SHORT MOVILITY IN FINLAND 

Thanks to the Erasmus+ programme, we had the opportunity to take part in a three-week exchange trip to Finland, which was a very interesting experience and provided us with invaluable knowledge in different areas.  

Not only did we learn to adapt to an environment so different from what we are used to, as Finland is such a different country from Spain, but we also had the opportunity to discover a very different culture, landscapes and way of life that have broadened our horizons. 

We visited a secondary school called Järvenpään lukio, where we were surprised to see the different educational system, which is much more technological and independent, and we met people not only from Finland, but also from all over the world.  

We had the opportunity to visit the capital, Helsinki, and other surrounding towns, visit lakes and forests, and even experience the famous Finnish saunas. We also tried typical Finnish food, such as salmon soup, reindeer meat and chocolate. 

Finally, this mobility programme has helped us practise our English and improve our pronunciation, make new friends, learn about a new way of life and a different culture, and share our own. 

We are very grateful to have been able to participate in this exchange and hope that other students will be encouraged to try it, as there is no better way to learn about a place than by going there and experiencing it for yourself.  

Gràcies al programa Erasmus+, vam tenir l’oportunitat de participar en un intercanvi de tres setmanes a Finlàndia des del 19 d’abril de 2024, que va ser una experiència molt interessant i ens va proporcionar coneixements inavaluables en diferents àmbits.  

No només vam aprendre a adaptar-nos a un entorn tan diferent del que estem acostumats, ja que Finlàndia és un país molt diferent d’Espanya, sinó que també vam tenir l’oportunitat de descobrir una cultura, uns paisatges i un estil de vida molt diferents que ens han ampliat els horitzons. 

Vam visitar un institut anomenat Järvenpään lukio, on ens va sorprendre veure el sistema educatiu diferent, molt més tecnològic i independent, i vam conèixer gent no només de Finlàndia, sinó de tot el món.  

Vam tenir l’oportunitat de visitar la capital, Hèlsinki, i altres pobles dels voltants, visitar llacs i boscos, i fins i tot experimentar les famoses saunes finlandeses. També vam tastar menjar típic finlandès, com la sopa de salmó, la carn de ren i la xocolata. 

Finalment, aquest programa de mobilitat ens ha ajudat a practicar l’anglès i a millorar la pronunciació, a fer nous amics, a conèixer una nova manera de viure i una cultura diferent, i a compartir la nostra. 

 Estem molt agraïts d’haver pogut participar en aquest intercanvi i esperem que altres estudiants s’animen a provar-lo, ja que no hi ha millor manera de conèixer un lloc que anar-hi i viure’l en primera persona.  

CELEBRATING ERASMUS DAYS 2025  

IES Puçol has organised various activities to celebrate #ErasmusDays 2025. This year, from 13 to 18 October, the following activities were carried out:  

  •  Informative talks for ESO students with the aim of expanding the ERASMUS+ student ambassador community.  
  •  Informative talks for first-year Baccalaureate students about long-term stays in Finland.  
  •  Creation of a collaborative mural with students wishing to join the ambassador club, showcasing the six values of the European Union based on: human dignity, freedom, democracy, equality, the rule of law and human rights.   
  •  Locating on a map of Europe the countries with which we have worked on Erasmus+ projects.  

CELEBRANT ERASMUS DAYS 2025 

L’IES Puçol ha organitzat diverses activitats per celebrar #ErasmusDays 2025. Enguany ha sigut la setmana del 13 al 18 d’octubre on es varen realitzar les següents activitats: 

  • Xarrades informatives per a l’alumnat d’ESO amb la intenció de fer més gran la comunitat d’alumnat ambaixador d’ERASMUS+. 
  • Xarrades informatives a l’alumnat de primer de Batxillerat de les estades de llarga durada a Finlàndia. 
  • Realització d’un mural col·laboratiu amb l’alumnat que vol incorporar-se al club d’ambaixador on es mostraren els sis valors de la Unió Europea basats en: dignitat humana, llibertat, democràcia, igualtat, estat de dret i drets humans.  
  • Localització al mapa d’Europa dels països amb els quals hem treballat en projectes Erasmus+. 

FINNSIH STUDENTS VISITED OUR CENTRE. 

1st and 3rd October  we welcomed visitors from the Linz Institute in Austria. Twelve students came to learn about our centre and visit Valencia, its surroundings, the Albufera and the City of Arts and Sciences.   

They visited some of our classes and participated in the creation of a mural on healthy eating. 

L’1 i 3 d’octubre setmana hem rebut la visita de l’institut del Linz a Àustria. Han vingut dotze alumnes per a conéixer el nostre centre i visitar València, els seus voltants, l’Albufera i la Ciutat de les Arts i les Ciències.  

Al nostre centre han entrat a algunes de les nostres classes i participat en l’elaboració del mural sobre alimentació saludable. 

EUROPEAN DAY OF LANGUAGES 2025  

On 26 September 2025 our centre celebrated the European Day of Languages, organising various activities aimed at promoting the linguistic and cultural diversity of Europe.  

 The following activities were carried out:  

  •  Activity 1: Performance in the Agora of the European Anthem and the Anthem for the European Day of Languages by the Music students and teachers, becoming European civic ambassadors, one of the objectives of our ERASMUS accreditation.  
  •  Activity 2: Art competition ‘Languages Open Hearts and Minds!’ 4th year secondary school students taking part in the eTwinning project POLYNOMIAL +, PET – AGAINST CLIMATE CHANGE designed posters related to this theme.   

DIA EUROPEU DE LES LLENGÜES 2025 

El passat 26 de setembre de 2025 es va celebrar al nostre centre el DIA EUROPEU DE LES LLENGÜES, preparant diferents activitats que tractaren de promoure la diversitat lingüística i cultural d’Europa. 

Es varen dur a terme les següents activitats: 

  • Activitat 1: Interpretació a l’Àgora de l’HIMNE EUROPEU i de l’Himne del Dia Europeu de les Llengües  per part de l’alumnat i professorat de Música, convertint-se ne Ambaixadors cívics europeus, un dels objectius de la nostra acreditació ERASMUS. 
  • Activitat 2: CERTAMEN ARTÍSTIC “ELS IDIOMES OBRIN CORS I MENTS!”, l’alumnat de 4t d’ESO que participa en el projecte eTwinning  POLYNOMIAL +, PET- AGAINST CLIMATE CHANGE varen dissenyar cartells relacionats amb aquest lema.  

Artificial intelligence course in Budapest, August 2025 

From 11 to 15 August, Professor Eduardo Rodríguez visited Budapest to attend a course on Artificial Intelligence, “Empowering educators: Leveraging AI Services for Enhanced Teaching and Learning” at the Babilon Erasmus Academy. The course provided an excellent opportunity to explore artificial intelligence-based services designed to optimise our work in the classroom. In addition to helping with lesson planning and preparation, it delved into tools designed to improve student support in an effective manner. Harnessing the power of artificial intelligence, applications in the organisation of adaptive learning, differentiation and the development of personalised learning pathways were explored. Adapting these innovative practices to a real-world context will allow us to integrate this practical support into our teaching routine in the Erasmus+ projects developed at IES PUÇOL. 

De l’11 al 15 d’agost el professor Eduardo Rodríguez ha visitat Budapest per a realitzar un curs sobre Intel·ligència Artificial, “Empowering educators: Leveraging AI Services for Enhanced Teaching and Learning” en el centre Babilon Erasmus Academy. El curs ha suposat una excel·lent oportunitat per a explorar els servicis basats en la intel·ligència artificial dissenyats per a optimitzar el nostre treball a l’aula. A més d’ajudar en la planificació i preparació de les classes, s’ha aprofundit en ferramentes dissenyades per a millorar el suport a l’alumnat de manera eficaç. Aprofitant el poder de la intel·ligència artificial s’han explorat aplicacions en l’organització de l’aprenentatge adaptatiu, la diferenciació i el desenvolupament d’itineraris d’aprenentatge personalitzats. Adaptar estes pràctiques innovadores a un context real ens permetrà integrar este suport pràctic en la nostra rutina docent en els projectes Erasmus+ desenvolupats en l’IES PUÇOL. 

3rd National Conference of eTwinning Centres, Madrid 2025 

IES Puçol, as an accredited eTwinning school, is participating in the 3rd National Conference of eTwinning Centres, ‘Building Citizenship’, which is being held on 20 and 21 June in Madrid, organised by the Ministry of Education, Culture and Sport. This is a meeting for the exchange of good practices between centres, with inspiring presentations and dynamic, collaborative workshops. 

L’IES Puçol com a escola eTwinning acreditada participa a la III Conferència Nacional Centres eTwinning “Construint Ciutadania” que se celebra el 20 i 21 de juny a Madrid organitzada pel Ministeri d’Educació, Cultura i Esports 

Una trobada d´intercanvi de bones pràctiques entre centres amb ponències inspiradores i tallers dinàmics i col·laboratius. 

Awarding of diplomas for National Quality Label Erasmus recognition


On 11 April 2025, diplomas were awarded to the pupils participating in the eTwinning projects which have been awarded the National Quality Label Erasmus. The eTwinning projects awarded this year are the following: Dream in Green: smart solutions for our schools, North2South: digitalizing for a sustainable and inclusive Europe 5.0 and Respect: a journey in the world of rules.


L’ 11 d’ abril de 2025 es va fer entrega de diplomes a l’alumnat participant en els projectes eTwinning que han sigut premiats amb la National Quality Label Erasmus. Els projectes eTwinning premiats este any són els següents: Dream in Green: smart solutions for our schools, North2South: digitalizing for a sustainable and inclusive Europe 5.0 i Respect: a journey in the world of rules.

JOB SHADOWING in Rome (Italy)

From 2 to 4 April, teachers Eduardo Rodríguez and Santi Roca from IES Puçol have developed a Job Shadowing in the framework of the Eramus+ accreditation with the Via dei Papareschi school in Rome. Students from both schools will participate in a project to work mathematics and technology in problem solving, and achieve the Sustainable Development Goals (POLYNOMIAL +, PET- AGAINST CLIMATE CHANGE).

Polynomials and algebra, as well as the rest of mathematics, together with technological knowledge, innovation and digital competence, are key tools in the fight against today’s serious environmental problem of plastic waste management.

Among the objectives of this training are:

– Raise awareness of the importance of mathematics and technology in solving everyday problems.

– To increase students’ motivation towards STEAM subjects (Science, Technology, Engineering, Art and Mathematics).

– Working in collaborative environments and fostering pupils’ creativity and digital competence.

– To create environmental awareness by improving the school’s educational spaces.

– Improve communication skills among peers from different countries.

Our accompanying teacher in Rome, Loredana Catarinozzi, has offered us a warm welcome together with the school principal Mrs Paola Palmegiani.

We hope to implement this project with students from both schools and with the collaboration of the Mathematics and Technology departments during the academic year 2025_2026.

Del 2 al 4 d’ abril, els professors Eduardo Rodríguez i Santi Roca de l’ IES Puçol han realitzat un Job Shadowing en el marc de l’ acreditación Eramus+ amb el col·legi Via dei Papareschi de Roma. Alumnnat d’ ambdós centres participaran en un projecte per treballar les matemàtiques i la tecnologia en la resolució de problemes, i assolir els objectius de desenvolupament sostenible (POLYNOMIAL +, PET- AGAINST CLIMATE CHANGE).

Els polinomis i l’ àlgebra, així com la resta de les matemàtiques, junt amb el coneixement tecnològic, la innovació i la competència digital, són eines clau en la lluita contra el greu problema mediambiental actual de la gestió dels residus plàstics.

Entre els objectius d’ esta formació es troben:

– Sensibilitzar sobre la importància de les matemàtiques i la tecnologia en la resolució de problemes quotidians.

– Augmentar la motivació de l’alumnat cap a les assignatures STEAM (Ciència, Tecnologia, Enginyeria, Art i Matemàtiques).

– Treballar en entorns col·laboratius i fomentar la creativitat i competència digital de l’ alumnat.

– Crear conciència mediambiental millorant els espais educatius del centre.

– Millorar les habilitats de comunicació entre companys de diferents països.

La nostra professora acompanyant en Roma, Loredana Catarinozzi ens ha oferit una càlida acollida junt a la directora del centre Mrs Paola Palmegiani.

Esperem durant el curs 2025_2026 ficar en funcionament este projecte junt a alumnat d’ ambdós centres i amb la col·laboració dels departaments de Matemàtiques i Tecnologia.

Finalists in the Europass School Competition 2024 

Students from the European Civic Ambassadors Club at IES Puçol participated in the latest edition of the Europass 2024 School Competition, ‘Boost your Employability with the Europass Digital Tools,’ which coincided with the 20th anniversary of the National Europass Portal and aimed to raise awareness of the platform.   

Participation consisted of editing a video explaining the digital tools of the Europass portal and the employability options that Europass offers in their future.  

After a long wait, the list of finalist videos was published, and among them was the video by 1st year Baccalaureate students Anyi Belly Hurtado and Candela Alejos.  

CONGRATULATIONS ON YOUR GREAT WORK!   👏 

 Alumnat del Club d’Ambaixadors Cívics Europeus de l’IES Puçol va participar en l’última edició del Concurs Escolar Europass 2024 “Impulsa la teua Ocupabilitat amb les Ferramentes Digitals de Europass” / Boost your Employability with the Europass Digital Tools”, que va coincidir amb el 20é aniversari del Portal Nacional Europass i l’objectiu del qual era donar major difusió a la plataforma. 

La participació consistia en l’edició d’un vídeo en el qual explicaren les ferramentes digitals del portal Europass i les opcions d’ocupabilitat que oferix Europass en el seu futur pròxim.  

Després d’una llarga espera, es va publicar la llista dels vídeos finalistes i entre ells es trobava el vídeo de les alumnes de 1r Batxillerat, Anyi Belly Hurtado i Candela Alejos.  

ENHORABONA PEL VOSTRE GRAN TREBALL! 👏 

Visit by Finnish students to IES Puçol as part of the Finnish and Spanish Sustainable Cities project  

During this academic year, 15 students from IES Puçol travelled to Yläston Koulu secondary school in the city of Vantaa (Finland) to launch the Finnish and Spanish Sustainable Cities international project. As part of this exchange, we welcomed 17 Finnish students to our school, who shared an enriching academic and cultural experience with us.  

In addition to working on the aforementioned project, the visiting students had the opportunity to visit the facilities at IES Puçol and participate in different classes, discovering new ways of teaching and learning. The stay also included various social activities, including ice-breaking exercises, a meal featuring typical Spanish products prepared by the families, and several excursions to discover the cultural richness of our surroundings.  

Our guests were able to tour the historic centre of Valencia, visit the City of Arts and Sciences, and enjoy a day of paddle surfing, a unique and fun sporting experience that allowed them to connect even more with our Mediterranean environment.  

 This exchange has been a valuable learning and international cooperation experience, allowing both our students and their Finnish counterparts to grow personally and academically, strengthen ties and reinforce their commitment to a more sustainable future. 

Visita de l’alumnat finés a l’IES Puçol dins del projecte Finnish and Spanish Sustainable Cities  

Durant aquest curs, 15 alumnes de l’ IES Puçol van viatjar a l’institut Yläston Koulu, a la ciutat de Vantaa (Finlàndia), per a donar principi al projecte internacional Finnish and Spanish Sustainable Cities. Com a part d’aquest intercanvi, rebem l nostre centre a 17 estudiants finesos, que van compartir amb nosaltres una enriquidora experiència acadèmica i cultural. 

A més de treballar en el citat projecte, l’alumnat visitant va tindre l’oportunitat de conéixer les instal·lacions de l’IES Puçol i participar en diferents classes, descobrint així noves formes d’ensenyança i aprenentatge. L’estada va incloure també diverses activitats de convivència, entre les quals van destacar les dinàmiques de presentació ice-breaking, un menjar amb productes típics espanyols elaborats per les famílies i diverses excursions per a descobrir la riquesa cultural del nostre entorn. 

Els nostres convidats van poder recórrer el centre històric de València, visitar la Ciutat de les Arts i les Ciències i gaudir d’una jornada de pàdel surf, una experiència esportiva diferent i molt divertida que els va permetre connectar encara més amb el nostre entorn mediterrani.  

Avís de privacitat

Este lloc web utilitza només cookies tècniques necessàries per al seu funcionament. No s’emmagatzemen dades amb finalitats publicitàries ni es comparteixen amb tercers. S’utilitza analítica interna sense cookies, i només es recull la IP amb finalitats de seguretat.

Veure política de cookies