CENTRE DIGITAL COL·LABORATIU

L'IES Montserrat Roig inicia la formació en els centres pilot del nou model d'eines digitals educatives de la Conselleria d'Educació

- Els 50 centres pilot sumen uns 39.700 alumnes i més de 3.600 docents
- El nou model d'eines digitals educatives estarà establit en tot el sistema educatiu el pròxim curs

El conseller d'Educació, Cultura i Esport, Vicent Marzà, junt amb el secretari autonòmic d'Educació i FP, Miquel Soler, i el director General de la DGTIC, José Manuel García Duarte, han participat en la presentació del projecte de Centres Digitals Col·laboratius, que arranca en 50 centres pilot de tot el sistema educatiu valencià, que sumen uns 39.700 alumnes i més de 3.600 docents.

El conseller ha destacat que "aquest projecte pilot permet provar la millora d'eines i utilitats digitals que estem implementant en el nostre sistema educatiu i per això aquest mes s'inicia la formació del professorat dels centres pilot, per tal d'establir-la de manera generalitzada durant el curs que ve", i ha afegit que: "Era molt necessària la modernització digital de l'administració educativa i de la tasca docent, i durant l'últim any s'ha treballat de valent per a fer-ho realitat amb una nova concepció de l'ensenyament en què les TIC estan integrades en l'aprenentatge del dia a dia".

El nou model de Centre Digital Col·laboratiu se sustenta en cinc pilars tecnològics, amb possibilitats d'integració entre si i capaços de suportar centenars de milers d'usuaris a diferents nivells: centre, professorat i alumnat, així com les seues famílies.

Els cinc pilars dels CDC són el sistema operatiu Lliurex, el programari lliure que continuarà sent el preferent per als centres educatius públics de la Generalitat; la plataforma AULES, un entorn virtual d'aprenentatge (EVA) que la Generalitat ha desenvolupat sobre Moodle; la plataforma Web família, com a eina de comunicació dels centres o docents amb les famílies o l'alumnat; les pàgines web de cada centre educatiu, allotjades en el PortalEdu desenvolupades amb l'eina WordPress, així com la plataforma Office 365 de Microsoft controlada per la Generalitat, que complementa les anteriors, i que potencia l'ús de les TIC als centres educatius, ja que proporciona comptes de correu electrònic i fomenta el treball col·laboratiu tant en l'àmbit de centre com entre professorat i alumnat.

A més del correu, cada usuari i usuària disposarà d'espai d'emmagatzematge en núvol, possibilitat de fer videoconferències i altres eines de treball col·laboratives, com Teams, on es crearan equips virtuals de treball, segons el nivell educatiu, per a cada aula o cada assignatura.

Per tant, es tracta d'un sistema enriquit i adaptat a les necessitats dels centres educatius, basat en programari lliure, al qual s'afigen eines de Microsoft en un acord pioner i únic a l'Estat en el qual les dades de la comunitat educativa estan completament blindades i amb totes les garanties de privacitat de dades.

CDC pilot a les comarques

Les comarques d'Alacant comptaran amb 16 centres digitals col·laboratius pilot, amb més d'11.000 alumnes i uns 1.100 docents. Es tracta d'un CEE, set CEIP i huit IES. Concretament són el CEIP Enric Valor i l'IES El Pla d'Alacant, l'IES Pare Vitòria d'Alcoi, el CEIP Ausiàs March de Benidorm, el CEIP El Fabraquer del Campello, el CEIP Rico Sapena de Castalla, els IES Montserrat Roig, Misteri d'Elx i Severo Ochoa d'Elx, l'IES Serra Mariola de Muro, el CEE El Somni de Sant Joan d'Alacant, l'IES Mediterráneo de Torrevieja, el CEIP M.ª Francisca Ruiz i l'IES Marcos Zaragoza de la Vila Joiosa, el CEIP Ruperto Chapí de Villena, i el CEIP Port de Xàbia.

Elx, 19 de abril de 2021