Àrea 6. Desenvolupament de la competència digital de l’alumnat
La competència digital dels docents és important per a secundar i facilitar el desenvolupament de la competència digital de l’alumnat.
Les declaracions de nivell de competència s’organitzen segons el nivell creixent de participació de l’alumnat i la complexitat de la competència digital en les activitats d’aprenentatge dissenyades.
La competència digital és una de les competències transversals que els docents necessiten inculcar en els alumnes. Mentre que el foment d’altres competències transversals representa només un aspecte de la competència digital dels docents en la mesura en què les tecnologies digitals s’utilitzen per a fer-ho, la capacitat d’afavorir que els estudiants desenvolupen la seua competència digital n’és una part integral. Per aquest motiu, aquesta capacitat mereix una àrea específica en el marc CompDigEdu.
6.1 Alfabetització mediàtica i en el tractament de la informació i de les dades
Descripció. Dissenyar, implementar i integrar, en els processos d’ensenyament i aprenentatge, propostes pedagògiques per al desenvolupament i avaluació de la competència digital de l’alumnat en alfabetització mediàtica i en el tractament de la informació i de les dades.
A
Coneixement i aplicació guiada de les estratègies pedagògiques per a integrar, en els processos d’ensenyament i aprenentatge, els aspectes curriculars de la competència digital sobre alfabetització mediàtica i en tractament d’informació i dades de l’alumnat.
B
Disseny i integració de situacions d’aprenentatge per a desenvolupar la competència digital de l’alumnat en tractament de la informació i de les dades.
C
Investigació i innovació en el disseny d’estratègies pedagògiques per al desenvolupament de la competència digital de l’alumnat en alfabetització mediàtica i en el tractament de la informació i de les dades.
6.2 Comunicació i col·laboració digital
Descripció. Dissenyar, implementar i integrar, en els processos d’ensenyament i aprenentatge, propostes pedagògiques per al desenvolupament i avaluació de la competència digital de l’alumnat en la comunicació i col·laboració, emprant tecnologies i respectant l’etiqueta digital, així com per a la construcció d’una ciutadania i identitat digital responsables.
A
Coneixement i aplicació, en entorns controlats, de propostes pedagògiques per a integrar en els processos d’ensenyament i aprenentatge els aspectes curriculars de la competència digital de l’alumnat sobre comunicació i col·laboració i sobre ciutadania i identitat digital.
B
Disseny i integració de situacions d’aprenentatge per a desenvolupar la competència digital de l’alumnat per a la comunicació, col·laboració i participació ciutadana i per a la creació de la seua identitat digital.
C
Investigació i innovació en el disseny de noves estratègies pedagògiques per al desenvolupament de la competència de l’alumnat per a la comunicació, la col·laboració i la participació en entorns digitals.
6.3 Creació de continguts
Descripció. Dissenyar, implementar i integrar, en els processos d’ensenyament i aprenentatge, propostes pedagògiques per al desenvolupament i avaluació de la competència digital de l’alumnat en la creació i reelaboració de continguts digitals, incloent-hi la programació i els continguts o funcionalitats de les tecnologies emergents per a crear-los o editar-los, i aplicar els drets d’autoria i de propietat intel·lectual.
A
Coneixement i aplicació guiada de les estratègies pedagògiques per a integrar en els processos d’ensenyament i aprenentatge els aspectes curriculars de la competència digital de l’alumnat per a la creació de continguts digitals.
B
Disseny i integració de situacions d’aprenentatge per a desenvolupar la competència digital de l’alumnat en la creació de continguts digitals.
C
Investigació aplicada i innovació en el desenvolupament de propostes didàctiques per a estimular la creativitat en l’expressió d’idees i coneixements a través de l’elaboració de continguts digitals per part de l’alumnat.
6.4 Ús responsable i benestar digital
Descripció. Dissenyar, implementar i integrar, en els processos d’ensenyament i aprenentatge, propostes pedagògiques per al desenvolupament i avaluació de la competència digital de l’alumnat en l’ús segur, responsable, crític, saludable i sostenible de les tecnologies digitals.
A
Coneixement i aplicació guiada de les estratègies pedagògiques per a integrar en els processos d’ensenyament i aprenentatge els aspectes curriculars de la competència digital de l’alumnat sobre l’ús segur, responsable, crític, saludable i sostenible a l’hora d’utilitzar les tecnologies digitals.
B
Disseny i integració de situacions d’aprenentatge per a desenvolupar la competència digital de l’alumnat perquè faça un ús segur, responsable, crític, saludable i sostenible de les tecnologies digitals.
C
Investigació i innovació en el disseny d’estratègies pedagògiques per al desenvolupament de la competència de l’alumnat en l’ús de les tecnologies de manera segura, responsable, crítica i sostenible i per a salvaguardar el seu propi benestar i el d’altres persones.
6.5 Resolució de problemes
Descripció. Dissenyar, implementar i integrar, en els processos d’ensenyament i aprenentatge, propostes pedagògiques per al desenvolupament i avaluació de la competència digital de l’alumnat en la utilització de les tecnologies digitals per a resoldre problemes quotidians i desembolicar-se’n, com a consumidor proactiu, de manera creativa i crítica en un món digitalitzat.
A
Coneixement i aplicació guiada de les estratègies pedagògiques per a integrar en els processos d’ensenyament i aprenentatge els aspectes curriculars de la competència digital de l’alumnat per a comprendre el funcionament de les tecnologies i actuar com a consumidor en una societat digital.
B
Disseny i implementació d’estratègies pedagògiques per a integrar en els processos d’ensenyament i aprenentatge els aspectes curriculars de la competència de l’alumnat per a comprendre el funcionament de les tecnologies i actuar com a consumidor en una societat digital.
C
Investigació i innovació en el disseny d’estratègies pedagògiques per al desenvolupament de la competència de l’alumnat per a comprendre el funcionament de les tecnologies i actuar com a consumidor en una societat digital.