- CELEBRATING ERASMUS DAYS 2025

IES Puçol has organised various activities to celebrate #ErasmusDays 2025. This year, from 13 to 18 October, the following activities were carried out:
- Informative talks for ESO students with the aim of expanding the ERASMUS+ student ambassador community.
- Informative talks for first-year Baccalaureate students about long-term stays in Finland.
- Creation of a collaborative mural with students wishing to join the ambassador club, showcasing the six values of the European Union based on: human dignity, freedom, democracy, equality, the rule of law and human rights.
- Locating on a map of Europe the countries with which we have worked on Erasmus+ projects.
CELEBRANT ERASMUS DAYS 2025
L’IES Puçol ha organitzat diverses activitats per celebrar #ErasmusDays 2025. Enguany ha sigut la setmana del 13 al 18 d’octubre on es varen realitzar les següents activitats:
- Xarrades informatives per a l’alumnat d’ESO amb la intenció de fer més gran la comunitat d’alumnat ambaixador d’ERASMUS+.
- Xarrades informatives a l’alumnat de primer de Batxillerat de les estades de llarga durada a Finlàndia.
- Realització d’un mural col·laboratiu amb l’alumnat que vol incorporar-se al club d’ambaixador on es mostraren els sis valors de la Unió Europea basats en: dignitat humana, llibertat, democràcia, igualtat, estat de dret i drets humans.
- Localització al mapa d’Europa dels països amb els quals hem treballat en projectes Erasmus+.
- FINNSIH STUDENTS VISITED OUR CENTRE.

1st and 3rd October we welcomed visitors from the Linz Institute in Austria. Twelve students came to learn about our centre and visit Valencia, its surroundings, the Albufera and the City of Arts and Sciences.
They visited some of our classes and participated in the creation of a mural on healthy eating.
L’1 i 3 d’octubre setmana hem rebut la visita de l’institut del Linz a Àustria. Han vingut dotze alumnes per a conéixer el nostre centre i visitar València, els seus voltants, l’Albufera i la Ciutat de les Arts i les Ciències.
Al nostre centre han entrat a algunes de les nostres classes i participat en l’elaboració del mural sobre alimentació saludable.
- EUROPEAN DAY OF LANGUAGES 2025

On 26 September 2025 our centre celebrated the European Day of Languages, organising various activities aimed at promoting the linguistic and cultural diversity of Europe.
The following activities were carried out:
- Activity 1: Performance in the Agora of the European Anthem and the Anthem for the European Day of Languages by the Music students and teachers, becoming European civic ambassadors, one of the objectives of our ERASMUS accreditation.
- Activity 2: Art competition ‘Languages Open Hearts and Minds!’ 4th year secondary school students taking part in the eTwinning project POLYNOMIAL +, PET – AGAINST CLIMATE CHANGE designed posters related to this theme.
DIA EUROPEU DE LES LLENGÜES 2025
El passat 26 de setembre de 2025 es va celebrar al nostre centre el DIA EUROPEU DE LES LLENGÜES, preparant diferents activitats que tractaren de promoure la diversitat lingüística i cultural d’Europa.
Es varen dur a terme les següents activitats:
- Activitat 1: Interpretació a l’Àgora de l’HIMNE EUROPEU i de l’Himne del Dia Europeu de les Llengües per part de l’alumnat i professorat de Música, convertint-se ne Ambaixadors cívics europeus, un dels objectius de la nostra acreditació ERASMUS.
- Activitat 2: CERTAMEN ARTÍSTIC “ELS IDIOMES OBRIN CORS I MENTS!”, l’alumnat de 4t d’ESO que participa en el projecte eTwinning POLYNOMIAL +, PET- AGAINST CLIMATE CHANGE varen dissenyar cartells relacionats amb aquest lema.
- Artificial intelligence course in Budapest, August 2025

From 11 to 15 August, Professor Eduardo Rodríguez visited Budapest to attend a course on Artificial Intelligence, “Empowering educators: Leveraging AI Services for Enhanced Teaching and Learning” at the Babilon Erasmus Academy. The course provided an excellent opportunity to explore artificial intelligence-based services designed to optimise our work in the classroom. In addition to helping with lesson planning and preparation, it delved into tools designed to improve student support in an effective manner. Harnessing the power of artificial intelligence, applications in the organisation of adaptive learning, differentiation and the development of personalised learning pathways were explored. Adapting these innovative practices to a real-world context will allow us to integrate this practical support into our teaching routine in the Erasmus+ projects developed at IES PUÇOL.
De l’11 al 15 d’agost el professor Eduardo Rodríguez ha visitat Budapest per a realitzar un curs sobre Intel·ligència Artificial, “Empowering educators: Leveraging AI Services for Enhanced Teaching and Learning” en el centre Babilon Erasmus Academy. El curs ha suposat una excel·lent oportunitat per a explorar els servicis basats en la intel·ligència artificial dissenyats per a optimitzar el nostre treball a l’aula. A més d’ajudar en la planificació i preparació de les classes, s’ha aprofundit en ferramentes dissenyades per a millorar el suport a l’alumnat de manera eficaç. Aprofitant el poder de la intel·ligència artificial s’han explorat aplicacions en l’organització de l’aprenentatge adaptatiu, la diferenciació i el desenvolupament d’itineraris d’aprenentatge personalitzats. Adaptar estes pràctiques innovadores a un context real ens permetrà integrar este suport pràctic en la nostra rutina docent en els projectes Erasmus+ desenvolupats en l’IES PUÇOL.
- 3rd National Conference of eTwinning Centres, Madrid 2025

IES Puçol, as an accredited eTwinning school, is participating in the 3rd National Conference of eTwinning Centres, ‘Building Citizenship’, which is being held on 20 and 21 June in Madrid, organised by the Ministry of Education, Culture and Sport. This is a meeting for the exchange of good practices between centres, with inspiring presentations and dynamic, collaborative workshops.
L’IES Puçol com a escola eTwinning acreditada participa a la III Conferència Nacional Centres eTwinning “Construint Ciutadania” que se celebra el 20 i 21 de juny a Madrid organitzada pel Ministeri d’Educació, Cultura i Esports
Una trobada d´intercanvi de bones pràctiques entre centres amb ponències inspiradores i tallers dinàmics i col·laboratius.
- Awarding of diplomas for National Quality Label Erasmus recognition

On 11 April 2025, diplomas were awarded to the pupils participating in the eTwinning projects which have been awarded the National Quality Label Erasmus. The eTwinning projects awarded this year are the following: Dream in Green: smart solutions for our schools, North2South: digitalizing for a sustainable and inclusive Europe 5.0 and Respect: a journey in the world of rules.
L’ 11 d’ abril de 2025 es va fer entrega de diplomes a l’alumnat participant en els projectes eTwinning que han sigut premiats amb la National Quality Label Erasmus. Els projectes eTwinning premiats este any són els següents: Dream in Green: smart solutions for our schools, North2South: digitalizing for a sustainable and inclusive Europe 5.0 i Respect: a journey in the world of rules. - JOB SHADOWING in Rome (Italy)

From 2 to 4 April, teachers Eduardo Rodríguez and Santi Roca from IES Puçol have developed a Job Shadowing in the framework of the Eramus+ accreditation with the Via dei Papareschi school in Rome. Students from both schools will participate in a project to work mathematics and technology in problem solving, and achieve the Sustainable Development Goals (POLYNOMIAL +, PET- AGAINST CLIMATE CHANGE).
Polynomials and algebra, as well as the rest of mathematics, together with technological knowledge, innovation and digital competence, are key tools in the fight against today’s serious environmental problem of plastic waste management.
Among the objectives of this training are:
– Raise awareness of the importance of mathematics and technology in solving everyday problems.
– To increase students’ motivation towards STEAM subjects (Science, Technology, Engineering, Art and Mathematics).
– Working in collaborative environments and fostering pupils’ creativity and digital competence.
– To create environmental awareness by improving the school’s educational spaces.
– Improve communication skills among peers from different countries.
Our accompanying teacher in Rome, Loredana Catarinozzi, has offered us a warm welcome together with the school principal Mrs Paola Palmegiani.
We hope to implement this project with students from both schools and with the collaboration of the Mathematics and Technology departments during the academic year 2025_2026.
Del 2 al 4 d’ abril, els professors Eduardo Rodríguez i Santi Roca de l’ IES Puçol han realitzat un Job Shadowing en el marc de l’ acreditación Eramus+ amb el col·legi Via dei Papareschi de Roma. Alumnnat d’ ambdós centres participaran en un projecte per treballar les matemàtiques i la tecnologia en la resolució de problemes, i assolir els objectius de desenvolupament sostenible (POLYNOMIAL +, PET- AGAINST CLIMATE CHANGE).
Els polinomis i l’ àlgebra, així com la resta de les matemàtiques, junt amb el coneixement tecnològic, la innovació i la competència digital, són eines clau en la lluita contra el greu problema mediambiental actual de la gestió dels residus plàstics.
Entre els objectius d’ esta formació es troben:
– Sensibilitzar sobre la importància de les matemàtiques i la tecnologia en la resolució de problemes quotidians.
– Augmentar la motivació de l’alumnat cap a les assignatures STEAM (Ciència, Tecnologia, Enginyeria, Art i Matemàtiques).
– Treballar en entorns col·laboratius i fomentar la creativitat i competència digital de l’ alumnat.
– Crear conciència mediambiental millorant els espais educatius del centre.
– Millorar les habilitats de comunicació entre companys de diferents països.
La nostra professora acompanyant en Roma, Loredana Catarinozzi ens ha oferit una càlida acollida junt a la directora del centre Mrs Paola Palmegiani.
Esperem durant el curs 2025_2026 ficar en funcionament este projecte junt a alumnat d’ ambdós centres i amb la col·laboració dels departaments de Matemàtiques i Tecnologia.
- Finalists in the Europass School Competition 2024

Students from the European Civic Ambassadors Club at IES Puçol participated in the latest edition of the Europass 2024 School Competition, ‘Boost your Employability with the Europass Digital Tools,’ which coincided with the 20th anniversary of the National Europass Portal and aimed to raise awareness of the platform.
Participation consisted of editing a video explaining the digital tools of the Europass portal and the employability options that Europass offers in their future.
After a long wait, the list of finalist videos was published, and among them was the video by 1st year Baccalaureate students Anyi Belly Hurtado and Candela Alejos.
CONGRATULATIONS ON YOUR GREAT WORK! 👏
Alumnat del Club d’Ambaixadors Cívics Europeus de l’IES Puçol va participar en l’última edició del Concurs Escolar Europass 2024 “Impulsa la teua Ocupabilitat amb les Ferramentes Digitals de Europass” / “Boost your Employability with the Europass Digital Tools”, que va coincidir amb el 20é aniversari del Portal Nacional Europass i l’objectiu del qual era donar major difusió a la plataforma.
La participació consistia en l’edició d’un vídeo en el qual explicaren les ferramentes digitals del portal Europass i les opcions d’ocupabilitat que oferix Europass en el seu futur pròxim.
Després d’una llarga espera, es va publicar la llista dels vídeos finalistes i entre ells es trobava el vídeo de les alumnes de 1r Batxillerat, Anyi Belly Hurtado i Candela Alejos.
ENHORABONA PEL VOSTRE GRAN TREBALL! 👏
- Visit by Finnish students to IES Puçol as part of the Finnish and Spanish Sustainable Cities project

During this academic year, 15 students from IES Puçol travelled to Yläston Koulu secondary school in the city of Vantaa (Finland) to launch the Finnish and Spanish Sustainable Cities international project. As part of this exchange, we welcomed 17 Finnish students to our school, who shared an enriching academic and cultural experience with us.
In addition to working on the aforementioned project, the visiting students had the opportunity to visit the facilities at IES Puçol and participate in different classes, discovering new ways of teaching and learning. The stay also included various social activities, including ice-breaking exercises, a meal featuring typical Spanish products prepared by the families, and several excursions to discover the cultural richness of our surroundings.
Our guests were able to tour the historic centre of Valencia, visit the City of Arts and Sciences, and enjoy a day of paddle surfing, a unique and fun sporting experience that allowed them to connect even more with our Mediterranean environment.
This exchange has been a valuable learning and international cooperation experience, allowing both our students and their Finnish counterparts to grow personally and academically, strengthen ties and reinforce their commitment to a more sustainable future.
Visita de l’alumnat finés a l’IES Puçol dins del projecte Finnish and Spanish Sustainable Cities
Durant aquest curs, 15 alumnes de l’ IES Puçol van viatjar a l’institut Yläston Koulu, a la ciutat de Vantaa (Finlàndia), per a donar principi al projecte internacional Finnish and Spanish Sustainable Cities. Com a part d’aquest intercanvi, rebem l nostre centre a 17 estudiants finesos, que van compartir amb nosaltres una enriquidora experiència acadèmica i cultural.
A més de treballar en el citat projecte, l’alumnat visitant va tindre l’oportunitat de conéixer les instal·lacions de l’IES Puçol i participar en diferents classes, descobrint així noves formes d’ensenyança i aprenentatge. L’estada va incloure també diverses activitats de convivència, entre les quals van destacar les dinàmiques de presentació ice-breaking, un menjar amb productes típics espanyols elaborats per les famílies i diverses excursions per a descobrir la riquesa cultural del nostre entorn.
Els nostres convidats van poder recórrer el centre històric de València, visitar la Ciutat de les Arts i les Ciències i gaudir d’una jornada de pàdel surf, una experiència esportiva diferent i molt divertida que els va permetre connectar encara més amb el nostre entorn mediterrani.
- European eTwinning Schools conferencia, Niza 2025

IES Puçol participated in the eTwinning Conference: Strengthening citizenship education in eTwinning schools, held in Nice, France, on 16 and 17 May. This was an international event aimed at integrating civic and democratic education into the classroom through eTwinning-Erasmus projects.
We continue to gain European experience!
L’ IES Puçol ha estat present a la eTwinning Conference: Stregthening citizenship education in eTwinning schools, celebrada a Niça, França, els dies 16 i 17 de maig. Una trobada internacional per impulsar l’educació cívica i democràtica a les aules mitjançant els projectes eTwinning-Erasmus+
Continuem sumant experiències europees!
- LIFE, FEEL, DISCOVER (LFD): 1rt MOBILITY IN Puçol

A new project has been launched at IES Puçol with the Friedrich-List-Gymnasium school in Asperg, Germany: LIFE, FEEL, DISCOVER. During the week of May 7-14, fifteen students and their teachers visited us with the aim of promoting cultural and educational exchange between students from both countries.
Through collaborative activities, they explored our culture, the relationship between sport and art, and discovered the beauty of natural spaces.
- Visit to the Albufera Natural Park
- Visit to the Faller Museum
- Tour of Valencia: historic center and modern part of the city, City of Arts and Sciences, while celebrating Europe Day.
- Workshops at the school:
- Presentations on the culture of Puçol and Valencia
- Digital magazine with everything that was done during the week
Un nou projecte s’ha iniciat en IES Puçol amb el centre Friedich-List-Gymnasium de Asperg, Alemanya: LIFE, FEEL, DISCOVER. Durant l’a setmana del 7 al 14 de maig ens van visitar 15 estudiants amb les seues professores amb l’objectiu fomentar l’intercanvi cultural i educatiu entre l’alumando dels dos països.
A través d’activitats col·laboratives van explorar la nostra cultura, la relació de l’esport i l’art i van descobrir la bellesa dels espais naturals.
- Visita al parc natural de l’Albufera
- Visita al Museu Faller
- Tour a València: centre històric i la part moderna, Ciutat de les Ciències i les Arts, mentres celebraven el dia d’Europa.
- Tallers en l’institut:
- Presentacions sobre la cultura de Puçol i València
- Revista digital amb tot el realitzat durant la setmana
- IES Puçol is celebrating Europe Day twice on Friday, 9 May:

- The coordinators attended at the First Meeting for Educational Internationalisation, organised by the European Use, Promotion and Programmes Service of the Regional Ministry of Education, Culture, Universities and Employment of the Valencian Regional Government, and our director received the certificate accrediting us as an eTwinning School for another two years.
- And with our colleagues from the Friedrich List Gymnasium in Asperg (Germany) from the Erasmus project: Life, Feel and Discover on the second day of group mobility visiting the historic centre of Valencia.
IES Puçol celebra el divendres 9 de maig el Dia d’Europa per partida doble:
- Les coordinadores assistiren a la I Trobada per a la Internacionalització Educativa, organitzat pel Servici d’Ús, Promoció i Programes Europeus de la Conselleria d’Educació, Cultura, Universitats i Ocupació de la Generalitat Valenciana i el nostre director va arreplegar la certificació que ens acredita dos anys més com a Escola eTwinning.
- I amb els nostres companys del Friedrich List Gymnasium d’ Asperg (Alemanya) del projecte Erasmus: Life, Feel *and *Discover en el segon dia de la mobilitat en grup visitant el centre històric de València.
- JOB SHADOWING in Brou (France)

From 30th March to 3rd April, the teachers of IES Puçol Carmina Margaix and Mª José Claramunt have carried out a Job Shadowing at the Collège Florimond Robertet in the village of Brou, near Chartres, France.
The aim of our visit was to launch the interdisciplinary ERASMUS project called ‘Consonant voices’, this project is based on the musical participation of the orchestra of the IES Puçol in a concert shared with the choir of the French institute of Brou, in which songs and songs will be performed in different languages. It is a project of the Music Department and the Foreign Languages Department to perform in both countries the final concert prepared throughout the 25/26 school year by each school. In this way, our students will learn about folk music, culture and different languages through an experience of linguistic and musical immersion. The ages of the students will range from 11 to 14 years old.
Our accompanying teacher in Brou, Celia Novell, gave us a tour of the different classrooms in which we enjoyed a peaceful atmosphere and a great calm all around. The students were exceptional, showing themselves to be very friendly and respectful of our presence. We were also able to share a singing lesson with our collaborating teacher Noe Montani from the Music Department.
In addition, we must add the warm welcome shown by the director Severine Gawlowicz and the Erasmus coordinator Isabelle Dumas, who showed great interest in the project we want to carry out.
We can only thank our accompanying teachers for the attention they have given us throughout our visit, which has allowed us to take the first steps of what will be our project: ‘Consonant voices’.
Dels dies 30 de març al 3 d’abril, les professores de l’IES Puçol Carmina Margaix i Mª José Claramunt hem dut a terme un Job Shadowing en el Collège Florimond Robertet al poble de Brou, prop de Chartres, a França.
L’objectiu de la nostra visita ha sigut ficar en marxa el projecte interdisciplinari d’ ERASMUS anomenat “Consonant voices”, este projecte es basa en la participació musical de l’orquestra de l’IES Puçol en un concert compartit amb el cor de l’institut francès de Brou, en la que s’interpretaran peces i cançons en diferents idiomes. Es un projecte del Departament de Música i els de Llengües Estrangeres per a interpretar en els dos països el concert final preparat durant tot el curs 25/26 per cada institut. D’aquesta manera, els nostres alumnes aprendran sobre la música folklòrica, la cultura i les diferents llengües a través d’una experiència d’ immersió lingüística i musical. Les edats dels alumes anirà des dels11 als 14 anys.
La nostra professora acompanyant en Brou, Celia Novell, ens va fer una visita per les diferents aules en la qual vàrem gaudir d’un ambient tranquil i una gran calma per tot arreu. L’alumnat va ser excepcional, mostrant-se molt proper i respectuós amb la nostra presència. Així mateix, poguérem compartir la classe de cant del nostre professor col·laborador Noe Montani del Departament de Música.
Hem d’afegir a més, l’acolliment proper que ens va mostrar la directora Severine Gawlowicz, i la coordinadora Erasmus Isabelle Dumas, presentant un gran interès amb el projecte que volem dur endavant.
No podem més que agrair als nostres professors acompanyants l’atenció que ens han brindat al llarg de la nostra visita i que ens ha permès donar els primers passos del que serà el nostre projecte: “Consonant voices”
- THE ART OF SPORT 2nd mobility in Linz (Austria)

From 24th to 29th March nine students from our school travelled to Linz (Austria) to visit the BRG Hamerling high school as part of the Erasmus project The Art of Sport.
During their stay they discovered the local culture and gastronomy and had the opportunity to visit spectacular cities such as Salzburg and Vienna. In addition, they worked on a project inspired by Erwin Wurm, an Austrian sculptor known for documenting his works through photography.
A unique experience to grow, learn and share.
Del 24 al 29 de març nou alumnes del nostre centre van viatjar a Linz per visitar l’institut BRG Hamerling dins del projecte Erasmus The Art of Sport.
Durant la seua estada varen descobrir la cultura i gastronomia local i varen tindre l’oportunitat de visitar ciutats espectaculars com Salzburgo i Viena. A més a més, varen treballar en un projecte inspirat per Erwin Wurn, un escultor austríac conegut per documentar les seves obres a través de la fotografia.
- 2n mobility “Spanish and Finnish Sustainable Development” in Vantaa (Finland)

During the week of 26- 31 January, students participating in the eTwinning project Spanish and Finnish Sustainable Development with their two teachers have visited the educational centre Ylästön Koulu (Vantaa, Finland).
Students from the two high schools, in international groups, have been working and at the same time having fun doing activities related to sustainable cities and the transformation of cities into eco-friendly ones.
Workshops at the school:
- Ice-breaker activities to get to know each other better.
- Sport activities to promote team building.
- Designing the logo of the project.
- Start working on the project to be continued once they come to our school.
Cultural visits:
- Visit to the capital of Finland, Helsinki
Durant la setmana del 26 al 31 de gener, l’alumnat que participa al projecte eTwinning Spanish and Finnish Sustainable Development amb els seus dos professors ha visitat el centre educatiu Ylästön Koulu (Vantaa, Finlàndia).
Els estudiants dels dos instituts, en grups internacionals, han treballat i alhora divertit fent activitats relacionades amb ciutats sostenibles i la transformació de ciutats en ciutats eco-friendly.
Tallers a l’institut:
- Activitats de trencar el gel per conèixer-se millor.
- Activitats esportives per promoure equip.
- Dissenyar el logotip del projecte.
- Començar a treballar amb el projecte que es continuarà en quan vinguen al nostre centre.
Visites culturals:
- Visitar la capital de Finlàndia, Helsinki.
- 2nd mobility SDG School revolution: LIVING SPACES

During the week of 15-20 December, students participating in the eTwinning project SDG School Revolution: Living Spaces with their two teachers have visited the educational centre Notre Dame in La Montagne (France).
Students from the two high schools, in international groups, have been working and at the same time having fun doing activities related to sustainable development goals of the 2030 Agenda (SDGs 4, 7, 11, 13, 15) and the transformation of spaces in schools:
Workshops at the school:
- Sports activities to get to know each other better.
- eTwinning workshop: teacher Elena Campaña teaches students and teachers in the project how to use this platform.
- Creation of a treasure hunt game to discover spaces in the school that could be more sustainable.
Cultural visits
- Visit to the Machine de l’ile museum
- Discover Nantes through an application
Durante la semana del 15 al 20 de diciembre, el alumnado que participa en el proyecto eTwinning SDG School Revolution: Living Spaces con sus dos profesoras ha visitado el centro educativo Notre Dame en La Montagne (Francia).
Los estudiantes de los dos institutos, en grupos internacionales, han trabajado y a la vez divertido realizando actividades relacionadas con objetivos de desarrollo sostenible de la Agenda 2030 (ODS 4, 7, 11, 13, 15) y la transformación de espacios en los centros educativos:
Talleres en el instituto:
- Actividades deportivas para conocerse mejor.
- Taller eTwinning: la profesora Elena Campaña enseña a alumnado y profesorado del proyecto a utilizar esta plataforma.
- Creación de un juego de la caza del tesoro para descubrir espacios en el instituto que podrían ser más sostenibles.
Visitas culturales
- Visita al museo Machine de l‘ile
- Descubrir Nantes a través de una aplicación
- eTwinning project awarded

The great work and good practices carried out in eTwinning projects by teachers and pupils at IES Puçol have once again been recognised. In 2023, the National Quality Label was awarded to the projects Fary tales and legends as European Cultural Heritage and Stop Ciberbullying.
This year, the awards were also given to the projects Dream in Green: smart solutions for our schools and North2South; digitalizing for a sustainable and inclusive Europe 5.0 and Respect, a journey in the world of rulesEl gran trabajo y buenas prácticas realizados en los proyectos eTwinning por profesorado y alumnado del IES Puçol vuelve a ser reconocido. En el año 2023 se premió con la National Quality Label a los proyectos Fary tales and legends as European Cultural Heritage y Stop Ciberbullying.
Este año se suman los premios otorgados a los proyectos Dream in Green: smart solutions for our schools y North2South; digitalizing for a sustainable and inclusive Europe 5.0 y Respect, a journey in the world of rules - MOVILIDAD INDIVIDUAL DE LARGA DURACIÓN EN FINLANDIA CURSO 24-25

Durante un mes y medio hemos tenido la increíble oportunidad de participar en un programa Erasmus+ en Finlandia, una experiencia que recordaremos toda la vida. Fuimos tres compañeros de nuestro instituto quienes emprendimos este viaje con la emoción de descubrir una nueva cultura, un nuevo entorno y conocer a personas que han dejado una huella imborrable en nosotros.
Desde el primer día, nos sentimos acogidos por las familias que nos recibieron en sus hogares. Compartir su día a día nos permitió adentrarnos de lleno en su estilo de vida: su cercanía con la naturaleza, su amor por la tranquilidad y su manera de convivir. Aprendimos mucho, desde probar platos típicos hasta experimentar la auténtica sauna finesa.
El instituto (Järvenpään lukio) donde estudiamos durante nuestra estancia fue simplemente impresionante. Además de sus modernas instalaciones, el enfoque educativo finlandés nos sorprendió por completo: clases prácticas, un ambiente relajado y profesores siempre dispuestos a ayudarnos. Esto ayuda a explicar por qué su sistema educativo es tan admirado en todo el mundo.
Más allá de las clases, pudimos disfrutar de actividades al aire libre y explorar paisajes increíbles, desde los bosques hasta los lagos e, incluso, auroras boreales. No obstante, lo más especial de esta experiencia fueron las personas que conocimos: estudiantes y familias que ahora consideramos amigos para toda la vida.
En conclusión, esta movilidad Erasmus+ no solo nos ha permitido mejorar nuestro inglés y ampliar nuestros horizontes, sino también crecer como personas y valorar aún más otras culturas. Finlandia nos ha dejado recuerdos inolvidables y nos ha enseñado que el intercambio cultural es una de las formas más enriquecedoras de aprender.
Agradecemos a nuestro instituto por ofrecernos esta oportunidad y animamos a todos los estudiantes a participar en este tipo de programas. ¡Es una experiencia única que no se pueden perder!
LONG TERM INDIVIDUAL MOBILITY IN FINLAND ACADEMIC YEAR 24-25
For a month and a half we had the incredible opportunity to participate in an Erasmus+ program in Finland, an experience that we will remember for a lifetime. We were three classmates from our high school who undertook this trip with the excitement of discovering a new culture, a new environment and meeting people who have left an indelible mark on us.
From the first day, we felt welcomed by the families who welcomed us into their homes. Sharing their daily life allowed us to fully immerse ourselves in their way of life: their closeness to nature, their love for tranquility and their way of living together. We learned a lot, from tasting typical dishes to experiencing the authentic Finnish sauna.
The high school (Järvenpään lukio) where we studied during our stay was simply amazing. In addition to its modern facilities, the Finnish educational approach completely surprised us: practical classes, a relaxed atmosphere and teachers always ready to help us. This helps explain why their educational system is so admired worldwide.
Beyond the classes, we were able to enjoy outdoor activities and explore incredible landscapes, from forests to lakes and even northern lights. However, the most special part of this experience was the people we met: students and families that we now consider friends for life.
In conclusion, this Erasmus+ mobility has not only allowed us to improve our English and broaden our horizons, but also to grow as people and appreciate other cultures even more. Finland has left us with unforgettable memories and has taught us that cultural exchange is one of the most enriching ways to learn.
We thank our institute for offering us this opportunity and we encourage all students to participate in this type of program, it is a unique experience not to be missed!
- HABEMUS ERASMUS DAYS !!!

Al nostre IES Puçol del 14 al 19 d’ octubre de 2024 s’ han celebrat els ERASMUS DAYS a través de diferents activitats .
En primer lloc, dimarts 15 es va realitzar al saló d’ actes per als alumn@s interessats en formar part dels diferents projectes, una exposició organitzada pels alumn@s del curs passat de primer de Batxiller que realitzaren l’ estada de llarga durada a Finlandia. .
Al dia següent, dimecres 16 i novament al saló d’ actes, es va explicar el projecte “DREAM IN GREEN” que es va dur a terme en col·laboració amb alumnes d’ un Institut d’ Alemanya. . Aquest projecte en concret va durar dos anys durant els quals es varen dur a terme visites dels estudiants alemanys ací a Espanya i viceversa.
Amb ambdues exposicions contades en primera persona pels alumn@s, es va pretendre traslladar les experiències viscudes, a la vegada que mostrar les diferents possibilitats d’ estades a Europa tant de curta com de llarga durada. A partir d’ ahí, se’ls va repartir a l’ alumnat interessat les sol·licituds per a formar part del Club Ambaixador.
Per a clausurar els ERASMUS DAYS, dijous 17 aquells alumn@s que presentaren la sol·licitud emplenada i signada per les famílies, realitzaren una activitat a l’hivernacle de l’ IES on varen trasplantar unes plantetes per a simbolitzar l’ inici d’ una nova vivència acadèmica com a Equip Ambaixador Cívic Europeu.
BENVINGUTS I BENVINGUDES!!!
HABEMUS ERASMUS DAYS !!!
In our IES Puçol from 14 to 19 October 2024 ERASMUS DAYS have been celebrated through different activities.
First of all, on Tuesday the 15th was held in the auditorium for students interested in being part of the different projects, an exhibition carried out by the students of last year’s first year of high school who made the long stay in Finland.
The next day, Wednesday the 16th and again in the auditorium, the project “DREAM IN GREEN” was explained, which was carried out in collaboration with students from an institute in Germany.
Description generated automatically . This particular project lasted two years during which there were visits of the German students here in Spain and vice versa.
The next day, Wednesday the 16th and again in the auditorium, the project “DREAM IN GREEN” was explained, which was carried out in collaboration with students from an institute in Germany.
Description generated automatically . This particular project lasted two years during which there were visits of the German students here in Spain and vice versa. With both exhibitions told in first person by the students, the aim was to transfer the experiences lived and at the same time to show the different possibilities of stays in Europe, both short and long term. From there, applications to join the Ambassador Club were distributed to interested students.
To close the ERASMUS DAYS, on Thursday 17th those students who brought the applications completed and signed by the families, carried out an activity in the greenhouse of the IES in which they planted some seedlings to symbolize the beginning of a new academic experience as a European Civic Ambassador Team.
WELCOME !!!
- THE ART OF SPORT: 1st mobility LINZ in PUÇOL

La setmana del 27 al 2 de setembre/octubre varem rebre a les alumnes i professores austriacs de l’Institut BRG Hamerling, Linz i així, seguir col·laborant en el projecte “The Art of Sport”. En aquest projecte desenvolupem amb major profunditat l’ objectiu número 5 de la nostra acreditació Erasmus “Fomentar estils de vida saludables per a millorar la salut de l’ alumnat”, en relació amb els objectius de desenvolupament sostenible 3, 4, 5 i 12.
Una setmana amb visites a València, com la Plaça de l’ Ajuntament on passàrem una bona estona passejant; Mestalla, l’estadi de fútbol; l’ Albufera on pujàrem a una barca; i la platja de Puçol on poguérem divertir-nos amb jocs d’aigua. A més de tastar la típica gastronomia de València.
Estem ansioses per anar l’ última setmana de març a Linz i seguir amb els projectes d’ Etwinning.
The week of September/October 27th/2nd we welcomed the Austrian students and teachers from the BRG Hamerling Institute, Linz and to continue collaborating in the project “The Art of Sport”. In this project we develop in greater depth objective number 5 of our Erasmus accreditation “Promote healthy lifestyles to improve the health of students”, in relation to sustainable development goals 3, 4, 5 and 12.
A week with visits to Valencia, such as the Plaza del Ayuntamiento where we had a good time taking a walk; Mestalla, the football stadium; l’Albufera where we got on a boat; and Puzol beach where we could have fun with water games. In addition to trying the typical gastronomy of Valencia.
We are looking forward to going to Linz the last week of March and continuing with the Etwinning projects.