Viatge a Mauthasen, Gusen, Hartheim, Ebensee i Steyr

Al castell d’Hartheim, lloc d’extermini de discapacitats

Tres alumnes de l’IES Pare Arques, acompanyats per un professor de Geografia i Història han viscut la colpidora experiència de viatjar als camps nazis de l’oest d’Austria.

L’Ajuntament de Cocentaina va presentar la candidatura de l’IES Pare Arques per a participar en el viatge i estada d’estudiants en Mauthausen-Gusen 2023 que convoca la Federació Valenciana de Municipis i Províncies (FVMP) i l’associació Amical de Mauthausen i altres camps, dins del programa “Memòria: convivència democràtica.

El nostre centre, junt amb els instituts de Dénia, Vinaròs, Sogorb, Oliva, Requena i Sagunt, fou escollit per visitar els camps, participar als homenatges a les víctimes i conèixer una de les èpoques més fosques de la història de la humanitat. També vam poder conèixer la història dels deportats espanyols als camps, milers de republicans que després de la guerra civil es van trobar amb l’infern dels camps nazis, com el cas de Blas Benilloba, veí de Cocentaina que va patir l’amarga experiència de l’exili i de la reclusió a Mauthausen, d’on fou alliberat el 5 de maig de 1945.

El grup de l’IES Pare Arques a l’exterior del Camp de Mauthausen.

Un dels moments més emotius es va viure al cementeri d’Steyr, un lloc on fa molt poc que s’ha descobert que conserva les cendres de molts valencians morts als camps de Gusen. També fou impressionant baixar i pujar per l’escala de la mort, una escalinata de 180 graons de pedra, amb un fort desnivell utilitzada per esgotar als deportats fent que pujaren carregats de grans blocs de granit estrets de la pedrera del camp. Els dies 5 i 6 de maig coincidiren amb els actes d’homenatge que tots els anys es fan a les persones mortes als camps de Mauthausen, Gusen, Ebensee… i vam poder veure com gent de tot el mon es reuneix per recordar la memòria d’aquelles persones que lluitaren i patiren el nazisme

Per a tots nosaltres ha estat una enorme sort poder participar en aquest programa que vol apropar a les generacions més joves a la memòria democràtica, i consciencia de la importància del respecte als drets humans.