Àrea 2. Continguts digitals

El professorat disposa actualment d’una gran diversitat de continguts digitals educatius que pot utilitzar per a l’ensenyament. Una de les competències clau que qualsevol docent necessita desenvolupar és poder gestionar aquesta varietat de continguts per a identificar de manera efectiva els que millor s’adapten als objectius d’aprenentatge, al seu alumnat i al seu estil d’ensenyament, estructurar-los, relacionar-los entre si i modificar, afegir i crear nous continguts digitals amb els quals donar suport a la seua pràctica docent.

Al mateix temps, és important conéixer com utilitzar i administrar de manera responsable els continguts digitals, i respectar la normativa sobre drets d’autor i propietat intel·lectual en usar-los, modificar-los i compartir-los.

Aquesta àrea inclou tres competències relacionades amb la cerca, reutilització, creació i compartició de continguts educatius digitals respectant els drets d’autor i tenint en compte que l’ús que se’n fa es desenvoluparà en un context educatiu concret ateses les necessitats de tot l’alumnat.

2.1 Cerca i selecció de continguts digitals

Descripció. Localitzar, avaluar i seleccionar continguts digitals de qualitat per a secundar i millorar l’ensenyament i l’aprenentatge. Considerar, de manera específica, l’objectiu d’aprenentatge, el context, l’enfocament pedagògic, el tipus de llicència i aspectes tècnics que garantisquen l’accessibilitat universal, la usabilitat i la interoperabilitat.

 
A
 
Coneixement i aplicació tutelada de criteris de qualitat per a seleccionar continguts digitals adequats i segurs, i ús d’estratègies de cerca i organització eficient.
 
B
 
Cerca i selecció de continguts educatius digitals orientats al seu ús en el procés d’ensenyament i aprenentatge a partir de criteris de qualitat i d’una anàlisi rigorosa del context concret en el qual s’empraran.
 
C
 
Investigació per a l’optimització de la cerca i selecció de continguts digitals i transformació de les pràctiques educatives a partir de la millora en la definició dels criteris de qualitat.

2.2 Creació i modificació de continguts digitals

Descripció. Modificar i adaptar els continguts educatius digitals respectant les condicions d’ús (obres derivades i limitacions recollides en els drets de propietat intel·lectual) establides per cada llicència. Crear nous continguts educatius digitals de manera individual o en col·laboració amb altres professionals dins d’entorns segurs. Considerar, de manera específica, l’objectiu d’aprenentatge, el context, l’enfocament pedagògic i els destinataris en dissenyar i crear o modificar els continguts digitals. Seleccionar les eines digitals d’autor, per a la creació i modificació de continguts, tenint en compte les característiques tècniques i d’accessibilitat, els termes d’ús i la política de privacitat.

 
A
 
Coneixement i aplicació, amb ajuda i en entorns controlats, dels criteris didàctics, disciplinaris i tècnics per a la modificació i creació de continguts digitals respectant la normativa sobre propietat intel·lectual.
 
B
 
Modificació de continguts educatius digitals ja existents i integració de continguts de diverses procedències
incloent-hi alguns elements de creació pròpia- en unitats i seqüències d’aprenentatge estructurades.
 
C
 
Investigació sobre la creació de models de continguts educatius digitals que s’adapten a un determinat enfocament pedagògic, així com sobre els aspectes tècnics necessaris i els estàndards de qualitat, i creació de continguts educatius digitals originals.

2.3. Protecció, gestió i compartició de continguts digitals

Descripció. Catalogar els continguts educatius digitals i posar-los a la disposició de la comunitat educativa i del col·lectiu professional utilitzant entorns segurs. Protegir eficaçment els continguts digitals. Respectar i aplicar correctament la normativa sobre propietat intel·lectual i drets d’autor en la gestió i compartició de continguts digitals.

 
A
 
Coneixement i respecte de la normativa sobre propietat intel·lectual i drets d’autor i ús tutoritzat amb finalitats educatives de sistemes de catalogació i de plataformes per a la compartició de continguts digitals.
 
B
 
Ús de sistemes de catalogació i de plataformes de gestió, intercanvi i compartició de continguts educatius digitals.
 
C
 
Investigació aplicada sobre repositoris digitals i sobre sistemes de catalogació de continguts educatius.

Avís de privacitat: Ús de cookies pròpies per a anàlisis de visites

Este lloc web utilitza cookies pròpies amb l'únic propòsit d'analitzar el trànsit i millorar l'experiència de l'usuari. Les cookies són xicotets arxius de text que s'emmagatzemen en el teu dispositiu quan visites el nostre lloc. No compartim esta informació amb tercers ni la utilitzem per a fins publicitaris.

Veure política de cookies