònima.

La ciutat, situada a la comarca de la Plana Alta, es troba a 4 Km. de la costa i a uns 30 m. sobre el nivell del mar, compta amb una població aproximada (INE 2010) de 180.000 habitants.

Castelló va ser fundada en 1252 gràcies a un privilegi atorgat pel Reo Jaume I d’Aragó, esdeveniment que es commemora en les festes fundacionals de la ciutat, les Festes de la Magdalena, que es celebren tots els anys el tercer diumenge de Quaresma.

La ciutat des de la seua fundació ha anat evolucionant passant de ser una població agrícola a una ciutat industrial i de serveis.

A nivell cultural, Castelló compta amb l’Auditori i Palau de Congressos, el Teatre Principal, el Teatre del Raval, el Museu Provincial de Belles Arts, l’Espai d’Art Contemporani, el Museu de la Mar, el Paranimf de la Universitat Jaume I, el recinte multiusos de La Pèrgola i el Palau de la Festa.

Com a oferta educativa, Castelló compta amb 35 col.legis, 13 instituts, una escola oficial d’idiomes, una escola superior d’art i disseny, un conservatori professional de música, un conservatori superior de música i tres universitats: la pública Universitat Jaume I (UJI), la Universitat Internacional Valenciana (VIU) i la privada Universitat CEU Cardela Herrera.

LA PROVÍNCIA

La província de Castelló és la més septentrional de la Comunitat Valenciana, tenint una població de 602.301 habitants (INE 2009). Es tracta de la segona província més muntanyosa d’Espanya, i la seua costa mediterrània rep el nom turístic de Costa del Azahar. A la província també pertanyen les Illes Columbretes, arxipèleg deshabitat d’origen volcànic situat a 56 km. de la costa.

Des del segle VIII fins al primer terç del XIII la província va estar en mans musulmanes, fins que va ser presa per Jaume I el Conqueridor al rei àrab de València, sent repoblada majoritàriament per població d’origen catal’a, per la qual cosa el valencià és la llengua tradicional, excepte una xicoteta zona al sud-oest, que ho va ser per aragonesos, per la qual cosa la llengua predominant és el castellà.

L’agricultura s’ha caracteritzat tradicionalment pels cítrics i hortalisses, i en la indústria cal destacar la ceràmica i la del taulell, situada especialment en el conegut como a triangle ceràmic, entre L’Alcora, Vila-Real i Onda, amb un important percentatge de la producció nacional. També destaca la fabricació de mobles (Benicarló i Vinaròs), o tèxtil (Vilafranca i Morella).

També destaca el sector turístic, amb el clàssic de “sol i platja” (Benicàssim, Orpesa i Marina d’Or, Vinaròs, Peníscola, Benicarlo…) i el d’interior (Morella, Sant Mateu, Segorbe…), així com el turisme de balnearis (Montajos, Benasal, Catí…) i festes d’interés turístic com el Sexeni de Morella i lEntrada de bous i cavalls de Segorbe.

Peníscola (en la foto) té més del 50 % de les places hoteleres de la província, sent una dels més destacades destinacions turístiques de la Comunitat Valènciana.