Dibuix Artístic I

Dibuix artístic I

INTRODUCCIÓ

Les matèries Dibuix Artístic aporten coneixements teòrics, tècnics i estètics, fomentant un pensament divergent. L'aprenentatge estètic ha de realitzar-se sobre bases teòriques i pràctiques, fomentant la creativitat, l'esperit d'investigació i la formació permanent. De manera gradual i seqüencial, els coneixements i destreses adquirits en Dibuix Artístic I han de ser la base sobre la qual s'assente Dibuix Artístic II. S'ensenyarà i s'aplicarà el principi de partir d'allò més general pel cap alt particular, perquè l'alumnat vaja adquirint les habilitats i conceptes per a construir aprenentatges significatius, mitjançant el disseny de projectes globals.

En Dibuix Artístic I l'alumnat treballa la matèria de forma més objectiva, per a dedicar el segon curs a aspectes més subjectius, desenvolupant el seu potencial creador orientat cap a les múltiples alternatives formatives artístiques més acordes con els seus interessos. En treballar de manera creativa, l'alumnat desenvolupa la capacitat crítica aplicant-la a les seues pròpies creacions i a les dels seus companys; valora el Fet Artístic i gaudeix d'ell, sensibilitzant-se cap a l'entorn per al gaudi estètic i com a aspecte motivador per al seu desenvolupament creatiu, potenciant la competència de consciència i expressió cultural; ha de conéixer els antecedents artístics i les aportacions que s'han fet al Dibuix i les Arts Plàstiques i el Disseny en general por artistasa través de la Història, i sobretot la presència i funció del Dibuix en les manifestacions artístiques contemporànies.

El coneixement de l'evolució i la seua valoració positiva del Dibuix Artístic com a llenguatge expressiu, comunicatiu i projectual reforçarà les aplicacions del Dibuix Artístic en una societat cada vegada més tecnològica i immediata. L'assignatura de Dibuix Artístic en aquesta etapa ha de proporcionar un panorama amplie de les seues aplicacions, orientant i preparant a altres ensenyaments posteriors que l'alumnat puga cursar, ja siguen artístiques o tecnològiques, com a base per a la formació de professionals creatius: Ensenyaments Artístics Superiores, Ensenyaments Professionals d'Arts Plàstiques i Disseny, Belles arts i altres afines. Ensenyaments creatius en les seues múltiples facetes, interiors, moda, producte, gràfic, multimèdia, joieria, il·lustració, disseny web, multimèdia, etc.

Els sabers bàsics, estructura i classificació

Els sabers bàsics recullen aquells continguts que son imprescindibles per a adquirir les competències específiques i s'organitzen en torn als següents blocs interrelacionats entre si:

- Bloc I: Concepte i història del dibuix

- Bloc II: L'expressió gràfica i els seus recursos elementals

- Bloc III: La percepció visual

- Bloc IV: Composició i ordenació de l'espai

- Bloc V: El volum

- Bloc VI: Materials i tècniques d'expressió artística

- Bloc VII: Projectes gràfics individuals i col·laboratius

Projectes

Criteris d'avaluació

D'acord amb el Reial decret 243/2022 pel qual s'estableixen l'ordenació i els ensenyaments mínims del Batxillerat i el Decret 108/2022 pel qual s'estableixen l'ordenació i el currículum de Batxillerat en la Comunitat Valenciana, es concreta  una estructura relacional dels diferents elements curriculars.

Criteris d'avaluació

Con l'objecte d'establir una quantificació del procés d'ensenyament-aprenentatge, cal fixar els criteris de qualificació dels instruments d'avaluació. Els criteris de qualificació aplicats somni els següents:

Avaluació trimestral:

• 10% Realització de les activitats d'ensenyament-aprenentatge (SABER SER + SABER ESTAR).
  • 90% Criteris d'avaluació associats a les activitats d'avaluació (*Per a poder fer mitjana con ho reste d'apartats i aprovar s'haurà d'obtindre una qualificació mínima de 4,5 sobre 9)(SABER FER)

*La qualificació es realitza numèricament valorant d'1 a 10. Per a superar cadascuna de les avaluacions s'ha d'obtindre una qualificació mínima de 5/10 en la mitjana ponderada dels criteris d'avaluació designats a cadascuna de les proves pràctiques/teòriques de l'avaluació.

Cadascuna de les activitats proposades té fixada una data límit de lliurament, tenint en consideració ho temps estimat suficient per a la seua realització. De manera que qualsevol lliurament fora del termini establit es penalitza con un punt menys de la qualificació obtinguda en l'activitat. De la mateixa manera, el docent podrà rebutjar el lliurament tardà. No obstant això, es tenen en consideració casos excepcionals i les dates s'ajusten d'acord amb les característiques de l'alumnat.

Respecte a l'avaluació del curs s'estableix de la següent manera:

L'avaluació trimestral correspon a la mitjana ponderada dels criteris d'avaluació de les activitats realitzades en el trimestre (SABER FER 90%) + (SABER SER/ESTAR 10%)

L'avaluació final correspon a la mitjana aritmètica de les tres avaluacions.

Puja